Gentoolla ongelmia

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by rantom, Sep 28, 2007.

  1. rantom

    rantom Regular member

    Joined:
    Jul 30, 2006
    Messages:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No terve taas kerran.

    On se vain kumma ettei mikään järjestelmä toimi minulla sitten kunnolla. Ensin Windowsit hajosivat ja nyt Linuxit. Kumminkin, nyt minulla on Linux Gentoo jossa on pari pientä erittäin rasittavaa virhettä. Ne ovat (huomaa boldattu, se olisi tällä hetkellä tärkein saada toimimaan):

    - wlan ei toimi. Salasana-suojaus WEPistä en pääse läpi. Eli vielä selkeämmin : Kone havaitsee WLAN-verkkoni mutta ei kykene päästämään minua läpi että voisin kirjoittaa salasanan. Koetin jo wpa_configurationilla lyödä salasanaa mutta turhaan, vastauksena tuli "failed to enable network in wpa_supplicant configuration". Ja itse Wlan-asemien lukua varten käytän KWiFimanageria.
    - iPod ei ilmesty vaikka liitetty koneeseen. Tästä ei ole mitään tietoa miksei ilmesty, Ubuntulla ilmestyi.
    - kone ei osaa lukea ViewSonic VG2021m (muistaakseni tuota mallia) olevaa lisänäyttöäni (kyllä, käytän kannettavaa) ja aiheuttaa näin ollen sen, että kone tulostaa virheitä ja pyytää kirjautumaan teksti-tilaan (ei kuvia eikä mitään). Tämä pitäisi saada korjattua.
    - resoluutio liian pieni (max 1280 x 800 vaikka pitäisi olla pöytänäytön liitettynä ollessa 1400 x 1050).
    - HAL-tila (this is only usable in HAL-mode). Tämä tulee kun kone koettaa lukea CD/DVD. En muistanut mainita asentajalle että tämä olisi pitänyt testata. Korjattava.

    Arvostaisin jos nämä viat saisi korjattua selkeillä neuvoilla. En ole koskaan asentanut Linuxia ja en siis osaa vikoja korjata ilman 100 % selkeitä ohjeita. Valitan että tämä on asian laita mutta en oikein voi sille mitään.

    EDIT: Vähän enemmän selkeennystä ongelmiin.
     
    Last edited: Sep 29, 2007
  2. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Näillä ohjeilla minä sain langattoman toimimaan. http://www.gentoo.org/doc/fi/handbook/handbook-x86.xml?style=printable&full=1#book_part1_chap3

    Käytössä siis wpa salaus.

    Tässä pätkä /etc/X11/xorg.conf asetuksista. Minulla myös läppäri ja tuo 1920x1200 resoluutio käytössä.

    # **********************************************************************
    # Screen sections
    # **********************************************************************

    Section "Screen"
    Identifier "Screen 1"
    Device "ati_card"
    Monitor "My Monitor"
    DefaultDepth 24

    Subsection "Display"
    Depth 8
    Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
    ViewPort 0 0
    Virtual 1600 1280
    EndSubsection
    Subsection "Display"
    Depth 16
    Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
    ViewPort 0 0
    Virtual 1280 1024
    EndSubsection
    Subsection "Display"
    Depth 24
    Modes "1920x1200"
    #ViewPort 0 0
    #Virtual 1152 900
    EndSubsection
    EndSection

    Noista gentoo dokumenteista olen ohjeita etsinyt ongelmiin. Gentoo wikistä löytyy paljon ohjeita.

    Tämä löytyi ipodille http://gentoo-wiki.com/HOWTO_iPod_Shuffle
     
  3. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Onko HAL asennettu ja laitettu päälle?

    $ rc-update add hald default && /etc/init.d/hald start


    Tulostaa virheitä? mitä virheitä? Voisi kummasti helpottaa auttamista kun tietäisi mistä kiikastaa. Postaappa xorg logi silloin kuin näyttö on kiinni koneessa. (/var/log/Xorg.0.log)
     
  4. rantom

    rantom Regular member

    Joined:
    Jul 30, 2006
    Messages:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Juu kiitosta vastauksista. En vain pääse oikein testaamaan kun kaveri laittoi eston tunnukselle etten vain onnistuisi enää hajottamaan Linuxia.
     

Share This Page