Mikähän moka mulla nyt on kun latasin uusimman Gimpin (ei siis tarvii GTK-kirjastoa?) http://www.edu.haapavesi.fi/~moversti/gimp/ niin muuten menee hyvin mutta kun avaa kuvan niin samantien tulee ilmoitus: gimp-2.4 exe on havainnut virheen,tuote on suljettava.Pahoittelemme häiriötä. Ilmoita ongelmasta kohteelle Microsoft... poistin ohjelman ja latasin uudelleen,sama juttu
Siinä se taitaa olla, että se tarvitsee GTK runtime environmentin. Lataa kumpikin tästä: http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/kuvankasittely/gimp_for_windows.cfm
Latasitko täältä, vai jostain muualta? Edit: Joskus muistan kokeneeni samaa xp:n puolella. Auttoi kun poistin gimpin Lisää/Poista -sovelman kautta, sekä tuhosin c:/Program Files/Gimp -hakemiston. Tämän jälkeen uusi asennus onnistui.
Jees..täältäkin,+ olen yrittänyt joka paikasta mistä vain olen löytänyt ja aina sama tulos:Ohjelma latautuu koneelle ja aukeaa normaalisti..mutta kun avaan siihen valokuvan niin esikatselukuva tulee näkyviin ja sitten kun painan avaa niin tulee teksti että on havaittu virhe,ohjelma täytyy sulkea..siinä se
Laitetaan tähän kun Gimpistä puhutaan: minulla Gimp (2.2.13) ja ihmettelen että vaikka muutoin erittäin hieno ohjelma onkin ja kaikki perusmuokkaukset onnistuu niin minä en tumpelona siitä löydä peruspiirtotyökaluja! Siis suora viiva, ympyrä jne. Missä mättää? Sinänsä ohjelma on aika selkeä ja tuollainen perusjuttu kyllä pitäisi olla siinä näkyvissä mutta enpä löydä! Auttakaapa tässä niin saan kaiken irti kimpistä eikä tarvitse paintia enää koskaan käyttää!
ekke: Aika outoa, että Gimp ei toimisi. Kokeile lettaksen kertomia huolellisia aikaisempien poistoja (hae vaikka etsi toiminnolla jäänteitä) ja sitten kokeile asennusta Vikasitotilassa. Ja se GTK on oltava. sampo23: Mulla on yhdessä koneessa Gimppi, mutta en itse käytä sitä. Muut perhessä sitä välillä pyörittelevät. Kun eivät ole paikalla, niin en voi kysyä. Onko sulla Gimpin suomenkielinen tai muu ohje? Tiedän kyllä, että siitä ei kaikki aina selviä. Itse käyttelen hiukan helpompia kuvankäsittelyitä, jotka täysin riittävät tarkoituksiini. Eniten sellaista kuin PhotoFiltre. Siitä on maksuton versio ja hiukan vaativampi muutaman euron maksava. Ohjeita löytyy - eikä niitä kovin usein tarvitakaan sitä käytettäessä.
Google antoi ratkaiskuksi virtuaalimuistin lisäämistä gimpissä, sekä syyksi gtk:n eri versioiden yhteentörmäystä. Mitä muita gtk:ta käyttäviä ohjelmia löytyy? Näiden päivittäminen ajantasalle saattaisi ratkaista ongelman.
Sampo: Viivojakin voit tehdä create and edit paths (pikanäppäin B). Sitten sillä teet viivan tai minkä haluatkaan ja sitte strocke path, jolloin gimp piirtää tehdyn reitin. Ympyröitä ja nelikulmioita voi piirtää select rectangular/elliptical regions (pikanäppäimet E ja R), jolloin voit sitten esim oikea hiiren killkkaus, select, border. Valitset halutun paksuuden ja sitten voit esim. värittää tämän alueen miten haluat. Edit: Jos niinkun keskimäärin haluaa vain piirrellä viivoja ja simppeleitä kuvioita, niin esim. Inkscape on aika hyvä ohjelma.
