GTX 690 asetukset, FPS, yms.

Discussion in 'Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä' started by nudedude, Jun 16, 2012.

  1. nudedude

    nudedude Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2011
    Messages:
    382
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kokeneenpien tuomiota taas vailla, skeptisyys riivaa.

    Nyt kun kortti on koneessa kiinni niin joitain kuormitustestejä ja pelien FPS kartoittanut ja osittain hiukan laimealta vaikuttaa. Joten pakko kysästä onko kaikki asetukset kunnossa ja pitääkö jotain muuta asennella uudelleen tms että vehkeestä saa kaikki tehot irti. Eli kortti on vain asennettu paikoilleen, Nvidian uusimmat ajurit oli jo valmiiksi koneella niin en ole mitään oikeastaan muuttanut. Mutta tosiaan askarruttaa hiukan että onko kaikki allright.

    Eli tossa pari kuvakaappausta, noviisina en ole perehtynyt noihin sen kummemmin niin en huomaa että olis mitään vikana:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sekä tässä heaven ja 3Dmark tuloksia:

    3Dmark06: ~31 000 ,eli 1000 VÄHEMMÄN kuin GTX 580, eikö osaa hyödyntää edes tuon vertaa tätä testiä? Teho ero kasvaa selkeämmin uusimmilla Markeilla joissa DX:ää mukana?

    3Dmark Vantage: 37 002 (Graphics score 47269, CPU score 22403)

    3Dmark11: 12 894 (Graphics score 16531, Physics score 7876, Combined score 7611)

    Heaven: 3486

    ...kaikissa ohjelmissa oli alkuperäiset asetukset mitä ilmaisversiossa oli tarjolla. Lienee 06 huomioimatta jotenkin ok tuloksia?

    Mutta sitten peleissä 1080p resoilla:

    Max Payne 3: kaikki täysillä paitsi MSAA x2 tai x4 ,jos nostaa x8 niin haukkaa kaiken kortin muistin ja muuttuu diashowksi, muuten pyörii 70-140 FPS PAITSI tuossa suokentässä menee aivan jumiin. 30-40 FPS tai välillä 50-60. kummallista...siis tällä kortilla nuo lukemat eikä ole edes 3D päällä tai kolmen näytön settiä :O

    CoD black ops & MW3: kaikki täysillä ilman 3Dtä FPS lukema pyörii samoissa kuin GTX 580 kanssa (blackissä näyttää Fraps 91 aina, MW3 huitelee 110-170), mutta 3D päällä jaksaa pitää FPS aina sulavana eli yli 60.

    Skyrim: kaikki täysillä niin polkee 70-90 FPS, eli jos tuota tulisi pelattua 3D:nä niin kyykyttäisi kortin. Pelaan TV:n kautta padilla tätä kylläkin.

    ...eli aina ei pääse edes 120hz näytöllä lukitsemaan FPS 120 frameen, ja raskaammat pelit pitää karsia asetuksia että 3D pysyy sulavana. Ja tuo Max Payne 3 tahmakenttä ihmetyttää, miksi kyykyttää mun setin noin nöyryyttävästi? Siinä tuli ruutuunkin jotain pari häiriöviivaa alussa.

    Voiko olla niin että ajuripäivitykset ovat vielä joidenkin osin raakileet, ja tukeeko nämä kaikki pelit edes tällasta kahden GPU:n korttia?

    5760x1080 reson Nvidia surround olis komee jos sopivia näyttöjä löytyy, mutta tuohan vetää helposti kyykkyyn tämänkin kortin. Vai kuinka paljon nostettu reso syö tehoja? Ainakin herkkuja pitää varmasti raa´asti karsia.

    Pientä pohdiskelua mutta jos tietoa/kokemusta löytyy niin suuret kiitokset mikäli näihin saa vastauksia!
     
  2. Lerppu86

    Lerppu86 Active member

    Joined:
    Jan 7, 2008
    Messages:
    3,489
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    Asennappas ajurit nyt kuitenkin puhtaasti uudestaan että kone(= ei tarkoita GPU-Z:taa*) tunnistaa kortin oikein. Ei se ole aivan sama jättää ajureita asentamatta vaikka samassa leirissä pysyykin. Varsinkaan kun järjestelmäsi on rekisteröinyt GTX500 sarjalaisen ja nyt siellä nököttää GTX600 sarjalainen.

