Gps- vastaanotinta olen hankkimassa. Onko tuosta nokian omasta LD-3W:stä mihinkään? Vai onko parempia ehdotuksia?
Itsellä on N72:sen kaverina tollanen ja olen ollut tyytyväinen. Signaalin haku ei kestä kauaa ja yhteys toimii hyvin laitteiden välillä.
LD-3W, LD-4W ja Insmatin sirf III on ainakin tuntuneet toimivan ihan mukavasti. Mielestäni tuossa 4W:ssä ei kuitenkaan ole mitään teknistä kehitystä tapahtunut muuten kuin koon suhteen. Muutaman kerran olen huomannut noiden vanhempien löytävän sijainnin jopa nopeammin (a-gps pois päältä). Insmatissa on/off -nappula on huonosti sijoitettu niin että se tuppaa vahingossa menemään pois... Kannattaa ainakin katsoa millä laturilla gepsi toimii, koska monien laturien kantaminen jurppii melko nopeasti. Siksi olen itse käyttänyt tuota LD-4W:tä nykyään...
Navicore personal 2007 Scandinavia. Aikaisemmin oli vanhassa kännyssä Suomi-versio 2005 ja tykästyin toimintaan. Tässäkään ei ole moittimista.
Nokia Maps ja Route 66 on ollut eniten käytössä. Navicorea testailin joskus parisen vuotta sitten, mutta en oikein lämmennyt sille. Nämä on nyt sellaisia tottumis/mielipide juttuja, joten jos mahdollista niin kokeile jossain itse. Jos matkustelee laajemmin kuin esim. vain scandinaviassa, niin mielestäni Nokia Maps on oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. Muuten joutuu ostelemaan jatkuvasti uusia alueita... Google Maps voisi olla kotimaassa matkustelevalle jo jonkinlainen vaihtoehto, jos ottaa kiinteän dataliittymän. Sitä voi ainakin kokeilla vapaasti... Edit: Sitten on tietty muuhun "suunnistamiseen" ym. tarkoitetut SmartComGPS ja Nokia Sports Tracker. Varsinkin Sports Trackeriä on tullut käytettyä niin, että siirtänyt niitä reittejä Google Earthiin ja meilannut sitten samassa porukassa liikkuneille ym. Shozuhan osaa sitten "tagata" puhelimella otettuihin kuviin gps koordinaatit, jos Sports Tracker tai Nokia Maps on samanaikaisesti päällä.
Nokia Mapsia kokeilin ennen kuin ostin Navicoren päivityksen. En pitänyt, karttatekstit olivat niin pienellä fontilla ainakin E70:n näytössä, että telineessä olevasta puhelimesta niitä ei näy, kun taas Navicoren tekstit näkyy ongelmitta. Toisekseen aina kun piti lähteä navigoimaan jonnekin, Nokia Maps alkoi vinkua verkkoyhteyttä, muuten ei herunut reittiä. Ei tullut kauppoja. Mulla on nyt Navicoressa Skandinavia, Eurooppaa harkitsin, mutta en kokenut tarpeelliseksi, kun siellä tulee pääasiassa lomilla kundikaverin kanssa haahuiltua ja hänellä on Tompassa kaikki mahdolliset Euroopan kartat.
Nokia Maps ei vaadi verkkoyhteyttä reittien tekemiseen, eikä mihinkään muuhunkaan. Verkkoyhteydellä voi halutessaan ladata uusia karttoja lennossa, tai käyttää a-gps ominaisuutta, joka nopeuttaa paikan löytymistä. Sillä voi tutkia karttoja ja kysyä reittiehdotuksia ilmaiseksi, mutta varsinainen navigointi on maksullista. Siitä saa kolmen päivän ilmaisen trialin ja jos toteaa hyväksi, niin hinnat ovat kuitenkin halvempia kuin muilla kilpailevilla tuotteilla. Kannattaa myös muistaa että toisin kuin monilla muilla ohjelmilla, niin Nokia Mapsiä ja sen karttoja päivitetään ajoittain ja uusimmat versiot saa aina netistä ladattua ilman mitään lisämaksuja. Tuolta voi katsella tarkempia tietoja: http://europe.nokia.com/A4509271 Tuo käyttöliittymä on varmaan mielipidekysymys, koska itseäni "pienet" tekstit eivät ole häirinneet. Viime viikolla navigoin Nokia Mapsilla reitin Bryssel - Amsterdam - Den Haag - Gent - Bryssel, enkä törmännyt mihinkään ongelmiin... Mielestäni nuo navigointiohjelmat puhelimille on käyttöliittymiltään parhaimmillaankin heikkoja esityksiä, joten olen vähän suhtautunut noihin sillä asenteella että jos näkkäriä joutuu syömään, niin se on aika sama mitä näkkäriä sitten syö. Erillistä navigaattoria en halua matkalaukkuni täytteeksi, enkä halua kävellä kaupunkien keskustoissa Tomppa kädessäni, joten pystyn elämään kännykän pienen näytön ym. kanssa. Nokia Mapsin karttojen maksuttomuus on ollut minulle se suurin etu, koska matkustelen melko paljon. Vuoden lisenssi koko maailmaan oli muistaakseni 90e paikkeilla, joka ei mielestäni ollut paha hinta. Tuon pidempää lisenssiä en hankkinut, koska vuoden kuluttua en usko omistavani enää samaa puhelinta ja toivon että siinä ajassa on myös navigointiohjelmien kehityksessä tapahtunut jotain edistystä...
Kai sitten kätesin jotenkin tai jotakin muuta, mutta kun möllötin Itämerenkadun varressa ja laitoin sen huvin vuoksi navigoimaan Elimäenkadulle (joo molemmat Helsingissä ja en tarvitse tuohon oikeasti navigaattoria ), niin hyvin jääräpäisesti hää ilmoitti, että ennen ei navigoida minnekään, ennen kuin hää pääsee verkkoon tarkistamaan reittiä, vaikka kartat olikin puhelimeen jo ladattu valmiiksi ja muutenkin kaiken piti olla kunnossa. Kun kokeeksi verkkoyhteyden kielsin, niin mokoma heittäytyi välittömästi lakkoon eikä suostunut edes keskustelemaan navigoinnista. Kolmen päivän kokeilukin oli aktivoitu tuossa vaiheessa. Mokomasta suivaantuneena päätin, että mun silmillehän ei mikään jääräpäinen navigaattorisofta hypi ja tapoin koko roskan. Eiköhän oppinut viimeisillä hetkillään, että olisi kannattanut käyttäytyä kunnioittavammin.