Half Life Dedicated Server ja Source Dedicated Server Linuxille --- v0.0.2

Discussion in 'Käyttäjien tekemät oppaat' started by Ysf, Mar 12, 2006.

  1. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Monella on ilmeisesti halu pistää pystyyn omia palvelimia ja mikä ettei, sehän onnistuu Windowsilla sekä Linuxilla. Ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin huomioida se, että tällähetkellä kotikäyttäjän joka yleensä käyttää Windowsia, ei kannata pelata ja pitää Dedicated Serveriä päällä yhtä aikaa. Nämä Dual Core prossut muuttavat hieman asetelmaa, mutta kovinkaan monella ei ole tarpeeksi tehokasta Dual Core prossua. Mieluummin oma kone peliä ja oma kone palvelinta varten.

    Sitten selvitetään eräs asia: Kun dokumentissa puhutaan HLDS:stä viittaa se Half-life Dedicated Serveriin, eli palvelinohjelmistoon jolla pyöritellään Counter-Strike 1.6, Day of Defeat 1.3 ja Team Fortress Classic tai Death Match Classic pelejä. SRCDS on Source-pelejä: Half-Life 2 Multiplayer, Counter-strike Source, Day of Defeat Source, varten.

    -------------------------------------------------------------------------

    Pari sanaa siitä mitä pitää tarkistaa, kun alkaa HLDSää tai SRCDSää asentelemaan:

    1) Palomuurista oikeat portit auki.

    2) Jos haluat pelaajien pitävän edes kohtuullisia "rateja" (7500-10000), niin 6-8 pelaajaa voisi teoriassa pelailla 512kt UPLOAD -kaistalla (eli siis normaali 1mb/512kt adsl). 1 megatavun UPLOAD kaistalla (rate 7500-10000) voisi pelailla 14-18 pelaajaa. Pelaajien raten ollessa 20000, meganen UPLOAD-kaista riittää juuri ja juuri 6 pelaajalle.

    3) Rauta jossa ajattelit palvelinta pyöritellä: HLDS:llä tarvitset noin 1ghz pentium III:n ja 512mb muistia 16 pelaajalle. Linuxin SRCDS palvelinsofta on mennyt vessasta alas. 3ghz p4, 512mb muistilla jaksaa pyörittää hädin tuskin 20 pelaajaa. Jos SRCDS-palvelinta aiot pitää niin sanon suoraan, että käytä Windowsia (tai ajele Windowsin SRCDS:ää WINEllä). Niin iso ero suorituskyvyssä on.

    4) Homma toimii esim ubuntun perusasennuksellakin, mutta tehokkaammin vehkeen saat palvelinkäyttöön kun riisut X-ikkunoinnin (X-window), sillä ei tee palvelimessa yhtään mitään. Samoin kuin suurimman osan muista palveleuista (DNS, WWW, Mysql, smtp, pop3, imap) voit jättää pois. Opettele kääntämään Linuxin kerneli ja jätä kaikki turhat ajurit pois: ääniä et palvelimessa tarvitse, etkä myöskään mitään AGP-härveleitä tahi X-Windowia juttuja (DRI). Alä käytä moduuleita ellei ole ihan pakko. 2.6.xx kernelissä laita Kernel Timer Frequency 1000hz:aan.

    5) Tietoturvan kannalta SRCDS:ää ja HLDS:ää varten kannattaa tehdä oma käyttäjäryhmä ja käyttäjä: ryhmä luodaan komennolla addgroup <nimi> <ryhmäid_numero> ja käyttäjä luodaan adduser <käyttäjänimi> luo uuden käyttäjän. Jos on X-window ja KDE tai Gnome, niin niistä varmaan löyty omat käyttäjienhallinta-työkalut.

    Itselleni olen tehnyt linux-koneelleni käyttäjäryhmän ja käyttäjän molemmat nimeltään "valve"; esim. addgroup valve 1001 luo uuden käyttäjäryhmän. tuo käyttäjäryhmän id (group id, 1001) kannatta pistää muistiin sillä käyttäjää luodessa kysytään käyttäjän "ryhmää"..

