Hauppauge TV kortti??

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by anttiii99, Feb 19, 2003.

1. anttiii99

anttiii99 Member

Trophy Points:
    11
    Niin ostin tuossa hiljan kyseisen TV kortin (hauppauge WinTV PCI) ja olen saanut kanavat näkyyn ja niin poispäin mutta sitten se nauhoitus homma.

Voisiko joku kertoa vähän ohjeita ja kertoa et mitä ohjelmia kannattaa käyttää mihinkäkin hommaan.

Kiitoksia näin etukäteen.

2. 1ecu

1ecu Member

Trophy Points:
    16
    Sinunkin vehkeessäsi lienee halpiskorteissa yleinen Brooktree Bt8(4)8-piirisarja. Etsi ensin kunnolliset WDM -kaappausajurit, joíden pitäisi periaatteessa olla ohjelmisto- ja korttiriippumattomat. Itselläni on *ikivanha* (vm. 1998) TView -kortti jossa kylläkään eivät kaikki ajurit pelaa.

Toinen murheenkryyni voi olla kortin TV-viritin, jolle ajuripaketit yrittävät yleensä asentaa omat ohjaimensa. Jollet tiedä tyyppiä ja mahdollinen "auto detection" ei toimi, niin menee kokeiluksi.

Kun ajuripuoli on OK, niin hommaa jonku kunnon kaappausohjelma. Yleesä korttien mukana tuleva softa sopii lähinnä juuri siihen TV:n katseluun. Jos alkaisin tässä kehumaan yhtään mitään merkkiä, niin jo olisi tämäkin palsta täynnä "eiku tää o paras" -juttua.

Mielestäni pitäisi löytää ohjelma, jossa kuva ja ääni pysyvät synkassa pitkissäkin kaappaussessioissa. Itse olen käyttänyt Virtual Dub:n (ilmainen) "puukotettua" versiota, jossa on erillinen sync-modi.

Dub:sta on kai juuri äskettäin ilmestynyt uusi versio, jossa saattaa kyseinen ominaisuus olla jo vakiona. Kanavien valinta tosin on yleensä hankalahkoa, sillä näistä "kunnon" ohjelmista puuttuu "VCR-käyttöliittymä" (niin ja kaukosäädin, heh, heh!)

Raudasta sen verran, että koneen tulisi mielellään olla ainakin GHz -luokkaa ja/tai varustettu nopealla ja ISOLLA kovalevyllä. Jos kone on hidas, saataa salamalevyllä (mm. Ultra ATA 100, huom. koneessa on oltava sitä tukeva ohjain!) silti tulla toimeen kunhan ei kauheasti pakkaa tuotosta. Nopea kone taas sallii paremmin lennossa pakkaamisen, jolloin kovalevyn kuormitus jää pienemmäksi. Kaappaus-kodekeissa tulisi suosia "lossless" -tyyppejä.

Tilaahan tuo kaapattu matsku vie aluksi ennen pakkausta aivan possuna, 1,5 h:n filmi helposti 40 - 60 gigaa. Itse hommasin juuri 120 Gb:n levyn, joka ei tunnu mitenkään suurelta.

Kaappausajurit eivät (yleensä?) osaa ottaa muun kuin kuvan talteen, joten TV-kortista on saatava ulos ääni, joka viedään erikseen äänikortille (esim. line in).

TV-kortin tuottamasta AVI -(kuva)materiaalista suodatellaan mahdolliset häiriöt pois (minulla Virtual Dub taas) ja video koodataan johonkin "lopulliseen" formaattiin (n+1 erilaista käyttötarpeesta riippuen).

Itse teen tuotoksista MPEG-1 VCD -levyjä, joita katselen DVD-soittimella. Lähes ilmainen on TMPGenc, jonka etu on ainakin säädettävyys. Kaupallisemmat tuotteet saattavat olla parempia ja/tai nopeampia, minulle tuo on kyllä riittänyt.

