Haaste

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by simeoni, Oct 1, 2008.

1. simeoni

simeoni Member

Trophy Points:
    11
    Kauhajoen tapahtumat ovat järkyttäneet koko Suomen kansaa. Alle vuosi Jokelasta, ja näin kävi taas.

Miksi näin käy? Kuka on vastuussa? Mitä pitäisi tehdä?

Niin julkisissa kuin yksityisissäkin keskusteluissa on peräänkuulutettu erinäisiä 'tahoja', joiden tulisi ottaa vastuulleen se työ, jolla ehkäistäisiin tällaisten tapahtumien toistuminen. Toimeen on vaadittu niin valtiovaltaa, kirkkoa, poliisia, kuntia, internet-yhteisöjä, tiedotusvälineitä, kouluja ja koteja, jne. Yhteiskuntaakin on vaadittu muuttumaan.

Mutta tämä 'taho', tämä yhteiskunta olemme me. Sinä ja minä, yhdessä ja erikseen. Muita ei ole.

Tällaista tapahtuu, koska me, omilla toimillamme tai toimimatta jättämisillämme, olemme sen saaneet aikaan. Ja meillä on vastuu tilanteen korjaamisesta. Tilanne muuttuu vasta sitten, kun ymmärrämme oman vastuumme tapahtuneesta. Ja ihminen muuttuu vasta sitten, kun ennallaan pysyminen käy tukalammaksi kuin muuttuminen.

Siksi haastankin sinut miettimään, mitä juuri sinä voisit tehdä omassa elämässäsi tilanteen parantamiseksi. Haluatko pysyä ennallasi vai hakea muutosta? Mikä on se vähä, se pieni asia, jonka voisit omalla kohdallasi tehdä?

Mietitkö ehkä nyt, että 'enhän minä mihinkään pysty vaikuttamaan' tai 'mutta minähän teen jo niin paljon' tai 'kyllähän minä, mutta kun ne muut'? Kyseenalaista tuo ajatus! Haasta itsesi! Olisiko mahdollista, että sittenkin jollain omalla valinnalla olisi merkitystä? Kukaan ei voi yksin muuttaa koko yhteiskuntaa, mutta yhteiskunta muuttuu, kun sinä ja minä muutumme.

Voisitko ehkä
    - rohkaistua kysymään, mitä läheisellesi oikeasti kuuluu
    - tinkiä hieman kiireisestä aikataulustasi, sammuttaa kännykän ja olla enemmän omien lastesi ja läheistesi kanssa
    - pohtia omia arvojasi ja sitä, mikä sinulle on tärkeää
    - sanoa ääneen mielipiteesi ja ilmaista tunteesi
    - vaikuttaa äänestämällä
    - vaikuttaa ammattisi tai työyhteisösi kautta

Vain välittämällä aidosti, kiirehtimättä ohitse voit muuttua ja muuttaa muita.

Oletko mukana?

Ja jos et millään keksi, mitä voisit tehdä, lähetä edes tämä haaste eteenpäin. Kiitos!

2. rubycon

rubycon Regular member

Trophy Points:
    26
    Olen mukana.

3. OneMember

OneMember Active member

Trophy Points:
    78
    Kyllä noita "Voisitko ehkä" kohdan juttuja tulee tehtyä mahdollisuuksien mukaan aina kun kerkeää.

Share This Page