Grub boot loader

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Erkkimon, Mar 9, 2005.

  1. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eli mulla on nyt vielä Wintoosa (WinXP) ja se on 20 gigaa isolla osiolla. Mä oisin nyt pistämässä sen ahtaalle, eli 5 gigaselle osiolle ja asentaisin Debian Sargen lopulle 15 gigalle. Mulla siis on jo SuSE mun koviksella ja siinä on se Grub boot loaderi. Eli mun pitäis muokata sitä sillee, että listalle tulis nyt SuSE, Wintoosa ja Debian. Eli miten mä konffin sitä Grubia?

    Mikä on se Wintoosan käynnistäjä ja mikä on sitte Debianin käynnistäjä, et mikä sorsa Grubii täytyy lisätä.

    Mä en oo koskaa vääntäny boot loaderien kaa, joten rautalankaa mahollisesti tarvitaa. Mä kyllä yritän olla olematta kauhee rautalankasyöppö.
     
  2. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Sulla on SUSEssa sellainen loistava työkalu kuin YaST. ;-)

    YaST -> System -> Bootloader Configuration
     
  3. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Juu täytyy myöntää, että s00n aivan ihQ! :p

    Nii mut miten sieltä? Kun jos mä asennan Debianin, nii osaako YaST ehdottaa sitä sen käynnistysohjelmaa tjsp. sinne listalle? Kun mä en tiedä mitä sinne pitäis laittaa? Ja kun Linuxissa ei oo sillee niiku Winukassa, et C, D, E, F, G. Jos mä asennan sen esim. E:lle, nii mikä se Linuxissa on ja mikä ihme se Debianin käynnistäjä on?
     
  4. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mä vaa kun en uskaltais sählätä jos en saa enää konetta asennuksen jälkee toimimaa...
     
  5. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    No viittisittekö ees kertoo, että jos otan Wintoosan pois, asennan sen uusiks pienemmälle osiolle, asennan sen jälkee Debianin lopulle tyhjälle tilalle, asentuuko Debianin boot loaderi Grubin tilalle ja senhän pitäis vissii tunnistaa jo olemassaolevat käyttikset ihan OK?
     
  6. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    XP nollaa boottisektorin eli ei enää grubbia

    Debian asentaa bootloaderin halutessasi sille XP tyhjäämälle boottisektorille.

    ;) toivottavasti
     
  7. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Okkei. Noh, ei se sitte tunnistanu sitä Wintoosaa, josta tietysti voi antaa Debianille kymmenen lisäpistettä. :p

    Eli mä kuitenki tahtoisin saada Wintoosan käynnistymää. Sillä on nyt sen verran tilaa että sitä voi just ja just hätätilanteessa käyttää. Mitäköhän mun pitäis Grubii laittaa? Mulla on nyt sitte Debianin Grub. Se on kyl aika paljo rumempi kun SuSEn Grub. :/
     
  8. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ? Onkohan näytön asetukset kohdillaan ?

    Oletetaan, että sulla on Windows 1. IDE väylän masterina olevan levyn ensimmäisellä osiolla, eli Linux näkee levyn

    /dev/hda1 (=devices/kovalevy/joka_on_masterina+OSIO)

    Tällöin grubiin (/boot/grub/grub.conf) laitetaan

    Title=WinXP
    rootnoverify (hd0,0)
    makeactive
    chainloader +1


    Jos ei tuollaista tiedostoa löydy niin etsi ja muokkaa siellä missä se on.
     
  9. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ota Debianissa talteen käynnistyslataajan tiedot, boottaa SuSE käyntiin asennus-cd:llä, tee asennustoimet mutta kun sulta kysytään asennustapaa niin valitse Boot Installed system(älä asenna uudelleen, äläkä korjaa asennusta).

    SuSE tarkistaa mistä löytyy Linux osio ja pyytää valitsemaan miltä, jos useampi löydetään, käynnistetään.

    Sitten lisää YaST:issa sen Dedianin SuSEn käynnistyslataajaan ja tallennat muutokset ja käynnistätä koneen uudelleen.
     
  10. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    No taisin sählätä liian aikasin. Eli sähläsin ennenku vastasitte ja toivoin Debianin boot loaderin toimivan. Nyt mul tekis mieli vetää itteäni turpaa oikein tosissaa.

    Eli mulla oli SuSE ja asensin Debianin toiselle osiolle. Sen jälkee SuSE ei enää tahtonu käynnistyä ja Debian oli ihan sekasin. Siinä näky X:n X koko ajan näytössä, ikäänku ylimpänä layerina. Sitte tein SuSEn korjausasennuksen ja SuSEn Grub ei enää löytäny Debiania ja SuSE ei toiminu edelleenkää, eli ei mitää tehtävissä.

    Ei taida olla. X:n X pysyy ruudulla, oli sitte kyseessä Fluxbox tai KDE tm. Sitte kaikki kuvat ja ihan kaikki on kauheen rosoreunasta, ihan graafisessa ympäristössäki. Esim. oikeessa ylälaidassa olevan ruksin ne viivat (ne, joista ruksi muodostuu) oli mutkikkaat rososuudesta johtuen. Sitte toi ite Grub oli tekstipohjanen.

    Eli tarkottaako tää sitä, että riittää, et laitan vaa sen osion/koviksen, jolle käyttis on asennettu?

    Ehin jo möhliä. Kuitenkaa toikaa ei ois auttanu, koska Debian jotenki sotki SuSEn, eikä SuSE enää käynnistyny edes asennuslevyllä. Sen jälkee sitte yritin kuitenki korjausasennusta. Ei toiminu edelleenkää.

    Okei. Painan mieleeni ja hyödynnän noita ohjeita ens kerralla.

    Eli nyt poistin kaikki muut osiot ja säilytin SuSEn osion, jossa on tärkeet tiedostot. Sillä osiolla oleva SuSE ei kuitenkaa toimi. Nyt asentelen parhaillani uutta SuSEa, jolla voin poimia tärkeät tiedostot ja polttaa ne rompuille. Sitte poistan SuSEn, asennan Debianin, sitte Wintoosa XP:n ja sen jälkee SuSEn. SuSEn vissii periaatteessa pitäis löytää noi muut käyttikset ja Debian ei pääse hajottamaa enää mitää.

    Mut tosiaa, jos jollaa ois tietoa Debian Sargen bugeista, viittiskö kertoo niistä mulle, sekä niiden korjaamisesta. Sitte myös sellanen omituisuus, että kun laitoin hiiren linkin päälle (myös tiedostoilla kävi sama juttu, eli lähes kaikki, mistä voi siirtyä johonkin), hiiri pomppasi kolmisen senttiä ylöspäin. Se on harvinaisen ärsyttävä bugi.

    Mut kiitti teille molemmille, kun yrititte auttaa. Mä tosiaa möhlin jo. :( Yritän pelastaa sen, mikä pelastettavissa on.
     

Share This Page