Muutaman huomion olen lyhyen TV-urani aikana tehnyt:

1. Kaiken maailman WinVCR:t, Power VCR:t ja muut vastaavat joissa mainostetaan olevan suora mahdollisuus MPEG-1 tai MPEG-2 tallennukseen ovat mielestäni ainakin kuvanlaadultaan tosi surkeita. Tai jos pistäisi kaikki laatuasetukset tappiin, niin tiedostot olisivat niin isoja etteivät mahtuisi mihinkään.

Käsittääkseni kunnolliseen MPEG -kaappaukseen pystyvät vain varsinaiset kortit, jotka eivät ole todellakaan ilmaisia. Kunnon AVI-kaappaus ja softapakkaus sen jälkeen lienee hinta-laatusuhteeltaan paras.

2. Jos katselet videoitasi (vain) TV:stä, ei kaappausresoluutiossa kannata ahnehtia. TV:nkin resoluutio on melko vaatimaton, joten ei ole mitään järkeä täyttää kovalevyjä AVI-moskalla, jonka iso resoluutio ei juurikaan paranna lopputulosta. Sopivilla(?) suodatuksilla (oma tieteenhaaransa!) lopputulos ei juuri alkuperäisestä telkkarikuvasta eroa.

Asia on tietysti toinen, jos katselet videota nenä kiinni tietskan monitorissa!

3. Jos ei ole aikaa odottaa koodausten valmistumista, niin koneessa pitää olla laskentavääntöä.

Vanhassa koneessani (Pena 3 800@920 MHz / 384 muistia + nopea levy + Wín 2000) raakavideon (352x576) käsittely VDub:ssa kesti 3-4 x otoksen pituus, ja MPEG-1 koodaus TMPGenc:ssä (huom. ei standardi 2-pass VBR) n. 9 x lopputuloksen pituus.

Uudella myllylläni (1300 Duron + 512 DDR /333 mutta muuten sama) ajat ovat x 1.4 ja x 3.5, melkoinen ero siis. Huomattakoon, että koodaus on hyvä mittari kertomaan kuinka vakaa kone on. Minullakin ylikellotettu P3 siis jauhoi 100% kuormalla parhaimmillaan kellon ympäri - ja hyvin pelasi!

Toivottavasti tämä auttoi alkuun, asiantuntijat tietävät varmaankin enemmän ja korjaavat pahimmat väärinkäsitykseni...

3. anttiii99

anttiii99 Member

Trophy Points:
    11
    niin että pitäisikö siis tuolla virtual dubilla saada ne kanavat näkyviin ja sitten nauhoittaa ne sillä ohjelmalla. vai ymmärsinkö aivan väärin. jos pitäisi saada nii voisitteko vähän selventää osaamattomalle että kuinka se tapahtuu.

4. 1ecu

1ecu Member

Trophy Points:
    16
    Huh huijaa...No ne driverit luovat TV-kortille Windows-rajapinnan, jota ohjelmat - mukaanlukien VDub ja periaattessa korttisi mukanakin tulevat ohjelmat - osaavat käyttää.

Tarkoitin hankaluudella lähinnä juuri sitä, että esim. kanavat yleensä vaihdetaan jonkun asetusvalikon kautta eikä mistään somasta videon etulevyn näköisestä ikkunasta. Mutta päättelysi oli kuitenkin aivan oikea, kanavat vaihdetaan ja äänitetään esim. VDub:lla.

Mitä videoiden kappaamiseen, asetuksiin, editointiin ja muuhun koppulointiin tulee, niin se, kuten sanottu, on oma tieteenhaaransa. En ala (enkä osaa...!) tässä "meidän" ketjussamme esitelmöimään mitenkä mikäkin asia pitäisi tehdä. Netti on täynnä erilaisia FAQ:ta ja guideja asian tiimoilta. Ohessa muutama:

http://www.virtualdub.org (VDub-kotisivut)

http://www.doom9.org (lähinnä DVD-asiaa, mutta muutakin hyödyllistä)

http://www.dvdrhelp.com/ (orientoitumassa(?) myöskin DVD:lle, silti paljon asiaa)

Nuokin sivut ovat luonnollisesti amerikaksi, joten jos tarvitset lisää suomenkielistä apua, niin tämänkin saitin puitteissa sitä kai löytyy, itse en tunne asiaa tarkemmin.

