Tulipa säädeltyä koneen kanssa, jonka jälkeen bios ei enää tunnistanut kovalevyä kuin 137 GB:n kokoiseksi vaikka aiemmin tunnisti 160 GB:ksi. Samsungin omalla diagnostiikkasoftalla näkee että LBA lukumäärä on tippunut reilusti. Käsitän itse asian niin että MBR:n geometriarvot on muuttuneet pienemmiksi. Millä ohjelmalla/konstilla voisin muutella MBR:n geometriarvoja? WIN xp pro, Samsung 160 GB
Siis oletko säätänyt bios -asetuksia vai jotain muuta? Tarkista, että LBA on kyseisen kovalevyn kohdalla biosissa asetettu asentoon "auto". Parhaimpia työkaluja kovalevyn "muokkaamiseen" on juurikin nuo kovalevyvalmistajan omat diagnostiikkaohjelmat, joilla usein voi tehdä kaikkea aina low-level formatointiin asti. Jos epäilet että boottisektorissa (MBR) on jotain vikaa, käynnistä XP asennuslevyltä ja valitse asennuksen korjaus. Pääset palautuskonsoliin, jossa kirjoittamalla fixboot (ja enter) boottisektori kirjoitetaan uudestaan. EDIT: typoja
BIOS:ssa on kaikki niin kuin pitääkin. Ja tuota fixmbr:ää olen jo kokeillut mutta se ei auttanut mitään. Sen jälkeen kun menin käyttämään Samsungin kovolle tarkoitettua DDO softaa, sain sillä DDO-softalla muutettua LBA määrää pienemmäksi. Otin sitten DDO-softan pois, mutta eipä sekään mitään auttanut. Olen kyllä tarkastanut Samsungin sivuilta saatavat softat..niillä en kuitenkaan ole päässyt asettamaan levylle geometrisia-arvoja.