Elikkäs tällä hetkellä omaan kaksi kappaletta Asus GeForce GTX 570 DirectCUII jäähyillä SLI-tilassa, ja ajattelin, että mitä vesijäähy korteille tulisi maksamaan (ja mitä palikoita tarvitsee). Tällä hetkellä ylempi kortti ei saa juuri yhtään viileää ilmaa. http://ascendantdescending.com/filevault/gtx570sli.jpg Jos tiedätte jotain tehokasta ilmajäähyä mikä mahtuu SLI-kokoonpanoon niin saa ehdottaa niitäkin. En koe tarvetta ylikellottaa, joten en tarvitse markkinoiden parasta systeemiä. Kunhan se toimii.
Valmista vaihtoehtoa (ilmajäähyjä samalta sivustolta): Tommoset Pekun esittämät paketit on sitten paaaljon tehokkaampia. E Ensimmäinen vaihtoehto on asentaa kopan kylkipaneeliin pari tehokasta ropelia painamaan lisäilmaa korteille
CoolerMaster CM690. Kuten kuvasta näkyy ni kyljessä onpi yksi tuuletin, mutta eihän se kortille saa kunnolla ilmaa koska jäähdyttimen kotelo. Harkinnassa on ostaa Shinobi XL, mutta nähtävästi tuo vesijäähy tulisi turhan hintavaksi. Saahan tuosta muutaman kympin pois kun itelläni lojuu jo muutama Scythen tuuletin jossain laatikossa. Mutta ei se paljoa lämmitä kun jäähyn hinnalla saisi suunnilleen noiden kahden korttien tehoisen yhden kortin. -.-
Sinulla on tämä: Kysymällä löytyiskö perusmallin kylkeä: Mitä ropeleita on pohjalla/edessä, entä Kovo kelkat? ylimääräiset irrotettu. Tohon plexiin on vaikeaa modata mitään. Koppa itsessään riittää.
Mulla on se ensimmäinen CM690, elikkä tämmöisellä kyljellä: http://www.cluboc.net/reviews/cases/coolermaster/cm690/two.jpg Toki tuossakin on kaksi paikkaa, mutta ne eivät ole päällekäin.. ollako sillä väliä. Etupaneeliin on tehty muutoksia että ilma kulkee vapaammin (muovinen etusäleikkökoriste leikattu veke) ja kaikki käyttämättömät kelkat ovat irti. Kotelon pohjalla puhisee 140mm tuuletin. Perusmallin kylki pitäisi olla tallessa, tosin maalla. Koitan muistaa etsiä sitä kun olen siellä päin. Enivei.. noita lämpökäyriä tarkkaillessani tajusin, että vesijäähynhän voisi tunkea vain tohon ylempään korttiin, koska alempi ei ole mikään ongelma. Se pysyy kevyesti normilukemissa, vain ylempi kortti lähentelee 100 astetta. Sillonhan pitäisi selvitä alle 300 €? Tässä on hyvin aikaa suunnitella kun seuraavan viikon aikana mikään paketti ei liiku kuitenkaan.
olen sitä mieltä noista vesijäähdytyksistä että ne on niin pitkään hyvin kun ne toimii mutta mitäs sitten kun tulee letkuun vesivuoto ja vesi pääsee emolle käräyttäen kaikki osat....?
Tai sitten voisit ostaa universaalin näytönohjain blokin(,joka jäähdyttää vain gputa) jossa mahdollisimman hyvät yhteensopivuudet, että kun korttia päivittää niin saattas sopia uuteenkin. Kun et kellottelekkaan niin virransyötön lämmöt saa varmaan kuriin hyvin ilmaa siirtävällä flektillä ja mosfeteilla. Nvidian kortit taitaa olla muutenkin viileämpiä. Eli suomeksi: Näyttiksille universaalit blokit, kopan kylkeen hyvä flekti puhaltamaan ilmaa näyttisten virransyötölle, mosfetteja näyttiksille. Kustantaa noin 300-350€ riippuen muista vesijäähy romppeista. Kannattaa vähän mittoa, suunnitella ja kattella että minkä kokosta jäähdytintä(ynnä muuta kivaa) sinne koppaan olis mahollista saaha laitettua. Huomaa että tuo aiemmin ehdottamani jäähdytin on 60mm paksu ja siihen jos asentaa vielä perus 25mm paksut flektit niin 85mm, push&pullina 110mm. Kattoon asennettaessa kannattaa huomioida emolevyn liitännät jne. E: Niin että suomeksi.. E2: Tämän takia otetaan järki käteen ja tehdään vuototestit ennen kuin komponenteissa kulkee virta.. Ei ne letkut itekseen hajoa. (Tai ehkä oikein pitkällä aikavälillä, mutta ei muuten.) E3: Tässäpä tämmöstä Voi olla että joku 45 tai 90 asteen kulmaliitin kannattaa ottaa, ainakin nuita näyttiksiä varten koska letkut pitää kierrättää toiselle puolelle korttia jos universaaliblokkia laittaa. 90asteen kulmaliittimet huonontaa virtausta. Tämä on siis suuntaa antava ostoskori.