    *GPU-Z tunnistaa kortin oikein kunhan ohjelmisto versio on riittävän uusi. Siihen ei ajureita tarvita.

    Lähde siis purkamaan ongelmaa siitä.
     
    Last edited: Jun 16, 2012
  3. nudedude

    nudedude Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2011
    Messages:
    382
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Lerppu to the rescue, joo tuota hiukan ajattelinkin mutta en viittinyt ryhtyä toimenpiteisiin ellei tarvi.

    Eli driver sweeperillä kaikki Nvidiaan liittyvät ajurit pois, vikasietotilassa vai ilman? lataan valmiiksi uusimmat ja asennan perään.

    Btw oudosti menee metro2033, ihan sama onko 3D päällä vai ei, 40framea vain pukkaa kaikki täysillä. Crysis2 kaikki täpöllä + high res ja DX11 paketilla AVG FPS oli 94 eli se varmaan toimii tällä hetkellä kuin pitääkin.

    No tuo varmaan rauhottuu kun ajelee uudelleen ajurit
     
  4. Jouko?

    Jouko? Moderator Staff Member

    Joined:
    Jul 14, 2004
    Messages:
    3,858
    Likes Received:
    32
    Trophy Points:
    78
    Suosittelen vikasietotilaa.

    EDIT: Kannattaa vielä katella vaikkapa Afterburnerilla GPU Usagea
     
    Last edited: Jun 16, 2012
  5. nudedude

    nudedude Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2011
    Messages:
    382
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No asensin jo ajurit ilman vikasietotilaa, tosiaan peleihin auttoi. Kiiti vinkistä!

    Max Paynen "suokenttä" joka tökki alkuunsa menee nyt kuin muutkin, kaikki kun täysillä paitsi MSAAx2 niin menee yli 120fps, MSAAx4 80-100 fsp ja sekin täysillä x8 niin pysyy yleensä yli 60fps. Raskas efekti näemmä enkä huomannut kauheesti eroa edes :/

    CoD MW3 average 250fps (0-400fps), oli hölmö kohta ehkä mitata...

    Skyrim menee jo 120fps mutta välillä tippuu, kuitenkin rullaa hyvin. Tosin tuli bugeja, ilmassa uintia ja leijuvia mammutteja, enkä ole ainuttakaan bisseä juonu.

    Crysis2 tosin tuntui menevän huonompaa, kaikki kaakossa 100fps max ja v-sync päällä lukitsee 50fps???? Sulavuus häipyi...

    Mark11 tai -06 ei mitään eroa, ne ei näköjään noista ajureista muuttunut miksikään.

    Onko vielä jotain mitä kannattaa näyttiksen vaihdon yhteydessä tehdä? pelien asentaminen uudelleen ei oikein sytytä, ei vissiin tarvikkaan :O
     
  6. Jouko?

    Jouko? Moderator Staff Member

    Joined:
    Jul 14, 2004
    Messages:
    3,858
    Likes Received:
    32
    Trophy Points:
    78
    Onko sulla uusimmat 301.42 ajurit käytössä?
     
  7. nudedude

    nudedude Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2011
    Messages:
    382
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kyllä, ja asentelin Physixin uudelleen myös. Metro2033 kaatuu heti käynnistäessä, mutta tuskin pelaan pahemmin, voin asentaa udelleenkin. Pelit rullaa ajuriasennuksen jälkeen paremmin. 3Dmark11 ei kauheesti vakuuta mutta saattaa olla prossustakin kiinni ilmeisesti.
     
  8. marksavv

    marksavv Regular member

    Joined:
    Feb 17, 2012
    Messages:
    323
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    28
    Mikä emo?
    Pistä linkki 3Dmark tuloksista
     
  9. nudedude

    nudedude Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2011
    Messages:
    382
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Emona on ASUS Sabertooth P67. Ja tuossa vielä 3Dmark11 tulokset.
    Eli kokoonpano jää hiukan keskitason alle mutta ei kuitenkaan mitään hälyyttävää, olisko kellottamattomuus tässä syynä vai jokin boostitoiminnon asetus että polkisi täysillä jatkuvasti tms. tms...