    Käyttäjän sitten voi luoda komennolla adduser valve jolloin pitää syöttää tiettyjä tietoja; yhdessä kohdassa kysytään "inital group for user 'valve'". Tähän kohtaan laitetaan tuo luodun ryhmän id eli esim 1001 tai kirjoitetaan ryhmän nimi (valve). Käyttäjän kotihakemiston voi määritellä myös, itse annoin mennä sen oletuksena jolloin käyttäjän kotihakemisto on /home/valve. Tätä kotihakemistoa käytetään myöhemmissä esimerkeissä.

    Yksi huomionarvoinen asia vielä: Palvelinta pyöritettäessä "Screen" ohjelma on pirun näppärä. Se Kannattaa asentaa.

    6) Tietokoneen prosessorissa PITÄÄ olla SSE käskykanta, muuten ei SRCDS eikä HLDS toimi. Tuettuja prosessoreja ovat:

    Intel: Pentium III ja siitä uudemmat, Celeronit koodinimestä Coppermine-128 (aka Celeron II) ja siitä uudemmat.

    AMD: AMD Athlon XP/MP eli koodinimet Palomino, Thoroughbred, Barton, Thornton ja tietenkin Mobile Athlon XP. Duroneista Morgan (model 7) Applebred (model 8) ja näistä uudemmat AMDn prossut

    EI-tuettuja prosessoreja ovat: Intelin puolelta Pentium II ja vanhemmat, Celeronit koodinimiltään Covington ja Mendocino. AMDn puolelta Athlon Classic, Athlon Thunderbird, Duron Spitfire (model 3) ja vanhemmat.

    -------------------------------------------------------------------------

    SRCDS/HLDS -palvelinohjelmiston asennus

    HUOM: TÄMÄ OSIO ON VANHENTUNUT! nykyään palvelinohjelmistot haetaan työkalulla steamCMD joka ei toimi samoin komennoin kuin hldsupdatetool.

    Huom: Dokumentti on tehty siten että hommat hoidetaan lnuxin "terminaalissa" eli konsolissa. Jos et tiedä miten sitä käytetään, kilauta kaverillesi :-D

    1) Kirjaudu linuxiin sisälle haluamanasi käyttäjänä ja nappaa hldsupdatetool osoitteesta http://storefront.steampowered.com/download/hldsupdatetool.bin - Voit käyttää esimerkiksi wget ohjelmaa. Olemme tässä vaiheessa siis KÄYTTÄJÄN kotihakemistossa, /home/valve

    2) Suorita hldsupdatetool.bin komennolla ./hldsupdatetool.bin. Voi olla että hldsupdatetoolissa ei ole suoritusoikeutta. Käytä komentoa chmod u+x hldsupdatetool.bin jos ei homma käynnisty ja yritä uudelleen. Hyväksy EULA kirjoittamalla 'yes' (ilman lainauksia). Ohjelma purkaa yhden tiedoston nimeltä steam, jota käytetään palvelimen tarvitsemien tiedostojen hakemiseen. Voit tuhota tiedoston hldsupdatetool.bin, sillä sitä ei enää tarvita.

    3) Ensimmäiseksi pistä steam-työkalu päivittämään itsensä. kirjoita komento ./steam

    4) Luo uusi käyttäjätunnus steam-systeemiin jota käytät palvelimen tiedostojen hakemiseen. Komento on ./steam -create Mina@jaMinunDomain Salasana "MunKysymys" yes

    HUOM! Nykyään salasanoja ei taida tarvita kun otamme SRCDS/HLDS-tiedostoja. joten tämän 4. kohdan voi hypätä yli

    5) Haemme tarvittavat tiedostot steam-työkalulla.

    Ensimmäisessä esimerkissä haemme SRCDS-palvelimen tiedostot SEKÄ Day of Defeat Sourcen tarvitsemat tiedostot ja käskemme steam-työkalua tallentamaan tiedostot /home/valve/srcds -hakemistoon: ./steam -command update -game dods -dir /home/valve/srcds -. Muiden Source-pelien tarvitsemat tiedostot saa vaihtamalla tuon "-game dods" kohdan esimerkiksi -game "Counter-Strike Source".

