Näitä on varmasti jo jokunen. Mutta itse asustan espoon alueelle. ja täällätäpäin eli pääkaupunkiseudulta mistä ja millainen kone olisi hyvä. Emännälle konetta etsin siis. entinen kannettava sanoi poks. Ja nyt uutta suhteellisen edukasta. 300-500€ vaatimuksia. Suht luotettava --> emäntä ei mikään tietovelho jaksaa pyörittää nettiä suhteellisen helposti--> ei lataa facebookkia tuntia. varsin halpa. -->300-500€ koneella ei pelailla muuta kun ehkä netissä olevia ilmaispelejä. ja perus tekstinkäsittelyä varmasti koneella harrastetaan. eli olisiko teillä tietovelhoilla täällä. ehdottaa edukkaita kannettavia jollakin pienellä kokemus/tietopohjalla että ovat toimivia ja hyviä. Kiitos. Arc edit.. ps. ei mini kannettavia.
Ihan samassa asiassa olin itsekin kirjoittamassa kysymystä. Acer One:sta on kirjoitettu paljon ja viestiketju antoi jotain viitteitä itsellenikin. Siinä ongelmana kai on usein näytön pimeneminen, jonka saa kyllä korjatuksi, jos vaan osaa. Olen vähän kallistumassa MSI Wind U110:aan tai Asus EeePC901:een. MSI:n (389 €)eduksi olen ymmärtänyt kovalevyn suuren koon > tarvitseeko tällaisessa tavallisessa tekstinkäsittely+nettiselailussa niin suurta muistitilaa? Asuksen (357 €)hyvänä puolena on kai akun kestävyys (7h)ja SSD (SSD:tä en oikein ymmärrä muuten, kun että kone on energiatehokas, nopea ja luotettava). Toinen jota mietin on käyttis: Linux on mulle aivan tuntematon, mutta se on kai WP:tä tietoturvallisempi. Kannattaisko opetella Linux, vai ottaa tutulla XP:llä? Mitä asiantuntijat sanotte: oonko ees jollain lailla jäljillä näitten vehkeitten kanssa? Infosta jo etukäteen kumartaa AnnaMari
Sorry, itse kyllä haen pientä kannettavaa. Ei välttämättä kuitenkaan ihan mini (kuten noi edellä luetellut), mutta tossa MSI:ssä on 10" näyttö - se kai riittää siihen, että näkee mitä on kirjoittanut.
Itse en kyllä nettisurffailuun tai tekstinkäsittelyyn panisi pahaksi, jos näyttö olisi 17"-kokoluokassa. Jos taas konetta pitää paljon siirrellä, 15" on ehkä parempi kompromissi. Muuten varmaan mikä tahansa kaupasta saatava uusi kannettava on riittävä noihin 1. viestissä kysyttyihin tehtäviin. Kestävyyttä on aika mahdoton luvata, takuuajan pituutta voi tietysti käyttää yhtenä valintaperusteena. Joissain koneissa tuuletin voi olla epämiellyttävän äänekäs, tätä tuntuu olevan lähes mahdoton selvittää helposti etukäteen, olisi vain päästävä kuuntelemaan juuri valittua mallia kotioloissa. AnnaMari: Valitettavasti on tosi vaikeaa arvioida tuntemattomalle ihmiselle jonkun koneen sopivuutta. Kannattaisi mielestäni käydä vaikka jossain Verkkokauppa.com:ssa tai Gigantissa katsomassa, miltä pieni näyttö todellisuudessa vaikuttaa. Ja samalla saisi muutenkin tuntumaa koneisiin, esim. niiden nopeuteen ja mahdollisen linuxin käyttöön. SSD tarkoittaa, ettei koneessa ole perinteistä kiintolevyä, vaan se on korvattu puolijohdemuistilla, samoin kuin vaikkapa USB-muistitikuissa. Etuna on nopea hakuaika, hyvä tärinän kesto ja pieni virrankulutus, haittana lähinnä pieni tallennustila ja/tai hinta. Pelkkään tekstin kirjoittamiseen kuluu melko vähän muistia, kuvat, musiikki ja ennen kaikkea pelit ja videot vaativat sitä sitten jo paljon. Ihan perus tekstinkäsittely ja netin selailu onnistuu tottumattomaltakin nykyisillä linuxeilla lähes yhtä helposti kuin Windowsissakin, mutta lisäohjelmien asennus ym. vähänkin vaativampi käyttö vaatii ainakin pientä tutustumista. Tämäkin riippuu niin ihmisen taustasta ja ajatusmaailmasta. Linuxille on kyllä kirjoitettu paljon (myös ilmaisia netissä) oppaita ihan aloittelijoillekin. Parin illan lukemisella moni asia aukenee paremmin kuin kuukausien pään seinäänhakkaamisella.
