Grub error 2 Xubuntun asennuksen jälkeen.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by _pelle_, May 28, 2008.

  1. _pelle_

    _pelle_ Member

    Joined:
    Jan 17, 2008
    Messages:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Asensin juuri toiselle tietokoneelleni Xubuntun. Asennus meni hyvin (ainakin näytti siltä). Mutta en Xubuntuun pääse sillä Grub herjaa erroria numero 2. Mitäs minä teen? (kuinkahan korjata onkelma?)
     
  2. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Olekos jotenkin muuttanut levyjä? Tikku tai joku muu palikka koneessa?
    Pääsetkö Grubin valikkoon asti? Jos pääset niin 'e' näppäimellä pääsee editoimimaan käynnistysriviä. Valittuna on väärä levy. 'tab'-näppäin täydentää komentoja ja on suureksi avuksi. Varsinkin kun haluaa listan tunnetuista levyistä. Kyllä se siitä...
     
  3. _pelle_

    _pelle_ Member

    Joined:
    Jan 17, 2008
    Messages:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Levyä ei ole muunneltu. Tikkuja tahi palikoitakaan ei koneesta sojota. Grubin valikkoon ei päästä errorin numero 2 takia. Ja jos pääsisin käynnistysriviä muuntelemaan niin en osaisi sillä olen uusi Linuxen käyttäjä (jos pääsis siis sinne Linuxseen joskus...) Muita ehdotuksia?
    EDIT:
    Anteeksi pitkä vastaus aika olin rippileirillä...
     
    Last edited: Jun 19, 2008
  4. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Stage2-errors.html#Stage2-errors

    Jotain on kyllä asennuksessa mennyt mäkeen. Kun ei kovalevyistä/osioista ja grubin konffista tiedä mitään niin on vaikea mennä mitään sanomaan.
     
  5. _pelle_

    _pelle_ Member

    Joined:
    Jan 17, 2008
    Messages:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Asennuksen pitäisi olla kunnossa sillä korjaantumisen toivossa olen asennellut sitä uudestaan. Kovalevyjä on yksi, joka on jaettu kahteen osioon:
    ext3 / 4.0gb
    swap 248mb
    (p.s. kovalevyn koko on siis 4300mb... ei siis ole windows osiota jos kokoa ihmetellään :)
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Saatkos koneen käyntiin jollain liveCD:llä? Jos saat, niin sillä voi korjata tuon grubin chrootin alla. Olen selostanut jutun muistakseni jossain viestiketjussa. fdisk -l antaa hyvää infoa. Jos on kovin vanha kone, niin erillinen boot osio levyn alkuun auttaa. Vanhat BIOSSit eivät osaa välttämättä lukea 1024 sektorin yläpuolelta. Ja tuosta tulee outoja ongelmia.

    Ja aina voi tarkistaa onko BIOSSISSa lba-mode päällä ja formatoida levyn uusiksi jos näin ei ole.

    Nämä ovat niitä yleisimpiä ongelmia vanhoissa koneissa.

     

Share This Page