    Toinen esimerkki koskee HLDS-palvelinta ja Counter-Strike 1.6:n tiedostoja: ./steam -command update -game cstrike -dir /home/valve/hlds. Muut HLDS-pelit saat vaihtamalla "-game cstrike" kohdan vaikka -game dod tai -game dmc

    SRCDS ja toimivat "game" vaihtoehdot: "Counter-Strike Source", "dods", "hl2mp".
    HLDS ja toimivat "game" vaihtoehdot: "cstrike", "dod", "czero", "dmc", "gearbox", "ricochet", "tfc" ja "valve"

    Tiedostojen lataamisessa menee pitkään. kahvia, pullaa, porkkanaa tms. pari-kolme tuntia menee varmaan.


    -------------------------------------------------------------------------

    HLDS, hakemistorakenne ja sen muutamat tärkeät tiedostot

    Kun olet saanut tiedostot ladattua niin hakemisto /home/valve/hlds sisältää pelien hakemistot ja muita tiedostoja. Jos latasit cstrike-pelin niin /home/valve/hlds/cstrike -hakemistossa on silloin Counter-Strike 1.6n tarvitsemat tiedostot. Vastaavasti Day Of Defeatn tarvitsemat tiedostot ovat hakemistossa /home/valve/hlds/dod/

    Jokaisella pelillä on omassa kansiossaan siis tarvittavat tiedostot. On muutama tiedosto jotka on hyvä tarkistaa ennen kuin käynnistelemme pelipalvelinta

    server.cfg sisältää palvelimen käyttäytymiseen liittyvät asiat, kuten aseiden ostot, "friendly firen" ja luokkarajoitukset. Katso esimerkki Day Of Defeat pelin server.cfg-tiedostosta ohjeen alalaidasta. Voit käyttää haluamaasi editoria esimerkiksi PICOa pico /home/valve/hlds/dod/server.cfg. Vastaavasti CounterStrike 1.6 palvelimen server.cfg -tiedostoa muokattaisiin komennolla pico /home/valve/hlds/cstrike/server.cfg. Lisään esimerkin Counter-Strike 1.6:n server.cfg:stä jahka kerkeän :)

    motd.txt on tiedosto joka näytetään aina kun pelaaja liittyy palvelimelle, eli "Message of the Day". Tätä tiedostoa voi muokata mieleisekseen ja HTML-koodia voi käyttää.

    mapcycle.txt on tiedosto jossa yksinkertaisesti on lueteltu palvelimella olevat kartat ja se määrää karttakierron järjestyksen.



    SRCDS, hakemistorakenne ja sen muutamat tärkeät tiedostot

    tulossa kunhan kerkeän itse asennella SRCDSn linuxille :-D

    -------------------------------------------------------------------------

    Palvelimen käynnistäminen

    Jos olet käynnistämässä hlds-palvelinta, kirjaudu sisään käyttäjänä jona tuon hldsupdatetoolin hait ja tiedostot asensit (esimerkissä käytetään käyttäjää valve). Mene hakeistoon jonne hlds-tiedostot (tai srcds-tiedostot) menivät (cd /home/valve/hlds) ja kirjota komento ./hlds_run -game <peli> +ip <xxx.xxx.xxx.xxx> +maxplayers <X> +map <kar_tannimi>. Eli haluaisin käynnistää Day of Defeat-pelin 8 pelaajalle ja ensimmäinen kartta olisi dod_anzio, komento olisi seuraava: ./hlds_run -game dod +ip 193.168.1.20 +maxplayers 8 +map dod_anzio. Counter-Strike source-palvelimen käynnistyisi seuraavalla komennolla: /home/valve/srcds/srcds_run -game "Counter-Strike Source" +maxplayers 8 +ip 193.168.1.20 +map de_dust

    Noniin, palvelin hyppää noilla avuilla varmaan tulille mutta se katkeaa samantien kun käyttäjä kirjautuu ulos linuxista. Siihen on olemassa ratkaisuna Screen -ohjelmanpätkä. Kannattaa lueskella linuxissa manuskat komennolla man screen, mutta lyhyesti homma toimii näin: screen -mdS <screenin nimi> <käynnistettävä komento>.

