Gentoon netitön asenus - mitä tarvii ladata?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by tubbana, May 13, 2005.

  1. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ajattelin ottaa uhkarohkean askeleen, ja asentaa gentoon tossa kesälomalla kun on aikaa. Ajattelin asentaa sen version, jossa ei tavi internet yhteyttä (vai onko sellaista edes? :D) koska mulla on HomePNA internet yhteys ja siinä oli mandrakenkin kanssa säätämistä et sai toimiin. Eli mitkä kaikki mun pitää ladata? En saa oikein selvää kun niitä on niin kaikennäköstä paketia sielä... Kone on

    AMD athlon xp 2600+
    emo: asrock k7s8x

    en tiä pitääkö jotain muuta kertoo? Vai oletteko sitä mieltä että voisin saada homepna:n jopa toimiin asennuksessa? Niin ja sori jos on typoo, tää uus näppäimistö on ihan outo.....:)
     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  3. juuso65

    juuso65 Regular member

    Joined:
    Aug 20, 2004
    Messages:
    418
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    hmm... ihan ei auennut minulle tämä imagesysteemi...

    eli nämä olisi asennus imaget mutta ei erikseen athlonille ???

    install-x86-minimal-2005.0.iso
    install-x86-universal-2005.0.iso

    mutta sitten tämä pakkages löytyy athlonille ??

    packages-athlon-xp-2005.0.iso

    eli jos tehdään netitön asennus athlonille niin ladataanko nämä kaksi imagea ?
    install-x86-universal-2005.0.iso
    packages-athlon-xp-2005.0.iso



     
  4. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mulla on prossuna AMD Athlon XP-M ja oon aina käyttäny x86 -paketteja. Hyvin on toiminu. Mäkää en oo tota hommaa älynny. Ehkä Linux -guru juppe22 vois vähän valaista meitä...
     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Gentoo asennettu mutta ei vielä viimeisen päälle eli [bold]Juuso65[/bold] Gentoon sivulla kerrotaan näin: "Universal LiveCD sisältää kaiken tarpeellisen asennukseen ilman Internet-yhteyttä". Ja lisäksi vielä Packages CD sisältää lisäksi vielä muita ohjelmia, kuten KDE:n, Gnomen, OpenOffice.orgin, Mozillan, Evolutionin ja niin edelleen.
    Eli Universalista asennat ja valitset tuon "stage3-athlon-xp-2005.0.tar.bz2", kun se vaihe asennuksessa koittaa!
     
    Last edited: May 13, 2005
  6. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Onkos noilla netittömällä ja netillisellä asennuksella muuta eroa? En halua mitään feikki-gentoota sitten :D Onko se se sama hyväksi ja nopeaksi haukuttu gentoo, jonka itsekkin haluaisin?

    Sitten vielä tosta handbookista, että onko siin suomeksi käännetyssä versiossa jotain puutteita? En halua tulostaa miljoonaa sivua tekstiä jos siitä ei saa mitään irti. Lontoo kyllä taipuu, mutta mieluummin sitä suomeksi lukisi. Hmm...vai oliko tohon netittömään asennukseen edes suomenkielistä versiota.....:)

    EDIT: prkl näppäimistö....
     
    Last edited: May 14, 2005
  7. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
  8. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    toi ohje on versionumeroimaton eli se sisältää stage1-3 asennuksiin ohjeet.. hyvä ohje mutta jos kerran asennat 2005.0 version niin siihen ohjeet just verkottomaan 2005.0 asennukseen löytyy:
    http://www.gentoo.org/doc/fi/handbook/2005.0/handbook-x86.xml
    ja gentoon foorumillahan oli myös suomi-puoli.. :)
    http://forums.gentoo.org/viewforum-f-47.html
     
  9. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eli siis jokaiselle prossulle löytyy omat ominaisuudet mitä ne tukee...jos kirjoittelet komentorivillä:
    cat /proc/cpuinfo

    niin saat aika tarkkaa infoa omasta prossustasi...ja kohta flags on mielenkiintoinen optimointi asetusten kannalta...
    Sitten esim. täältä (http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc/Optimize-Options.html#Optimize-Options) löytyy gcc kääntäjälle optimointi asetukset, jolla saa käännettyä omalle koneelle paremmin optimoituja paketteja...

