Terve. Tällainen ongelma: Dvd-rw-asema (nec nd-3500 ag) ei näy omassa tietokoneessa eikä laitehallinassa eikä biosissa. Ajureita ei voi asentaa koska tätä ei löydy. Deletoin jo microsoftin ohjeiden mukaan nuo upper ja lower filtersit rekisteristä, muttei auttanut. Olen yrittänyt asentaa uutta laitetta mutta koneella ei ole mitään hajua että tällainen siihen on kiinnitetty. Otin aseman fyysisesti irti ja buuttasin ja laitoin kiinni ja buuttasin- ei löytynyt. Poistin ja asensin uudestaan Neron. Olen kokeillut msconfigin kautta eri käynnistysasetuksia niin kaikilla kuin tavallisilla laiteohjaimilla ja palveluilla. Olen siivonnut rekisterin jne. ohjelmalla. Hauskinta tässä on SE että äsken kun laitoin koneen päälle niin se d: dvd-rw:ni oli siinä! Ja se toimi! Buuttasin koneen koska se jumitti (jäätyy välillä) ja ASEMA OLI TAAS KADONNUT. Jos joku osaa auttaa niin olen kiitollinen. p.s. voiko syynä olla se että olen asentanut ylimääräisen kotelotuulettimen ottamaan virtaa dvd-aseman virrasta (kytketty ihan asiallisesti välikappaleella)? Voiko tuuletin esim. aiheuttaa jonkun virtapiikin joka sekoittaa aseman? Kiitos etukäteen, se on aika guru joka osaa tässä auttaa. Jasse
Löytääkö koneen bios aseman ja onko ide-kaapeli varmasti ehjä? Onko DVD-asema samassa väylässä kovon kanssa? EDIT. Sorry,luin vähän hätäsesti. Tarkista miten jumpperit on kovossa ja DVD:ssä, eli tarkoitan että jos ne kummatkin on samassa väylässä niin kovo oltava master ja DVD slave tai jos käytät CS jumpperointia kovo oltava kaapelin päässä(master) ja DVD välipistokkeessa(Slave).Jos ne on eri väylissä, niin molemmat saa olla mastereita tai CS:siä eli kumpikin oman kaapelinsa päässä.
Joo ok, kiitos. Mä luen ton hitaasti uudestaan (itseasiassa printtaan) ja avaan koneen ja käyn piuhat läpi vielä. Kaikkea pitää nyt kokeilla, alkoi hieman turhauttamaan kun asema näkyi noin 3 min. ja lähti taas.. Sinänsähän on täysin mahdollista että joku piuha on irti tai löysällä! Jasse
Jeps. Avasin koneen ja tarkistin kaikki piuhat. En oikein löytänyt mitään hämärää, joten otin dvd-aseman piuhan emosta irti ja tökkäsin viereiseen reikään ja buuttasin - ja asema löytyi! Miksi lie ollut siinä missä oli, ja miksi yhtäkkiä kadonnut näkyvistä jäänee arvoitukseksi- ilmeisesti se on nyt siinä paikassa mikä on tarkoitettu kakkosasemalle..? En sanut selvää tekstistä emossa ja käyttöohjeenkin olen poistanut. Noh, homma toimii nyt - kiitos tuosta piuhojen tsekkaus- ideasta! Ongelmaan luullakseni liittyi hyvä ohjelma nimeltä daemon tools jolla mounttasin yhtä suosikkipeliäni 90-luvulta- veikkaan että daemon sotki homman. Muutenhan daemon on loistava. Mut kiitos vielä!
Daemon saattanee sotkea joskus tuota systeemiä, mutta itse veikkaisin jumpperoinnin olleen väärin. Tarkistitko asemien jumpperit?
En tsekannut koska ne harvemmin itestään vaihtaa paikkaa.. Noh, viisastelu sikseen, ehkä ne on aina ollu väärin mutta annoin asian olla kun laite toimii nyt. Ei viitti sohaista enää.
Eihän ne tosiaan itsestään vaihda paikkaa, mutta jos molemmat on oletuksena jumpperoitu masteriksi, niin ne eivät tosiaan voi toimia samassa väylässä. Tämä nyt vain vinkiksi jos joku sattuu taistelemaan saman ongelman parissa.