    Otetaan esimerkkinä tuo yläpuolella oleva 8 pelaajan Day of Defeat HLDS-palvelin: screen -mdS dod /home/valve/hlds/hlds_run -game dod +ip 193.168.1.20 +maxplayers 8 +map dod_anzio tai jos käytät tuota ylläolevaa scriptinpätkää, niin komentoon screen -mdS dod /home/valve/hlds/start.sh. Esimerkkien mukana jos mennään niin voidaan käynnistää vielä Counter-Strike Source palvelin, komennolla screen -mdS css /home/valve/srcds/srcds_run -game "Counter-Strike Source" +maxplayers 8 +ip 193.168.1.20 +map de_dust

    Kun haluat päästä käsiksi palvelimen konsoliin, kirjoittele komento screen -r (screen reattach). Kun olet käyttänyt screen -r -komentoa ja haluat taas pistää screenin pyörimään taustalle (Detach) tee näppäinyhdistlmä ctrl+a päästä näppäimet vapaaksi ja paina d kirjainta

    JOS screeniä ei ole asennettu, niin komento, jolla hlds/srcds laitetaan rullailemaan taustalle on (esim): /home/valve/hlds/hlds_run -game dod +ip 193.168.1.20 +map dod_anzio +maxplayers 8 > /dev/null 2>&1 &

    Sitten semmoinen asia noista prosessoreista mtä teillä voi olla käytössä: amd64-tuki on vähän välimallia; toimiva, mutta 64-bit on vain osittainen ja siinä on kaikenlaisia ongelmia vakauden kanssa. Mikäli teillä kuitenkin on amd64 prossu jolla palvelinta pyörittelette palvelin voidaan käynnistää Pentium-optimoidulla versiolla. Se tapahtuu lisäämällä käynnistysoptioihin esim. -binary option. Esim HLDS käynnistettäisiin komennolla ./hlds_run -binary hlds_i486 -game dod +ip 193.168.1.20 +map dod_anzio +maxplayers 8. SRCDS:ssä sama homma, komennolla ./srcds_run -binary srcds_i486 -game dods +ip 193.168.1.20 +map dod_anzio +maxplayers 8 määrättäisiin SRCDS käyttämään tuota pentium-optimoitua versiota.

    -------------------------------------------------------------------------
    Palvelimien lisäpalikat, pluginit

    Lyhyesti: Plugineja on tehty helpottamaan HLDS/SRCDS palvelimen ylläpitoa, ja tuovat jotain erikosia komentoja ADMIN-oikeudet omaavalle pelaajalle, kuten muiden pelaajien pois potkiminen ja bannaaminen jne. SRCDSlle yleisin tälläinen "plugin" lienee Manimod, HLDSlle AMX-X. Alla on linkit paikkoihin mistä löytää ENGLANNINKIELISET ohjeet. Suomenkielisiä ohjeita ei kovin monesta paikasta löydy. Suomenkieliset ohjeet tulevat kunhan kerkeän ja jaksan kirjoitella, tai jos joku muu kerkeää ne ihan ajatuksen kanssa tekemään

    Manimod: http://www.mani-admin-plugin.com/
    AMX-X: http://www.amxmodx.org


    -------------------------------------------------------------------------

    Liitteet

    liitteitä on tulossa roimasti lisää kunhan kerkeän vaan joskus tätä tekstiä jatkaa.

