GRUB ei käynnisty - ei pääse wintoosaan. KIIRE!

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by joopa_joo, Dec 8, 2010.

1. joopa_joo

joopa_joo Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli mulla oli koneella debian ja windows 7. poistin debianin formatoimalla osion jolle debianin asensin, mutta nyt kun avaan koneen antaa erroria 22 enkä saa wintoosaa auki. kokeiltu win 7 repairia : bootsect /nt60 SYS komentoa. ei sano mitään silti. Olisi tarve päästä käsiksi windowssiin ilman että kovoa forkkaa. lopulta menin yhdistämään 50gb osion takaisin 200gb kanssa jolloin nyt mulla on enää 2 osiota C ja D. En tajua linuxista mitään joten apuja tarvis.

Kiitokset etukäteen. :)

2. Vea

Vea Regular member

Trophy Points:
    26
  3. juyli

juyli Active member

Trophy Points:
    68
    Asenna jokin Linux-järjestelmä koneelle. Saat uudelleen grub:in (tai lilon) toimimaan.

4. Sakarias

Sakarias Active member

Trophy Points:
    68
    Kun poistit Debianin poistit samalla Grub käynnistyslataajan tarvitsemia tiedostoja. Saat Windossin käyntiin käyttämällä jotain käynnistyvää tikkua, korppua tai CD:tä, jossa on Grub asennettuna. Debianin asennus media käynee myös. Muokkaat sitten Grubin käynnistysoptioita niin, että Windows käynnistyy. Usein pelkkä root (hd0,0) riittää Grub. Grub2 ei ole minulla vielä hallussa tai käytössä. Grubin komentotulkissa suunnilleen näin:

1 > rootnoverify (hd0,0)
    2. > makeactive
    3. > chainloader +1
    4. > boot

Grubin dokumentaatiosta lisää vinkkejä..
    Grubin plussia Windows lataajaan on...

voi valita eri ajotasoja, ladata tai estää kernelin moduleita, valita käynnistyvän kernelin, valita käynnistyvän levyn tai systeemin..
    eli käynnistyvästä tikusta on iloa...

Salatut levyt tai useammalle levylle asennetut systeemit hankalampia, mutta tiedoksi, että koneen lataajan voi helposti ohittaa. Salasanakysely antaa tietty tunteen jonkinlaisesta tietoturvasta.

Share This Page