ArcDuckille ehdotus esim. Acer eMachines 620. Sitä saa nettikaupoista alta 400 eurolla ja löytyy kaikki tarpeellinen. # AMD Athlon 2650e 1.6GHz prosessori # AMD RS690MC/SB600 piirisarja # 2GB DDR2 667MHz keskusmuistia # 160GB kovalevy # DVD-RW asema # ATI X1200 256MB näytönohjain # 15.4" WXGA 1280x800 CrystalBrite näyttö # 10/100 Ethernet, 802.11b/g WLAN, VGA # 2x USB 2.0 # Windows Vista Home Basic Pari gigaa kannattaa olla muistia vähintään, loppuu helposti kesken. Kovalevy ei ole koolla pilattu, mutta eipä sitä peruskäytössä tuon enempää tarvitsekaan. Ja polttava löytyy tietty, sekä ulkoisia kovalevyjä saa nykyään todella halvalla. Mielestäni kannattaa ottaa ehdottomasti sellainen miniläppäri jossa ei ole SSD:tä. Kuten Wipe2000 tuossa aikaisemmin sanoikin, SSD:issä on Haitoista tuossa unohtui mainita levyjen hitaus. Miniläppäri ovat yleensä tehty halvimmilla mahdollisilla osilla, ja näin ollen myös SSD:t ovat hitaamman puoleisia. Minulla oli jonkin aikaa käytössä EeePC 900, jonka SSD:lle pystyi kirjoittamaan maksimissaan 1MB/s. Tämä teki Windowsin käytöstä mahdottomuuden, Ubuntu pyöri suhteellisen hyvin mutta välillä jäi koko kone jumiin levyllekirjoituksen ajaksi. Käytettävyys oli siis todella hirveää. Linuxia voi alkaa rohkeasti käyttämään, esiasennetut versiot ovat melko pomminvarmoja, ja itse saa asennettua helposti mm. ubuntun. Käyttö ei ole sen vaikeampaa kuin windowsinkaan, kyse on vain tottumuksesta. Ubuntusta löytyy vieläpä kaikki peruskäyttöön tarvittavat ohjelmat vakiona. Ja ellei löydy niin ohjelmat saa helposti asennettua suoraan repoista, asennusohjeita löytyy googlesta tai suoraan ubuntun käyttäjäforumeilta. Voihan sitä ottaa vaikka kannettavan xp:llä ja asentaa linuxin rinnalle, ja käyttää sitten sitä kumpi tuntuu mielekkäämmältä. AnnaMarille voisin suositella Asus EeePC 1000H:ta, hintaa karkeasti saman verran kuin Windillä ja saatavuus parempaa. Kannattaa kuitenkin käydä ensin katsomassa mikä tuntuu sopivalta, EeePC:itä on näytillä esim. operaattoreilla ja tavarataloissa. http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/205919 Itse ajattelin ostaa EeePC 1000H GO:n, joka on sama kuin tuo 1000H, mutta sisäisellä 3G modeemilla. Siihen vielä 2GB muistikampa niin on bueno.
Kiitos infosta. Menin kuitenkin ostamaan tuon Asus EeePC 901:n, jossa on toi SSD. Ihan hyvin se on tähän asti toiminut, ainakaan toistaiseksi kun en tarvitse kovin ihmeelliseen käyttöön. Käynnistyy mulle ihan riittävän nopeasti. Toivottavasti on myös kestävä. Koko ainakin mulle hyvä, menee hyvin laukkuun eikä paljon paina...
Vähän off-topiccina, kyseisen EeePC:n SSD:n nopeudesta en tiedä, mutta teoriassahan SSD-'levystä' voi aika helposti tehdä perinteisiä kovoja nopeamman, varsinkin tiedon lukemisessa, mutta nopeat muistipiirit ovat tietysti hitaita kalliimpia ja esim. useamman muistipiirinn rinnakkaiskäyttöä ohjaava elektroniikkakin (tai ainakin sen suunnittelu ja ohjelmointi) aina jotain maksaa. Eli halvat ratkaisut ovat helposti hitaita, kunnes myyntimäärien kasvu tiputtaa hintoja kunnolla.
Joo se on kyllä ihan totta että SSD-levyillä on potentiaalia olla nopeampia kuin tavallisten kiintolevyjen. Mutta tällä hetkellä se vielä maksaa jätkyttävän paljon. Uusimmassa mikrobitissä oli noista arviokin, testin ainoa mlc-levy oli melko nopea, mutta hintaakin löytyi yli 500e. Halvimmalla slc-levylläkin hintaa oli jopa 110e, vaikka se oli 32GB. Kun EeePC on sen 300e niin ei siinä kovinkaan nopeaa levyä ole, vaikka saahan Asus ne valmistajalta halvemmalla kun tilaavat aika isoissa erissä.