    [​IMG]

    [​IMG]


    http://3dmark.com/3dm11/3672204
     
  10. Lerppu86

    Lerppu86 Active member

    Joined:
    Jan 7, 2008
    Messages:
    3,489
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    Näkyiskö vaikka allekirjoituksessa? 3DMark11 tuloskin näkyy aikaisemmissa postauksissa.


    Muron testeihin verraten näyttää menevän siellä missä pitääkin. Niiltä osin kun samoja pelejä sattuu testiin.

    Monet ovat reportoineet make pano paunun ongelmista joten älä menetä yö uniasi sen kimpussa.

    Miksi käytät Vsynciä jos kortti ei pysty pitämään fps:ää yli näytön virkistystaajuuden. Onhan sulla Nvidia control paneelista virkistystaajuus asetettuna 120Hz?

    60Hz näytöllä Vsync päällä törmää ilmiöön että nopeassa liikkeessä kuva tulee jäljessä hiiren liikkeisiin nähden. Tämä korostuu nimenomaan FPS peleissä. 120Hz näytöllä ei enää tätä ongelmaa ole joten en ymmärrä miksi joku käyttää Vsynciä jos omistaa 60Hz näytön.

    301.42 ajureistakin löytyy aika kriittistä keskustelua Nvidian foorumeilta
    http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=229953&st=320

    Itsellä vanhat 301.10 ajurit sisällä juurikin tästä syystä. Ainut ongelma johon GTX680 SLIn kanssa olen törmännyt on BF3:n lagaaminen. Tämä tosin johtuu uusimmasta patchista joka julkaistiin kuluneella viikolla. Metrossa(mapissa ei peli) peli ei lagaa A lipulla. B:llä lagaa jo ihan kiitettävästi ja C:llä kävely on diashowta. Huomattaen että fps pysyy siitä huolimatta kokoajan REILUSTI yli 100:n
     
    Last edited: Jun 17, 2012
  11. Lerppu86

    Lerppu86 Active member

    Joined:
    Jan 7, 2008
    Messages:
    3,489
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    3DMarkin tulos sivu on onneksi päivittynyt ja punaiset ja vihreät taulut ovat hävinneet kertomasta mennäänkö hiukan alle vai oikeissa tuloksissa.

    Se mittarihan ei kertonutkaan enää yhtään mitään kun suurin osa käyttäjistä ajelee, enemmän tai vähemmän kellotetuilla koneilla. Jolloin "oikea tulos" vääristyy ei niin edulliseen suuntaan.

    Ehkä turha kysymys mutta kysympä kuitenkin.

    Onko Winkun SP asennettuna? Sandy hukkaa merkittävän määrän tehoja ellei ole. SP nostaa GFlopseja mukavasti. (kysyin koska piraatti hemmoilla on toisinaan vaikeuksia saada noita asennettua.)

    4,5Ghz sandy ei muodosta pullonkaulaa joten en usko että prossua kellottamalla tilanne juurikaan korjautuisi. Niin suuresta ongelmasta ei ole kysymys.

    Jos emon ajurit mietityttää, riittää että päivität piirisarjan ajurit uusimpiin 9.3.0.1019. Muiden päivittämisestä ei tähän hätään iloa ole.

    Edit: tuli oman perään mutta tulkoon.
     
    Last edited: Jun 17, 2012
  12. nudedude

    nudedude Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2011
    Messages:
    382
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Juu kyllähän nuo pelit nyt tuntuu potkivan kun huomautuksestasi siivosin ja asensin ajurit uudelleen, veilä toisen kerran vikasietotilassa.

    mikä make pano paunun ongelma?

    Kokeilin V-synciä vain tuossa Crysiksessä kun tuli ajureiden jälkeen screentearingia ja FPS soutaa 50-100 väliä, en tiiä onko kentästä kiinni vai mikä mutta tuntui sulavammalta aikaisemmin. Muutoin tosiaan ilman V-synciä että näkee frapsin lukemat ja kun ei kerran tarvi 120hz näytöllä,lagikin minimoituu.