Korostan vielä, että esittämäni asiat ovat vain yksi tapa (tuhannesta!) tehdä asioita. Kun hieman pläräät sivustoja, niin huomaat että tyylejä on monia...siispä, kaappailemisiin!

5. pecu

pecu Guest

Itselläni oli kans hauppaugen kortti ja luovuin siitä suosiolla !

6. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Ehkä ihan aluksi kannattaa kuitenkin lukea sen kortin ohjekirja ja käyttää niitä mukana tulleita ohjelmia? Ja kun homma alkaa vähän valjeta voi siirtyä noiden 1ecu:n neuvomien ohjelmien/ajureiden käyttöön, jos tuntuu, että siihen on tarvetta.

7. pecu

pecu Guest

Ei ollu tarvetta :-(

8. 1ecu

1ecu Member

Trophy Points:
    16
    wipe2000 lienee siinä mielessä oikeassa että "tyvestä puuhun", mutta kun hiemankin katselee näilläkin areenoilla käytäviä keskusteluita, niin saa äkkiä sen kuvan, että taitaa valmissoftista olla enemmän haittaa kun hyötyä kun pitäisi saada jotain *oikeasti* tehtyä.

Itse käytin aikanaan TV-korttiani useamman vuoden vain still-kuvien kaappaamiseen kun kortin mukana tullut "ohjelmisto" kaatui kaikissa muissa toiminnoissa...Eikä auttanut vaikka kunka tankkasi 5-sivuista manuaalia!

Kuvittelisin myöskin, että anttiii99 on jo päässyt "lue manuaali ja kokeile" -vaiheen" ohi ja on tosiaan kiinnostunut miten asiat voitaisiin luonnikkaasti hoidella. Miksi siis lyödä päätänsä seinään jonkun "Easy VCR" -softan kanssa ja vaikkapa menettää mielenkiintonsa koko hommaan?

9. HTT

HTT Member

Trophy Points:
    16
    Mulla on myös tuo Hauppaugen TV-kortti ja tyytyväinen olen ollut,sopii hyvin omiin käyttötarkoituksiini.Se kortin mukana tuleva ohjelma on aivan syvältä(kaatuilee eikä hyväksy isoja resoja),itse käytän virtualdubia sekä kaappaukseen että pakkaukseen.Kaappausvaiheessa käytän huffyuv-codeccia ja pakkausvaiheessa divx.Laatu riittää mulle.

10. 1ecu

1ecu Member

Trophy Points:
    16
    Kylpa, kylpa, sano 5-vuotias!

11. anttiii99

anttiii99 Member

Trophy Points:
    11
    Dooodi!

Kyllä se alko toimiin kun aikansa jakso kikkailla.

Niin onkos muuten tolla virtual dubilla mahdollista pakata lennosta kuvaa? Ja kannattaako se ylipäätänsä? Sitä näet rupee tila loppuun kun tarvis pitempiä pätkiä nauhotella. On mulla semmonen 120 gigaa kovoo mut se on jo ennestään aika täynnä ja osioitu viä silleem et siä ei oo yhtään yli 30 gigan kovoo.

12. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    VirtualDub:lla voi käyttää kaikkia Windowsiin asennettuja live-pakkaukseen soveltuvia koodekkeja, jos vaan prossun teho riittää lennossa pakkaukseen. Ainakin jonkin häviöttömän koodekin (HuffYUV) käyttö kannattanee. Riippuu tietysti myös siitä, mitä aiot kaapatuilla pätkillä tehdä. Jos et esim. editoi niitä ja haluat vain katsella niitä myöhemmin PC:llä, voit aivan hyvin pakata ne samantien aika tiukastikin.
    Kokeile!

13. bscd

bscd Active member

Trophy Points:
    66
    En nyt viitsi uutta ketjua aloittaa,joten kysäisen tässä välissä että kuinka "kova" suhde on tuon HuffYUV:n ja pakkaamattoman AVI:n filekokojen välillä?