     
    Last edited: Apr 22, 2013
  2. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    ManiMod asennus

    HUOM! manimod on VAIN ja AINOASTAAN SRCDS:lle eli palvelimelle jolla pyöritetään Source-pelejä.

    ensimmäiseksi ota sopiva paketti osoitteesta http://www.mani-admin-plugin.com/ Tiedosto on ZIP-muodossa joten komennolla unzip <tiedosto> -d /polku/srcds/hakemistoon puretaan paketti; esim unzip mani_admin_plugin_v1_1_0zi_dod.zip -d /home/valve/srcds. Paketti purkautuu automaattisesti ja kaikki tiedostot menevät suoraan paikalleen.


    manimodin konfigurointi

    Manimod on lähes typerin konffattava mihin olen törmännyt. Yhdessä tiedostossa määrittelemällä jotain ESTÄMME käyttäjiä tekemästä jotain, toisessa määrityksillä MYÖNNETÄÄN jotain oikeuksia: "Huolella suunniteltu on puoliksi munittu" >:-|

    manimodin konfigurointitiedostoja ovat seurvaavat tiedostot:

    /home/valve/srcds/modi/cfg/mani_server.cfg joka sisältää manimodin yleiset konfiguroinnit. Siellä voi määrätä esim miten toimia kun tiimikaveri teilaa toisen; annetaanko mahdollisuuksia kostotoimille yms. Myös karttaäänestyksen pituudet yms jutut laitetaan täällä kuntoon.


    Kahden tiedoston avulla voit säädellä admineita ja heidän oikeuksiaan tehdä eri komentoja (ma_kick, ma_ban yms).

    /home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/adminroups.txt sisältää listan adminryhmien oikeuksista.

    /home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/adminlist.txt sisältää listan admineista. Täällä voit määritellä kuuluko joku käyttäjä johonkin adminryhmään.

    Otamme esimerkin jossa haluamme tehdä ryhmän vaikka 4 pelaajalle jotka liitämme ryhmään nimeltä admins, ja tälle admins ryhmälle asetamme tiettyjä estoja jotta he eivät ihan kaikkea voi tehdä. Laitamme manimodin tunnistamaan pelaajat yksilöllisestä STEAM ID:stä.

    Ensimmäiseksi muokkaamme admingroups -tiedostoa ja määrittelemme tälle yhdelle ryhmälle oikeuksia, ESTÄMÄLLÄ tiettyjä komentoja. Näissä tiedostoissa kaksi kenoviivaa ( // ) on ns. kommenttimerkkejä joiden jälkeen tulevat merkit (rivinvaihtoon asti) jätetään huomioimatta.

    sitten muokkaamme adminlist.txt tiedostoa ja lisäämme vaikka pari pelaajaa tuohon "admins" ryhmään.

    /home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/immunitygroups.txt sisältää listan rymien immuniteeteistä. HUOMIO! manimodissa on (ainkin minun mieletä) typerästi tehty tämä oikeuksien "antaminen". Oletuksena millekkään ei olla immuuneja (jos vain käyttäjä on listassa) ja me MYÖNNÄMME ryhmille immuniteettejä

    /home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/immunitylist.txt sisältää listan immuniteetejä saavista ryhmistä. Täällä voit määritellä kuuluko joku käyttäjä johonkin adminryhmään.


    ensiksi säädämme immunitygroups.txt -tiedostoa kohdalleen
    sitten muokkaamme immunitylist.txt tiedostoa ja lisäämme vaikka pari pelaajaa tuohon "admins" ryhmään.

    /home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/pingimmunity.txt määritellään STEAM ID:tä keitä ei potkita pois jos PING on liian iso. Jos olet määritellyt haluamasi pelaajat tuolla immunitygroups/immunitylist -tiedostoissa, niin tänne niitä ei tarvitse enää lisätä.

    /home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/reserveslots.txt määritellään STEAM ID:tä joilla on oikeus käyttää reserved slot (näiden määrä on määritelty mani_server.cfg:ssä). Jos olet määritellyt haluamasi pelaajat admingroups/adminlist -tiedostoissa, niin tänne niitä ei tarvitse enää lisätä.


    muitakin tiedostoja siellä on, kuten nuo cexec* mutta ne saa sitten jokainen itse sumplia.

    Manimod asennuksen lopetus

    sitten vaan SRCDS-palvelin kiinni ja käynnistys uudelleen. sitten pitäisi manimod olla käytössä.
     
