Grub käynnistyslataaja ongelma.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by KingSpy, Aug 1, 2008.

  1. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Elikkä minulla on seuraavanlainen ongelma.

    Koneessani on toisella kiintolevyllä Ubuntu 8.04 ja toisella kiintolevyllä oli openSUSE 11.0 jonka poistin alustamalla kiintolevyn tyhjäksi kun en pitänyt susesta. Nyt kun yritän käynnistää konettani näytölle tulee teksti:

    Grub loading stage 1.5
    Grub loading , please wait
    Error 22

    Luulen että ongelmana on tuon Grub-käynnistys lataajan asetukset, koska poistin tuon openSUSEn tuolta toiselta kiintolevyltä ja grubin asetuksissa on varmaan vieläkin tuo opensusen asennus.

    Joten miten saan korjattua ongelman niin ettei tuolta ubuntun levyltä häviä tiedostot. Olenko ymmärtänyt oikein että ubuntun asennuslevyn avulla voi korjata ongelman valitsemalla korjaus asennuksen vai pystynkö korjaamaan ongelman susen asennus dvd:llä.
     
  2. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Käynnistä kone sillä ubuntun asennus CD:llä. chroottaa asennettuun ubuntuun. tarkista/korjaa grub.conf. asenna sitten grub uusiksi. grub-install ei aina toimi chrootin alla, mutta grub konsoli toimii.
    chroot on siis avainsana. Jutun olen selostanut jo monesti, että googlella löytyy..

    Toinen vaihtoehto käyttää jotain käynnistys korppua/tikkua jossa on grub ja editoida siinä grub käynnistämään ubuntusi. Mutta turhaa kun Ubuntun asennus CD sulla on varmaan jo nurkissa.

    Turhaa asentaa mitään uusiksi. Menee vaan aikaa ja voi tuoda lisää ongelmia. Grub vaan uusiksi, jolloin kone taas käynnistyy normaalisti.
    Lyhyesti grub-install /dev/bootlevy piisaa chrootin alla.

     
  3. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitoksia avusta. Löysin ubuntun englannin kielisiltä foorumeilta ohjeet kuinka grub asennetaan uudestaan Ubuntun livecd:llä. Nyt toimii hyvin.
     

Share This Page