    EDIT:
    Hmm...tästäkin voidaan olla montaa mieltä...mä kääntäisin kyllä kaiken itse... :)
     
    Last edited: May 14, 2005
  10. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eikö tuossa netittömässä sitten käänetä kaikkea itse? Jäänkö mää jostain hienoudesta silloin paitsi? :D Sillohan se olis just feikki-gentoo :D

    ...Niin ja siis se paketti joka mun pitää ladata on se install-x86-universal-2005.0.iso? Ja packages-athlon-xp-2005.0.iso
    on vapaaehtoinen?
     
  11. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ei

    Hienoudesta...en tiedä, että voiko sitä hienoudeksikaan kutsua... :)

    Vähän samaa mieltä...kyllä stage1:stä asennettu gentoo on mun mielestä aidoin...

    Kyllähän noilla just saa sellasen systeemin, joka on asennettu binääri (valmiiksi käännetyistä) paketeista...eli jos haluat ns. aidoin gentoon (huom. mun mielestä), niin silloin lataat tämän http://trumpetti.atm.tut.fi/gentoo/releases/x86/2005.0/installcd/install-x86-minimal-2005.0.iso imagen ja asennat sen stage1 ohjeiden mukaan... :)
     
  12. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    no siis stage3:ssa sulla on se pohja stage3 valmiiks ja siitä eteenpäin esim. kerneli käännetään...

    mutta mitä juppe22 sano että kaikki ite on stage1.. siinä alotetaan lähes tyhjästä ja luodaan siis kaikki paitsi pari pakollista työkaluu siihen asentamiseen ite kääntämällä.. tämä on hidasta mutta saat optimoidumman paketin...

    no jos rupes stage1 kiinnostaa niin minimal riittää ei tarttee universalii koska se universal sisältää stage3 jota ei stage1-asennuksessa tarttee.. muuten kyllä jos stage3.. ja voi toltakin tehä stage1... ja packages-cd jos haluut asentaa siltä esikäännettyjä binäärejä...
     
    Last edited: May 14, 2005
  13. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tätä vois itseasiassa sen verran tarkentaa, että kaikki käännetään kyllä omilla asetuksilla stage1 asennuksessa...eli hommahan menee niin, että ensin puretaan stage1 tarball koneelle, josta saadaan pakolliset työkalut, kuten Jannejt jo mainitsikin...mutta nämäkin "pakolliset työkalut" käännetään vielä uudestaan omilla optimoinneilla...eli siis jokainen paketti kyllä tulee käännettyä halutuilla optimointi asetuksilla...
     
  14. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Mitäpä tähän lisäämään... Ilmeisesti Gentoota kuitenkin kaikki?
     
  15. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    niin gentootahan ne kaikki on.. stage1 vaan optimoiduin... :D
     
  16. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Joo emmää mitää feikkiä halua :D Eli pitäs varmaan sit toivoo et sen netin sais toimiin siinä asennuksessa, koska mikäli oon oikein ymmärtänyt niin stage1 vaatii nettiyhteyden?

    No menin jo innoissani lataan ton install-x86-universal-2005.0.iso, mutta jos tosta jotain selvää sain :D
    ....niin voin siltäkin tehdä stage1 asennuksen?
     
  17. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kyllä oikein olet ymmärtänyt...eli kaikki paketit ladataan netistä siinä asennuksen yhteydessä...

    Kyllä sä sitäkin pystyt käyttämään siinä stage1 asennuksessa...eli boottaat vaan siltä ja toimit stage1 ohjeiden mukaan...
     
  18. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    joo taisit saaha.. :D taisin selittää vähän liian monimutkasesti (enkä ihan vähän).. :) no hyvä kun ymmärsit.. :)
     
  19. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Sillon kun mandrakee asentelin, niin sanottiin, että tuolla emolevyllä ei onnistu ilman määrettä: linux noacpi noapic ide=nodma
    Eli mikähän mahtaa olla syy, että esim. DMA pitää ottaa kokonaan pois päältä? Pitääkö mun siis samaa määrettä käyttää gentoon kanssa? eli siis kirjoitan 'gentoo noacpi noapic ide=nodma' tai jotain sinnepäin....
     
  20. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kuullostaapa oudolta...älä ihmeessä ota DMA:ta pois päältä...

    En usko, että tarvitsisi...

    Kokeile ainakin ensin ihan oletuksella, jos boottaus ei onnistu, niin sitten voit kokeilla noita noacpi ja/tai noapic...kuitenkin jos et tykkää jenkkinäppäimistöstä, niin dokeymap optiota on järkevä käyttää, jotta saat valittua suomi näppäimistön käyttöön...eli siis mun suositus, että kokeile ihan näin:
    [bold]gentoo dokeymap[/bold]
     

Share This Page