    Last edited: Jul 13, 2007
  3. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    AMXMODX asennus

    HUOM! amxmodx on VAIN JA AINOASTAAN HLDS:lle, eli palvelimelle joka pyörittää HL1stä ja sen modeja (cs 1.6, dod 1.3)

    Hae internetistä tarvittavat tiedostot:

    - metamod: itse käytän metamod-p versiota jonka saa osoitteesta http://metamod-p.sourceforge.net/

    - amxmodx ja lisäpaketti: AMX Mod X Base Linux (kirjoitushetkellä v1.75a) ja mahdollinen Mod Addon Pack (kirjoitushetkellä v1.75) osoitteesta http://www.amxmodx.org/downloads.php


    Kun olet saanut imutettua nuo kolme pakettia, luo modihakemisoon muutama kansio johon noita paketteja aletaan purkamaan. Tuo <modi> tietenkin vaihtuu sitä mukaan mitä peliä meinaa laittaa kehiin, vaihtoehtoina tietenkin cstrike, dod, tfc, hldm yms. esimerkissä käytössä on dod

    mkdir /home/valve/hlds/dod/addons/
    mkdir /home/valve/hlds/dod/addons/metamod
    mkdir /home/valve/hlds/dod/addons/metamod/dlls


    Sitten puretaan metamod-paketti oikeaan paikkaan komennolla tar xvf metamod-x.xxxxx-linux-i586.tar.gz -C </polku/modi/hakemistoon> . Eli kun kyse on esim dodista niin komento on joku tämmöinen tar xvf metamod-x.xxxxx-linux-i586.tar.gz -C /home/valve/hlds/dod/addons/metamod/dlls. Metamodin mukaana ei tule tarvittavia tiedostoja. Ne pitää sitten luoda. Luomme ensiksi plugins.ini -tiedoston joka käynnistää amxmodx:n. Komento on pico /home/valve/hlds/dod/addons/metamod/plugins.ini. Alla on esimerkki tuosta plugins.ini tiedostosta.

    Myös config.ini pitäisi tulla mukana, mutta ei tule. Luommepa senkin pico /home/valve/hlds/dod/addons/metamod/plugins.ini. Huomatkaa että tuo config.ini voi olla vain tyhjä tiedosto - tärkeitä on että se on siellä! Itselläni hlds kaatui ilman addons/metamod/config.ini tiedostoa. Alla on config.ini esimerkki.

    Sitten puretaan amxmodx ja sen tiedostot komennolla tar xvf amxmodx-1.x.x* -C </polku/modi/hakemistoon> puretaan paketit. Oletetaan että nyt olen ottanut tiedostot amxmodx-1.75a-base.tar.gz ja amxmodx-1.75-dod.tar.gz kun tarkoitus on laittaa dod 1.3 palvelin käyntiin. purkaminen tapahtuisi komennolla tar xvf amxmodx-1.75* -C /home/valve/hlds/dod

    nyt sitten tarkistaa että kaikki on oikeassa paikassa. <modi>/addons/metamod -hakemistossa pitäisi olla on config.ini ja plugins.ini; siellä on myös alihakemisto dlls josta pitäisi löytyä metamod_i386.so. <modi>/addons/amxmodx -kansiosta pitäisi löytyä alihakemistot dlls, modules, plugins, config njenjenje. amxmodin kansioissa pitäsisi myös olla tavaraa.


    AMXMODX konfigurointi

    ensimmäiseksi konfiguroidaan amx:n pluginit. niitä voi lisäillä ja poistella ihan tarpeen mukaan. amxmodin weppisivuilta löytyy pluginejä joka lähtöön, sieltä kannattaa käydä katsomassa jos ei sopivaa toimintoa saa käyntiin.. Kuitenkin. pluginit säädetään tiedostossa <modi>/addons/amxmodx/configs/plugins.ini, eli komentoa pico /home/valve/hlds/dod/addons/amxmodx/configs/plugins.ini. Alla on esimerkki plugins.ini -tiedostosta josta on poistettu käytöstä turhia juttuja. ;-merkki rivin edessä on kommentointimerkki, eli riviä ei huomioida.


