GRUB Loading, please wait.... Error 17

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Flack, May 24, 2006.

  1. Flack

    Flack Guest

    Eli tuollainen ilmoitus tulee konetta käynnistäessä.

    Asensin koneelleni Linux SUSE 10.0:n Windows XP Home Editionin rinnalle ja kaikki toimi ainakin kuukauden ajan moitteetta.
    Mutta sitten eräänä päivänä kun käynnistin koneen, tuo ilmoitus tuli ruutuun, eikä se lähde siitä enää mihinkään, vaan kone täytyy sulkea. Aikaisemmin siihen tuli se Linuxin valikko, josta pystyi valitsemaan joko SUSE:n tai Windowsin, mutta nyt sitä ei enää tule.

    Ehdin jo aikoinaan poistaa sen Linuxin asennustiedoston DVD:ltä, mutta joku aika sitten kävin lataamassa sen uudelleen kaverin koneelta, koska ajattelin, että uudelleenasennus voisi auttaa asiassa. No, sitten kun tiedosto oli latautunut poltin sen koneella olevalla poltto-ohjelmalla tyhjälle DVD:lle, jonka jälkeen kokeilin asentaa Linuxia uudelleen omalle koneelleni, mutta asennus ei käynnistynyt, vaikka levyasema(lukee DVD-levyjä) lähtikin boottauksessa käyntiin.

    En sitten tiedä, onko sillä mitään merkitystä, että se asennustiedosto(Eval DVD ISO image 32bit)asentui koneelle Winrarina. Kokeilin kyllä kahdella tapaa: poltin suoraan sen tiedoston yhdelle DVD:lle ja toiselle poltin sen purettuna, mutta kummallakaan se ei ala asentamaan Linuxia. Muistaakseni kokeilin eri boottausvaihtoehtojakin, mutta tulos oli sama kaikissa tapauksissa.

    Mainittakoon se vielä, että koneen vielä toimiessa en tajunnut tehdä recovery levyä, eikä minun (paketti)koneeni mukana tullut Windowsin asennuslevyäkään, koska koneen kiintolevyille oli kaiketi valmiina tarvittavat tiedostot, koska se aloitti Windowsin asennuksen kun käynnistin koneeni ensimmäisen kerran.

    Sitten minulla on kyllä sellainen valmistajalta tilattu DVD, jonka kuulemma pitäisi palauttaa koneen tehdasasetukset, mutta se vuorostaan ilmoittaa error 10 ja vaatii käyttöjärjestelmä levyä.
    Jonkinlaiseen infoonkin minulla on numero, mutta yksikään niistä muutamasta suomea puhuvasta ei ole kertaakaan ollut vapaana, vaan sieltä on aina vastannut joku englantia puhuva mies, eivätkä minun englanninkielen verbaaliset lahjani todellakaan riitä tämäntasoiseen keskusteluun. :D

    Eli jos joku tietää mikä tässä voisi auttaa, niin vastaukset olisivat varsin tervetulleita, sillä en ole varma kattaako immu-vakuutukseni tämäntyyppisiä koneessa esiintyviä ongelmia, vaikka voisihan sitä Gigantista käydä utelemassa...
     
  2. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    WinRAR ottaa haltuunsa tiedostopäätteen .iso. Eli kyseessä ei ole RAR-paketti vaan ISO-levykuvatiedosto. <mielipide>Typerä veto WinRARin kehittäjiltä</mielipide>
    http://koti.mbnet.fi/tools/uploads/winrar.png

     
  3. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Elikkä se tiedostohan poltetaan imagena eli esim nerosta erikseen otetaan valikosta "burn image"


    Error 17 viittaa siihen että grub löytää osion mutta ei tunnista tiedostojärjestelmää, ja kun se tulee tuossa vaiheessa luulisin että boot-osio on joko mennyt sekasin tai se on tullut vahingossa poistettua.
     
  4. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    <omamielipide>Oikeastaan fiksu veto rarlabsilta, koska tolla näkee mitä siellä imagen sisällä on.. Mutta typerä veto laittaa se defaultiksi, todella typerä!</omamielipide>
     
  5. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hyvät ajatukset pilataan yleensä tavalla tai toisella. ;-)

    Tuossa ajatus kaatuu siihen että "normaali käyttäjä" kun näkee rar-kuvakkeen niin hän pitää sitä automaattisesti rar-pakettina eikä edes voi kuvitella että se olisi jokin muu.
     
  6. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Nimen omaan! Juuri tätä hain, että normi käyttäjä luulee sitä aivan muuksi kun se image tunnistetaan defaulttina RAR:illa. Ei näin :(
     
  7. Flack

    Flack Guest

    Tänään on sitten keskusyksikkö viety Giganttiin, eikä se korjaus ilmeisesti tule mitään maksamaankaan, sillä eräs ottamani takuu korvaa sen.
    Tiistaina pitäisi korjaajalta tulla soitto minulle, jonka jälkeen voin hakea koneeni siletä takaisin.
    Olisin kai minä sen asennuslevynkin jostain saanut hommattua, mutta tällä kertaa päätin hoitaa homan vähän laillisemmin...
     

Share This Page