    Eiköhän noita tulevia ajureita viilata kun muutenkin uusi kortti kyseessä.

    Syndicate meni superpehmeesti 200fps ja pitääkin koittaa BF3 uudelleen ajureiden jälkeen, se kyllä toimi viimekskin hyvin kaikki kaakossa.

    680 SLI on ymmärtääkseni vain hitusen tehokkaampi, mutta toisiko prosessorin vaihto selvästi lisää fps? Tälle 1155-kannallehan löytyisi uudempaa kiveä mutta onko sitten pahemmin hyötyä...
     
  13. Lerppu86

    Lerppu86 Active member

    Joined:
    Jan 7, 2008
    Messages:
    3,489
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    mm. Pelin omat reunanpehmennykset eivät pelaa niinkuin pitäis. Kaatumisia esiintyy ja sitä rataa. Patchi korjannee asian.

    Ei juuri sanottavaa höytyä ole. Jos meinaat pitää alustaa pitkään niin hankit myöhemmin vaikka käytetyn 3000 sarjalaisen prossun. Käytännössä ainut millä hyödyt esim 3570K:lla on natiivi PCI-E 3.0 tuki. (P67 emoissa tais olla valmius PCI-E 3.0:lle)

    Teho ero ei ole kovin suuri. Karkeasti sanottuna Sandyn pitää kulkea 200mhz kovempaa kuin Ivy jotta ollaan samoissa nopeuksissa. Esim Sandy 4,7GHz ~ Ivy 4,5GHz niin ollaan samoilla kalkkiviivoilla.

    Hardcore kellottajille Ivy tarjoaa paremmat mahdollisuudet jo senkin takia että Sandyn maksimi kerroin on 59 kun Ivyllä se on 63. Ivy kuumenee helpommin kuin Sandy mutta typen kanssa sillä ei ole paskankaan merkitystä. Enemmän haittaa muodostuu kylmäbugista jota ivyssä todella harvoin esiintyy.

    Ivy bridge lyhyesti:

    - Ellei kellota antaa mukavan tehon lisän Sandyyn nähden.
    - Perus kellottajalle pieni pettymys
    * ei kulje kuten sandy joten skaalautuu huonosti voltteihin nähden.

    - Hardcore kellottajalle unelmien täyttymys.


    Vakiona GTX690, GTX680 SLI ja jopa GTX670 SLI ovat käytännössä samalla viivalla. GTX690 häviää GTX680:lle kellotuspotentiaalissa jossa GTX680 vie voiton. Johtuu myös siitä että GTX690:ssa on matalammat vakiokellot kuin GTX680:ssä. GTX690 kellottuu 1000-1100mhz väliin ja GTX680 1150-1300mhz väliin.

    GTX670 saadaan kellottamalla ohi vakion GTX680:n joten hintansa takia varmasti kuluttajan kannalta löytyy useammastakin koneesta.

    Laskennassa(GPGPU) GTX600 sarja häviää vanhalle GTX500 sarjalle. GTX600 sarja on puhtaasti suunnattu pelkästään pelaamiseen. HD7970 taas vetelee molempia Nvidian sarjalaisia otsakoteloon todella reilusti, mutta häviää taas vastoin pelinopeudessa.
     
    Last edited: Jun 17, 2012
  14. nudedude

    nudedude Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2011
    Messages:
    382
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos tuo prossujen ero on nin pieni niin ei mulle ole mitään järkeä vaihdella, kellotukset päällä toki mutta ihan arkikelloina ei HC-tasolla. Luinkin tuosta Ivystä jotain tuon tyylistä.

    Tuo laskentateho GTX500 hyödyksi siis vaikuttaa ehkä noihin Mark06 testien tuloksiin koska jää kummallisesti samoihin. Pelinopeushan tietty ratkaiseen, ja vaikka GTX 670 SLI oli samoilla fps lukemissa GTX 690 kanssa monissa testeissä mitä itsekin luin niin kuitenkin yksi tyylikäs kortti oli enempi mieleen vaikka pari sataa kärsiikin tappiota.