    Sitten laitetaan moduulit kohdalleen: moduuleina tulee modikohtaiset hommelit, kuten statsit ja tietyt "hupitoiminno", kuten teleportti tms jos niitä joku haluaa käyttää. komennolla pico /home/valve/hlds/addons/amxmodx/configs/modules.ini avataan tarvittava tiedosto ja sitten aletaan editoimaan. Minulla on nyt dayofdefeat palvelin tulossa ja haluan laittaa sinne käyntiin statsti ja nuo "hupitoiminnot joten tässä esimerkki modules.ini tiedostosta


    sitten laitetaan pakettiin adminit. komennolla pico /home/valve/hlds/addons/amxmodx/configs/users.ini avataan tarvittava tiedosto ja aletaan muokkaamaan. Haluamme että taas kolme käyttäjää saa oikeudet tiettyihin komentoihin. Tässä nimenomaan ANNETATAN eri oikeuksia.

    Sitten säädetään loppujen lopuksi amxx:n yleissäädöt, komentoa pico /home/valve/hlds/addons/amxmodx/configs/amx.cfg: tärkeimpänä lienee amx_default_access määrää sen mitä tunnistamattomat käyttäjät (ne joita ei ole lueteltu users.inissä) voivat tehdä, oletus z: eli ei mitään. Jos haluat että kaikki voivat votettaa, niin vaihda arvoksi j. amx_reservation määrää montako paikkaa admieille (users.ini listassa) varataan. Muutakin sieltä voi säätää mutta loput voi sumplia kukin keskenään :)


    Palvelimen käynnistäminen amxmodx:n kanssa.

    kun olet saanut kaikki kohdalleen, joudut käynnistämään palvelimen uudelleen. komentoon tulee yksi option lisää -dll addons/metamod/dlls/metamod_i368.so joten käynnistysrivi voisi näyttää vaikka nyt tältä: /home/valve/hlds/hlds_run -game dod +ip $ip +map dod_anzio +maxplayers 8 -dll addons/metamod/dlls/metamod_i386.so
     
    Last edited: Jan 27, 2007
  4. Kellopeli

    Kellopeli Guest

    Aivan mahtava opas! Mitenkä tämmönen on jäänyt täysin huomaamatta. Tän eteen on nähty vaivaa ja hyvä niin sillä opas on aika perusteellinen! Kiitos tästä.

    Mitä distroa suosittelet asennettavan koneeseen counter strike serveriä varten vai onko sillä suurempaa merkitystä kun kumminkin lähes kaikki hienoudet karsitaan pois. Varmaan liikaa pyydetty, että sais viestiketjuun lyhkäset ohjeet siitä vaihe vaiheelta (esim. distrosta, jonka näät parhaiten soveltuvaksi tähän serverin pystyttämiseen) siitä, mitä tosta linuxista kannattaa karsia. Tai jos edes olis linkkiä jollekkin sivulle, missä asia neuvotaan.

    P.S :Laitteistovaatimukset kun sais vielä samaan ketjuun niin opas on täydellinen.
     
    Last edited by a moderator: Jan 14, 2007
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Itse olen käyttänyt Slackwarea mutta debian, archlinux, gentoo, vectorlinux, ubuntu server on ihan yhtä hyviä.

    se on pitkä lista, liian pitkä kirjoitettavaksi. Sen sanon, aina kun olet palvelinta pystyttämässä mieti oikeasti mitä tarvitset. Pelkäksi pelipalvelimeksi tuon jos laitat niin riittää "base" -paketit ja tietenkin peruskirjastot kuten glibc 2.3.6, joku editori, tietenkin dchpcd jotta saadaan ip-osoite haettua, openssh etähallintaan, uncompress (gzip), tar, wget, mahdollisesti myös iptables, ipmasq, ipfilter ja muut joita tarvitset palomuurin kanssa.

    X-window, gnome/KDE/xface yms ja X:n ohjelmat on aivan turhia, sähköpostipalvelimet (pop3d, imapd), tietokantapalvelimet, weppipalvelimet, sendmailit, ftpd, sambat, nfs:t ovat yleensä turhia, mutta kaikki riippuu tietenkin siitä mitä sinä haluat sen palvelimen tekevän.