Jos sinulta löytyy faneja, kokeile ensinnä ns. ghetto asennusta= ripusta pari ropelia sinne näyttökorttien taa rautalangalla ja nippusiteillä eli sen kovokelkan takapuolelle kotelon sisään, tarkoituksena antaa huuhtelua ylemmälle kortille, sinne väliin ja yläviistosta kortin piiripuolelle, jos helppaa. niin voisit miettiä rajumpien ropeleiden hankkimista, tossa tarvittaisiin eteen kaksi painepotkuria.
Koittelin aikasemmin laittaa tuulettimen puhaltamaan kortin päälle, mutta eipä siitä iloa ollut. Nostin ylempää korttia asennuskiskolla ni se ei ole ihan kiinni alemman kortin kanssa ja laitoin Typhoonin puhaltamaan korttia yläoikealta, mikä taitaa auttaa pikkiriikkisen. Ei vesijäähyyn laiteta normia kraanavettä. Siihen soveltuu paremmin vaikka akkuvesi. Sitä paitsi ennemmin kone itessään ehtii vaihtua moneen kertaan ennen ku letkuun ilmestyy reikä.
Jos ei edes GT:t auta niin sitten on pakko lähteä radikaaliin, toi Pekun vesityyli ja eikun rakentamaan tai myydä vanhat kortit ja hankkia jotain tämmöstä: Olet varmaan harkinnut budjeteita.
Kuulostaa varmaan hassulta, mutta en ole ajatellu hintakattoa. Olispa kristallipallo ni kattoisin, millon seuraavan kerran tarvii näyttistä uusia. :3 Tietäisi sitten, että miten paljon kannattaa investoida. Vois melkein ajatella jotain 300 euroa hintakatoksi, 400 tuntuu jo melkoisen suolaiselta. Tuulettimet voi siis jättää kokonaan listalta, sillä niitä löytyy valmiiksi. Lähinnä 120 mm Scytheä ja Noctuaa. Aika kallista letkua tuolla Jimmsillä. Läpinäkyvää muoviletkua irtois 10 metriä jollain kolmella eurolla Biltemasta. Pääsisi sanomaan "Ostin Biltemasta ja säästin". Mitenkäs nuo letkut muuten kiristetään blokkeihin, painetaanko kylmästi liittimeen vai pitääkö vielä kiristää klemmarilla?
Kyllä noilla näyttiksillä luulis vielä vuoden tai pari pärjäävän. Kannattaa ottaa tuohon listalle vielä mosfetteja, eli jäähdytysripoja joita voit sitten korteille tällätä. Ja tosiaan virransyötölle pitää ilmaa pauhata. Kannattaa sitten tarkistaa tuo jäähdyttimen sopivuus. Tuo letku on kallista, mutta onhan noissa yleensä laatu eroja ja toinen on taipusampaa kuin toinen tms. Otin tuohon letkua jolla seinän paksuus on 6mm, ettei mene lyttyyn. Bilteman letkuihin en ota kantaa. Letkut pistetään liittimiin kiinni, eli leikataan sopiva pätkä, jossa tasanen pää ja tukitaan samallalailla kuin karaliittimeen ja ruuvataan kiinni. Blokkiin se yksinkertaisesti vaan ruuvataan kiinni, se liitin siis. Toki kierre pitää olla sama, muuten paskoo heti alussa. (kaikissa G1/4)