GRUB Error 22

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by zelmok, Jun 25, 2008.

  1. zelmok

    zelmok Member

    Joined:
    Apr 16, 2007
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Yritin ettiä jo ratkaisua kaikenmaailman paikoista mutta en tajunnu, joten kysyn nyt itse.

    Läppärissä oli OEM-Vista Home Premium, ja asensin siihen viereen uusimman Ubuntun. Ei mitään ongelmaa vielä tässä. Sitten yritin mennä bootloaderin kautta Vistaan, ja huomasin että siinä oli kaksi vaihtoehtoa, jotka kummatkin oli samannimisiä (Windows Vista/Longhorn (loader) kai). Valitsin randomisti jommankumman ja sitten tuli ihan tavallisesti se latauspalkki, mutta kun tuli se vista kuva (kokoruudun sininen sädejuttu) se oli mustavalkoinen ja hetken päästä kuva muuttui ja tilalle tuli valkoisella taustalla punaista tekstiä ERROR. En muista että sammuiko kone itse vai manuaalisesti, mutta kun käynnistin uudestaan läppärin nii eka tuli Asuksen ruutu, ja heti sen jälkeen tuli sellainen teksti kuin:

    Grub loading stage 1.5
    Grub loading , please wait
    Error 22

    Tästä en päässyt eteenpäin (saattaa olla joku näppäinyhdistelmä, mutta enterillä ei ainakaan toiminut). Yritin Vistan levyllä fixata boottia muttei toiminut. Olisi hyvä saada nopeasti vastaus sillä kone ei toimi. Toivottavasti tää viestiketju on oikeessa paikassa, ku en oikein osannu päättää onko tää Windowsin vai Linuxin ongelma.
     
  2. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    On oikealla alueella, GRUB on yleisesti linuxien käyttämä bootloader.

    http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html#Stage2-errors

    Haiskahtaa pahasti siltä että vista on pissinyt jotain kovalevyllä ja pahasti. Boottaappa Ubuntun livecd:hen ja katso onko osiot vielä tallella. Helpointa konsolista komennolla `sudo fdisk -l`.
     
  3. McMcMc

    McMcMc Regular member

    Joined:
    May 29, 2007
    Messages:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Asennuksessa on osiotaulu voinut muuttua. Läppäreissä on usein joku piilotettu osio, joka voi aiheuttaa ongelmia.

    Käynnistä kone live CD:llä esim Knoppix. rootiksi pääset 'su -' komennolla konsolissa. 'fdisk -l' näyttää osiot. Jos Ubuntun osio löytyy voi korjata /boot/grub/grub.conf tiedoston. nano on kätevä editori. Sun täytyy opetella miten grub näkee levyt. Linux ei tunne kirjaimia kuten Windows. qtparted voi olla myös avuksi.

    chrootin alla voit asentaa grub-lataajan uusiksi. Ja jos hyvin käy niin saat läppärin käynnistymään normaalisti.

    Noin olen itse tehnyt kun levyjärjestys on muuttunut tai jotain muuta häikkää on ollut koneessa.

     

Share This Page