    Vielä turhempia ovat TeX, emacs ja kaikenlainen "muu tilpehööri".. Kuitenkin itse miettimällä saat parhaan tuloksen.

    Se mitä kernelistä kannattaa sitten karsia, onkin sitten taas konekohtaista, joten siihenkään en pysty mitään absoluuttista oikeaa luetteloa antamaan. Kernelin karsimiseen pätee sama kuin pakettien karsimiseen: mieti tarvitsisitko jotain ominaisuutta (esim tarvitsenko 3com verkkokorttien ajureita jos koneessa on SMC:n verkkokortti) niin siitä se muotoutuu.

    Laitteistovaatimuksia on lyhyesti laitettu tuossa alussa, kohdassa kolme. Laitteistovaatimukset ovat niin paljon sidoksissa pelaajamääriin, että yhtä absoluuttista arviota en voi antaa.

     
    Last edited: Jan 27, 2007
  6. Kellopeli

    Kellopeli Guest

    Jep. Toi muodostuukin aikamoiseks ongelmaks etten oo koskaan ollut tekemisissä linuxin kanssa sitä maagista yhtä päivää pitempää. Toi, että saisin karsittua linuxin just sun omia tarpeitani varten on äärimmäisen kyseenalaista, saati sitten kernelin kääntäminen (Vai saavuttaako tolla kernelin kääntämisellä edes suurta hyötyä?). Ennen asentamista pitäis kahlata opas jos toinenkin ennekun tommosta rupee edes koittaan. Mutta pistetään mietintään jos kokeilis vaikka ensin windowsin rinnalle.
     
  7. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ei nuo "riisumiset" ja kernelin optimoinnit ole pakollisia. HLSD/SRCDS toimii ilman noita kikkojakin. Jos 3ghz pentium (hyvin riisuttu ja optimoitu) jaksaa rullata 20 pelaajan SRCDS palvelinta, niin ilman optimointeja ja riisumisia saattaisi maksimilukema olla 16 tai 18.
     
  8. tZimppa

    tZimppa Member

    Joined:
    Feb 4, 2007
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    tiiiätkö mikä on vikana kun mun servu käynnistyy ni se on lan servu ja mun kaverit ei näe sitä!
    ja
    sv_lan 0
     
  9. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Yleisin syy tuohon ettei servu näy, on siinä, että sinun adsl-motukka tekee NAT:in - eli Network Address Translationin. En ala sitä tässä viestissä käsittelemään sillä tämä on pyhitetty topikin mukaiselle aiheelle.

    Mutta lyhyesti: Sinun pitää ohjata adsl/kaapelimotukasta tietyt portit ("port forwarding") tuolle sinun dedicated serverille. afterdawnin "verkot" -keskusteluosion kannattaa heittää kysymys, sieltä voi tulla - tai siellä voi jo olla - apuja. Joku on voinut kirjoittaa tänne afterdawniin suomeksi oppaan (esim http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/272719 ). Jos englanninkielen taito on kohdallaan, http://www.portforward.com weppisivulta löytyy varmastikin tarvittava tieto.
     
    Last edited: Feb 16, 2007
  10. tZimppa

    tZimppa Member

    Joined:
    Feb 4, 2007
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    kun meen tohon sivulle tol ip:llä ni se kysyy sitä salasanaa ja käyttäjä tunnusta mulla ne ei oo ainakaan "admin" ja "password"
     
  11. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Tarkoitat varmaan sivulla adslmotun/reitittimen konfigurointisivua? Laitteen ohjekirjasta pitäisi löytyä salasanat, ellei joku ole niitä vaihtanut.
     
  12. tZimppa

    tZimppa Member

    Joined:
    Feb 4, 2007
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    juu mää pääsin jo... mutta jos laitan nat-pois päältä niin netti ei toimi
     
  13. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Joined:
    Oct 15, 2005
    Messages:
    2,778
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mene sivulle www.portforward.com ja valitse motukkasi ja peli. Siellä kerrotaan kaikki tarpeellinen. Eli sinun ei pidä laittaa nattia välttämättä pois päältä, vaan puhkoa nattiin pari reikää.
     

Share This Page