Poistin KAIKKI Gimppiin ja GTK:hon liittyvät mitä vain löysin koneeltani. Sitten asensin taas seuraavan ohjeen mukaan: http://www.edu.haapavesi.fi/~moversti/gimp/ Gimpin asentaminen Gimpin uusin 2.4 versio loytyy tästä Erillistä GTK-kirjastoa ei tarvi asentaa 2.4 version kanssa! Asentuu,ja on suomenkielinen,mtta ei toimi edellä kuvatulla tavalla.Poistin taas kaikki. Seuraavaksi menettelin tämän ohjeen mukaan: http://www.joutsi.com/gimp.html Ei toimi,poistin taas Kaikki! Sitten taas tämän ohjeen mukaan: http://koti.mbnet.fi/arado/Gimp/Lataus.htm Ei vaan toimi !!!!Poistin kaikki!!!(hihoista savuaa jo) Kokeilin neuvojanne ja muitakin netistä löytämiäni,sekä ilman tuota GTK:ta ja sen kanssa,ei toimi!!! Päähäni pälkähti sellainen ajatus että jos joku vanhempi versio toimisi ,kun löysin niitäkin netissä selaillessani. imuroin sellaisen ja siitähän se varsinainen ongelma tulikin,nyt MIKÄÄN ei toiminut! Saaliiksi tuli 83(!) Gimppiin liittyvää tiedostoa joita piti sitten yksitellen poistaa..mutta.. 4 tiedostoa jäi koneeseen kiinni kuin paska Junttilan tuvan seinään,yksi työpöydällekin (2.4.2i686setup) Kuvittelin ,että tämä Gimppi olisi kiva ja suomenkielinen yksinkertainen kuvankäsittelyohjelma eläkevaarin käyttöön,mutta kun pelkkä asennuskin on toivotonta niin on kai pakko käyttää edelleenkin tuota Adobe Photoshoppia vaikka ei tuo englannin kieli niin hallinnassa olekaan (se tuntuu nyt kaiken uurastuksen jälkeen helpottavalta ,mutkattomalta ja yksinkertaiselta.) Nyt olisin kiitollinen ohjeista jotka auttaisivat raapimaan nuo rippeetkin tuolta Junttilan tuvan seinältä ekkevaari
Luin karmaisevaa kertomustasi. Asensitkohan kertaakaan Vikasietotilassa? Mutta tosiaan, Gimppi ei ole helppo käyttää. Esimerkiksi meillä aiheuttaa jatkuvasti ongelmia se, että itse ohjelma on nyt suomenkielinen, mutta ohjeet enkuksi ja termit välillä outoja. Eikä muutenkaan helppo... Kun tuntomerkkisi sopii minuunkin, niin rohkenen suositalla PhotoFiltreä. Mulla on sen maksuton eli Standard versio. Siitäkin saa suomenkielisen linkistä ja ohjeen mukaan. Tosin jälleen sama juttu, että ohje on englanniksi. Arvelen nähneeni netissä sille myös suomenkielisiä ohjeita, mutta en ole etsinyt kun en ole tarvinnut. Se on suhteellisen monipuolinen, mutta ennen kaikkea helppokäyttöinen. Tosin sitten mulla on vielä pari kolme vieläkin peruskäyttöisempää. Gimppi on, mutta sitä en käytä juuri sen mutkikkuuden takia. Uskon, että kannattaa kokeilla. Pari kaveria on oikein innostunut käsittelemään kuvia sillä. Siitä (Standard) on myös hiukan vaativampi versio, josta jokin maksu. http://photofiltre.free.fr/download_en.htm
Siivoaminen työpöydältä käynee lykkäämällä siinä olevat hiirellä roskakoriin. Muualta Etsi toinnnolla ja poistamalla. Hyvä apuri viimeistelyssä on jokin puhdistusohjelma, joka puhdistaa rekisteriäkin myöten esim. CCleaner tai EasyCleaner.
Eli windows herjaa että tiedostot ovat jonkun ohjelman käytössä, vai mikä on ongelman nimi? Vanha dos-komentorivi- kikka toiminee: Avaat komentokehotteen ja suljet ctrl+alt+del :llä explorer.exe:n. Komentokehotetta käyttäen pystyt nyt poistamaan nuo tiedostot. Onko muiden gtk- softien kanssa ollut ongelmia? Paint.net on hyvin samantapainen kuin gimp, mutta käyttöliittymää on viilattu peruskäyttäjää silmälläpitäen. Gimpin käyttöliittymä ei ole missään nimessä huono. Se on alun pitäen optimoitu siten, että harjaantunut käyttäjä pystyy työskentelemään sillä mahdollisimman nopeasti joutumatta tuhlaamaan aikaa valikoiden selaamiseen.
Suosittelen myös asentamaan Paint.net-ohjelman.Olen käyttänyt ilmais ohjelmia,ja koneella on maksullisista CS3 ja pro photo XI.paintti on omasta mielestäni helpoin,mutta myös yhtä monipuolinen verrataan sitten mihin muuhun tahansa ohjelmaan. Gimppi ongelmaan en valitettavasti osaa neuvoa antaa
Sain poistettua,huh,huh!Luojan kiitos ja Kiitos myös neuvojille!!! Yritän tulevaisuudessa pysyä erillään tästä ohjelmasta. En todella aio kokeilla asentaa vikasietotilassa,eikös se tarkoita ,että koneeseen ehdoin tahdoin asennetaan vika ja kokeillaan sietääkö se sen vian?
No niin..asensin sen Paint.net ohjelman.Onnistui ensimmäisellä kerralla ilman ongelmia.Näyttää pelittävän ihan OK!Ja vielä suomenkielinen!!Mahtavaa! Kiitosta vaan vielä kerran!
Minulle poika latasi Gimpin, mutta poistin sen turhana. Ei käyttöä (minulle liian vaikeakäyttöinen).Picassa on asennettuna ja nyt asensin tämän Paint NET:n. Vaikuttaa hyvältä. Kävin äsken katsomassa XP:n etsi toiminnalla, onko Gimpistä jäänyt jotain jäljelle, kun se on poistettu lisää poista ohjelmalla. Ja olihan siellä; useita kymmeniä pieniä (yleensä 1 kt)tiedostoja. Kysynkin nyt teiltä tietävimmiltä kun vaarintaidoillani en oikein uskalla poistopuuhiin ryhtyä, onko noiden tiedostojen poistamisesta jotain hyötyä ja jos on, miten se helpoiten käytännössä tapahtuu?
Vaarana on että ne ovat osa paint.net :iä, sehän perustuu gimpiin. Kokeile poistaa tiedostot, ja jos paint.net :n käytössä on ongelmia tämän jälkeen, asenna uudelleen.