14. anttiii99

anttiii99 Member

Trophy Points:
    11
    Semmosta viä että kun mä "nauhotan" siten et se pakkaa lennosta niin kannattaako/voiko siinä samalla pitää jatin filttereitä päällä. Ja mahdollisesti mitä filttereitä suositellaan pidettäväksi päällä.

15. snapsix

snapsix Regular member

Trophy Points:
    26
    bscd, itselläni 16 gigatavun kaapattu pakkaamaton tiedosto muuttui tuolla Huffyuvilla pakatessani 6,5 gigatavun tiedostoksi, tosin poistin siitä äänet samalla kertaa. Riippunee myöskin vähän millainen pakattava kuva on. Välttämättä ei tiivisty paljoakaan.

16. 1ecu

1ecu Member

Trophy Points:
    16
    anttiii99, ohessa suora laina VirtualDubin helpistä:

"I have seen more than one AVI file distributed with CD-quality audio (176K/s). This is a complete waste of space and often takes as much space as the video track. 16-bit audio at 22KHz or higher should be compressed with, at the very least, ADPCM. This will reduce the audio track size to between one-half and one-quarter its original size with very little loss in quality. In addition, everyone has the ADPCM codec. Compressing the audio in this manner can shave 2-5Mb off a 20Mb file."

Elikä vapaasti suomeksi: Jos et ole kaappaamassa korkealentoista kulttuuripläjäystä, jossa jokainen kirkuna ja pieru on saatava autenttisena talteen, niin pakkaa ääni (jos 16 bit/22 kHz tai parempi) kaapatessa ainakin ADPCM -muotoon, joka pienentää ääniraidan koon n. puolesta neljännekseen alkuperäisestä vain hivenen laadusta tinkien.

Säästää se äänen pakkauskin siis levytilaa ainakin vähän. Tietenkin tämäkin syö konetehoa, mutta ei ollenkaan siinä määrin kuin videon pakkaaminen.

(Lisäyksenä: Videon jonkinmoinen pakkaaminen on siis monasti jo kaytännön tilasyistä välttämätöntä, mutta äänen pakkaamisella voidaan vielä puristaa viimeiset megat pois.)

Last edited: Mar 9, 2003
  17. kujaki

kujaki Regular member

Trophy Points:
    26
    Tuolta löytyy hyvät ajurit - mielestäni selvästi paremmat kuin Hauppaugen omat ovat nimenomaan kappaukseen. Toistossa ei juurikaan eroa.
    http://btwincap.sourceforge.net/

Jos haluaa kaapata ns. laatua talteen niin olen myös VirtualDub:in kannalla ja sitten kodekiksi huffyuv tai esim. Pic videon MJPEG.
    Käyttöliittymä tosin aika kömpelö.
    Jos taas haluaa helpon käyttöliittymän ja sellaisen VHS videotyyppisen nauhoittimen, helppo ja nopea käyttää - niin sitten ShowShifter. Se pakkaa mm. lennosta katsomisenarvoista VHF tason kuvaa helposti ja ajastettunakin. Tosin siitä joutuu vähän maksamaan.

18. 1ecu

1ecu Member

Trophy Points:
    16
    Eikös PicVideo Mjpeg ole maksullinen myös?...

19. kujaki

kujaki Regular member

Trophy Points:
    26
    Valitettavasti on.
    Ei onneksi kovin kallis.

20. innostunu

innostunu Guest

Mulla on Hauppaugen TV-kortti,mutta vielä en ole saanu kuvaa näkymään..
    Ajurin on netistä Wtvdr 418.exe,kone ilmoittaa
    laite toimii oikein!
    CD:ltä kopipitu ohjelmat: TViewer,TeleText Application
    Ja sitten vielä joku Shouw Shifter kaappausohj.
    Siinä vissiin jotain asetuksissa kun tulee
    error,kanavissa?
    TVieweriä käynnistäessä tulee teksti LoadLidrary
    Fail 1114.Jotain pitäis ajaa vielä sisään...
    Mutta mitä?
    Neuvoista kiitollinen aloittelia.

Share This Page