    BF3 pyöri noin 90-150 fps että eiköhän ajuripäivitysten jälkeen ala tämä puoli olla sellanen että ei se tosta paljoa parane.

    Meinasinkin kysyä että paljonko uskaltaa kellottaa EVGA PrecisionX:llä tätä 690 mutta kerkesit jo mainita että 1000-1100mhz väliin menee :)

    ..eihän tämä mikään "overkill" setti ole, vaan alkaa olla "just sopiva" raskaille peleille 120hz näytöllä, ja 3D menee sitte siinä samassa jos siitä pitää.

    Kiitti kovasti taas, tiedon jano sammuu kun poijjaat jeesaa.
     
  15. Lerppu86

    Lerppu86 Active member

    Joined:
    Jan 7, 2008
    Messages:
    3,489
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    Noista 3dmark11 pisteistä en osaa sanoa juuta en jaata. Muuta kuin että itse saan yhdellä kortilla 12000p

    Jos olisin testannu omalla 2500K:lla ja maximus IV Extremellä nuo GTX680:t ennen myyntiä niin osais jotain heittää. Alhaisilta nuo vähän tuntuu. 3930K + GTX690 kelloilla on noin 17000p.

    Yritin etsiä omia tuloksia kovolta niin löyty verrokiksi että 2500K 4,9GHz kelloilla + GTX580 SLI vakio kelloilla tuli 34533p mark06:ssa

    Yleensä ajan kaikilla seteillä nuo tulokset ja tallennan muistiin niin on jotain matskua mistä luntata.
     
    Last edited: Jun 17, 2012
  16. nudedude

    nudedude Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2011
    Messages:
    382
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Totta, toi vähän hämää että jää tulos mark11 noin laimeaksi vaikka pelit tuntuu menevän ihan ok. Ehkä syytä ajaa testiä niin että tallentaa kortin tapahtumat ja kattoo että kaikki toimii eikä käy vajailla pytyillä.

    Tuo sun 06 tulos taas vain 2500p parempi kuin mun 2500k@4,5 ja yksi GTX 580, taitaa tulla sille ohjelmalle jo katto vastaan :D
     
  17. Lerppu86

    Lerppu86 Active member

    Joined:
    Jan 7, 2008
    Messages:
    3,489
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    Katosta en tiedä, enkä muista sitä oliko SP asennettuna vaiko ei. Kaikkea kun ei voi muistaa...
     
  18. youpekkad

    youpekkad Regular member

    Joined:
    Apr 27, 2011
    Messages:
    528
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin tuossa 3dmark 11 vaikuttaa prossu kanssa aika paljon, kuitenkin lerpulla 12säikeinen prossu (mitä ilmeisemmin ainakin hieman kelloteltu) vs APn 4säikeinen niin on selvää että vaikuttaa tuloksiin.

    Katsoin seku tuolta overclock.netin puolelta, ja siellä joku 2600k@5ghz+GTX680SLI@1,1ghz oli saanut 3dmarkissa graphics scoreksi 20,4k pojoa, eli eiköhän tuo sinun rapiat 16k ole aika lähellä mitä pitääkin.

    Tuosta vertailun vuoksi miten BF3nen pyörii 2600k+GTX680SLI-setillä http://www.youtube.com/watch?v=O-LlCIUE59Q.
     
  19. marksavv

    marksavv Regular member

    Joined:
    Feb 17, 2012
    Messages:
    323
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    28
    Mites tossa 3Dmarkissa näkyy että sulla on gtx 690 sli?
    Sen takia on varmaan alle kuin samanlaiset kokoonpanot kun jos oikein ymmärsin sinulla on yksi GTX 690.
     
  20. Lerppu86

    Lerppu86 Active member

    Joined:
    Jan 7, 2008
    Messages:
    3,489
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    Siksi kun kortissa on kaksi GPUta jolloin se nähdään automaattisesti SLI:nä. Kortissahan on sisäinen SLI. Aivan samalla tavalla GPU-Z näkee sen SLInä ja ilmoittaa että 2 GPUs enabled.
     

Share This Page