Laitoin tuossa aiemmin aika samanlaisen topicin ku tämä, mutta siinä en vain ollu osannu muotoilla kysymystä oikein. Tarkotus ei siis ois näyttää kuvia DOS-käyttiksellä, vaan DOS-komennoilla, kirjottamalla esim notepadilla. Peliä ajattelin tehä. Tietäiskö kukaan kysymykseen vastausta?
Eli onko tarkoitus näyttää ASCII-kuvia DOS:sissa? Itse olen tehnyt niin, että kuvat on omissa tekstitiedostoissa. Esim. "C:\kuvat\testi.txt", lisäksi minulla on "c:\nayta.bat" tiedosto, jonka koodi on seuraava: Code: @echo off type .\kuvat\testi.txt pause Olikohan tuo sinne päinkään mitä tarkoitit =)
Joo tuokin on yksi tapa, mutta ajattelin ihan kunnon kuvia. Ryssän kauhu on hyvä esimerkki dosilla tehdyistä peleistä. Siinä ne grafiikat on DAT- ja BAK-tiedostoissa. Tuommosen tekemisessä osaisko kukaan neuvoa?
hmm.. vista ei tykännyt tosta pelistä, mut dosbox auttoi.. Juu.. mielenkiintoinen. peli on tehty jollain "kielellä" ei pelkästään dos komennoilla.
Eli tuohan on tehty jollakin ohjelmointikielellä ja binäärimuodossa. Kuvat on pakattu bak-tiedostoihin ja dat:issa määritykset joihin koodissa sitten viitataan. Mitä ohjelmointikieliä osaat? C/C++ taitaa DOS-pohjaisissa olla yleisin. Ja onhan noita joitakin pelieditorejakin siihen käyttöön.
Empä juuri muita osaa ku vähän dosia ja html:ää. Sitten kans GML:ää joka toimii vain Game Makerissa, jota olen jonku aikaa käyttäny mutta haluaisin kokeilla ihan tyhjästä tehä peliä tai jotain ilman apuvälineitä.
Dos ei suoraan sisällä komentoja grafiikan suorittamiseen, eli pitää ajaa binäärimuodossa ja tämä taas vaatii ohjelmointia. Tuo C/C++ on ihan hyvä ja tehokas aloittaa oikean ohjelmoinnin opettelu. Kun sen on opetellut hyvin, niin on huomattavasti helpompi oppia uusia.
Heh, ne DOS-komennot ovat osa DOSia No kuitenkin, kuten sinulle jo aiemmin kerrottiin, niin ei onnistu itse DOSilla. Joten jotain ohjelmointikieltä vain opettelemaan.
Et sinä Dos komennoilla aikaan saa peliä. Dos komennoissa ei ole grafiikan näyttämistä. Joku propellihattu olis voinnut ehkä tehdä ohjelman, joka toimii kirjasto-library-ohjelmana, joiksi aliohjelmia kutsutaan, ja se näyttäisi ruudulla toisen ohjelman tai komentojonon käskyttämää grafiikkaa. Epäilen tämmöistä kenenkään tehneen jakelusta puhumatta. Muutenkin if jotain then tätä else tuota tyyppiset ehtolauseet, ohjelmien vaativat luupit, hyppykäskyt ohjelmaa taaksepäin ovat kankeita. (Voin olla väärässä. On aikaa siitä kun viimeksi "syvällisempiä" komentoja tuli tutkittua) Jos katsotaan Ryssän kauhua. Siinä on bak ja dat tiedostot (grafiikat? Dataa joka ei muutu vaan josta "maalataan" semmoisenaan (copy-paste) infoa ohjelman sisälle (ehkä ruudulle näkyviin tai äänenä ulos). Tiedostot ovat identtiset ominaisuuksiltaan, joten voi olla zip:in sisällä tarpeeton bak, varmuuskopio. DOS4GW.EXE on, jos katsot wikipediasta, aliohjelma joka hoitaa Dosista puuttuvan yli 640kB muistiavaruuden hallinan. Ettei ohjelman tekijän tarvitse itse sitä koodata. Siis "ohjelma kirjastoa" Sitten on Ryssä.exe, joka on se ohjelma, peli ja voi olla ties millä ohjelmointikielellä tehty, kunhan se sitten on käännetty konekieliseksi koodiksi tiedostoon exe päätteellä. xxxxxx.exe = excutable = suoritettava, perinteisesti ohjelma. xxxxxx.com = command = komento, aliohjelma käyttöjärjestelmässä, tekee asioita, joita ei ole ytimessä (kernel?) koodattu. Dosin command.com komentoon on kirjoitettu sisään joukko dos komentoja (dir, cd yms. joita ei näy dir listauksella kovalevyllä/disketillä) xxxxxx.bat = batch = peräkkäinen lista dos komentoja ja ohjelmia ja toisia batchejä ja suoritetaan perä jälkeen. Joku komento/ohjelma saattaa poikkaista bat-tiedoston myöhemmät komento-suoritukset . P.S. Älä täysin lannistu "neuvoista" ei onnistu. Mieti josko muut olis väärässä ja onnistut pelin tekemään. Jos pelisi idea oli hyvä, etkä viitsi/ehdi ohjelmointikielten opiskelua. Tekstimuotoinen peli lyö läpi, jos "tarina" on hyvä. (Tekstipelit oli jo ennenkuin kukaan edes kuvitteli grafiikan näyttöä tietokoneella. !Kauan ennen PC koneita!) Räiskintä peli jos oli mielessä, niin kehitä tekstimuotoinen tähtäys ja kuvailu veri roiskeista ja suolen pätkistä, kun osuu. EDIT Tuli katottua toi peli. bak tiedosto poistamalla se pyöri samalla tavalla, joten taitaa olla tekovaiheessa syntynyt varmuuskopio ja suorituksessa tarpeeton. Mun mielestä aika aneeminen peli kaikkiaan. 'Olen just oppinut koodamaan liikkuvaa grafiikka, ääniä yms ja tein näppärän pelin' "Pissa-kakka-huumorilla" ja tietyillä "aiheilla" saa aina suhteellisen laajaa ihailuakin tyhjän nurajilta. Jos sulla jotain ton tyylistä oli mielessä, niin opettele oikeata ohjelmointia, niin voit ehkä myöhemmin vaikka ryhmässä synnyttä lajemman pelin. Game Makerissa kait inhoat, ettei ne pyöri itsenäisesti (???) Flash ohjelmat, pelit muistaakseni saa talletettua exe muotoisina, jolloin nissä menee mukana kevyt playeri.
Joo kiitos neuvoista! Vois netistä ettiä jotain koodausohjelmia. Kyllä tuo Game Maker on ehkä paras vaihtoehto kuiten. Saa niistä exejä laitettua. On tuolla jo muutamia pelejä tehty (aika köyhiä vaan). Mutta joo
Muistaakseni semmoinenkin pelin teko ohjelma oli kuin Game Factory. Enpäs tiedä millä kaikilla ohjelmointikielillä (? 'koodaus ohjelmia' ?) ohjelmia tehdään. C, C+ on kait yleisin. Pascal, Fortran ja mitä muita kieliä onkaan (nykyisin)? Basic oli aikoinaan oppettelu kieli, ja se oli ei käännettävä, vaan koodi tulkattiin ajon aikana konekieli komennoiksi. Ohjelmointikielet ja/tai niihin kuuluvat kääntäjät, jotka tekevät prosessorin ymärtäämiä konekäskyjä (MotorolaMac ja PC ovat eri "klaania"), ovat varmaankin maksullisia. Eikös Linux puolella lähdekoodi ole C-kieltä? Joten LiveLinux levylläkin saat koneesi väliaikaisesti Linuxmyllyksi ja (kun opettelet) käännettyä koodin ohjelmaksi. Hyvässä lykyssä win-32-bit muotoon ja jakeluun. Kirjastoissa on myös C-kieli oppaita CD levyineen. Koodamista joutuu opiskelemaan. Netistä varmaankin löytyy sivustoja, joista voi ladata läähdekoodeja, ohjelma kirjastoja, jolloin kaikkea pelin toimintarutiinia ei tarvitse itse koodata. Kunhan ymmärtää paremetrit yms. ja millä muuttujilla tietoa välitetään jne.