On herännyt huoli kuvien säilyvyydestä. Kuvamaailman artikkelista luin, että digikuvat häviävät taivaan tuuliin 10-20 vanhoina, vaikka kuinka levyjen valmistajat lupaavat 100 vuotta. Häviääkö siis omani ja perheeni elämän muistot kosmokseen, jollen tee kaikista ziljoonasta valokuvasta paperiversiota? Tämähän vähän romuttaa koko digikamera ajatusmaailman ideaa, että helppoa ja halpaa ottaa kuvia miten vain. Auttaako asiaa se, että siirtää kuvat cd -levyltä toiselle vaikka 5 vuoden välein? Alkaako silloin taas uusi 10-20 vuotta vaiko tuota kuvan tuhoutumista ei voi pysäyttää? Nyt on kiva, kun on 40 cd levyllistä kuvia, mutta jos samat pitää taas mummon tyyliin laittaa papereina albumiin, niin onko tässä oikeasti menty eteenpäin vai ei?
Eikös ne kuvat katsottaviksi ole tarkoitettu? Ei tietokoneen näytöltä tihrustaminen oikein aja samaa asiaa. Vaan itse kysymykseen. Kyllä ne kuvat tosiaan kannattaa muutaman vuoden välein kopioida uudelle medialle, tosin laadukkailla CD-aihioilla ne kyllä kestävät reilusti toistakymmentä vuotta ongelmitta. Ainakin itselläni on tuon ikäisiä toimivia kuvia sisältäviä CD-romppuja. Toki paljon uudempia romppuja on puolestaan tuhoutunut käyttökelvottomiksi eikä kuvat enää aukea. Muutenkin kuvat olisi hyvä pitää parissa paikassa, vaikkapa sitten ulkoisella kiintolevyllä ja rompuilla.
Katson kuvia paljonkin ja mielellään tykkään katsoa isosta tietoneen näytöstä tai tv ruudusta. Enkä pieniä paperilappuja. Mutta se on makuasia. Siis: - valitse parhaat ja tee paperiversiot - työ on jo käynnissä - polta kaikki uudestaan jossain vaiheessa hyvälle levylle Tuo siis auttaa, jos ne siirtää ajoittain levyltä toiselle? Silloin nollautuu tuo 5-10 vuoden ajanlasku aina uudestaan? Ja vielä kysymykset levystä? Mitä ovat nuo laadukkaat cd -levyt? Onko nämä normaalikauppojen Maxell ja TDK levyt sellaisia. Vai pitääkö oikein hakea jostain erityiskaupasta. Onko niissä jokin merkki tai kirjainyhdistelmä, mistä ne tunnistaa?
Jos ne kuvatiedostot ovat ehjiä kopiointivaiheessa, niin kyllähän se aika "nollautuu" kun ne uudelleen polttaa. Arkistointikäyttöön on saatavana erityisesti siihen tehtyjä kultapinnoitteisia levyjä, mutta itse olen kyllä toistaiseksi hyvin pärjännyt Verbatimin levyillä.
Verbatimin levyjä itsekin suosittelen, olen vähän skeptinen noihin erikoisempiin levyihin. Ja jos väytät dvd:eitä, tulee aika paljon pienempi kasa niitä levyjä. Suosittelen tilaamaan vaikka verkkokaupan viro-suoratoimituksesta levyt, kun ovat monta kertaa halvempia kuin suomesta. Samaa tavaraa ne kuitenkin ovat.
Joo ja ei mitä olen lukenut CD JA DVD levyjen kestosta niin "aika" tuhoo ne n:10v koska ilma jota hengitämme ym rasitus tekijät syövyttävät levyt rikki tosin nyt PC aikana kova levyt kestää pidempää ja arvioitu aika muisti korteille n:300vuotta oikeastaan vain staattinen sähkö tai kosteus rikkoo muisti kortteja sitten tietysti on softa bugit mut käytännössä muisti kortti on varmin tapa säilyttää micro drive on mini kova levy joten se on herkempi hajoomaan ite rikoin kaks enään en ikinä osta micro drive korttia esim muisti tikut \ kortit on pääsyt 32MB kokoon ja on lähes idiootti varmoja ainut ongelma saattaa tulla 100 vuoden päästä että sen aikainen "PC" ei tunnista muisti tikku tai korttia tämä Corsair Survivor 32GB kulkee taskussa \ repussa päivittäin enkä ole saanut sitä rikki sitä ennen oli tämä nyt myynissä kamerassa on tämä SanDisk 16GB CompactFlash Extreme III auttaa mut eks joku ulkoinen kova levy olis kätevämpi esim 1000G usb kovalevy mahtuu triljoona kuvaa no ei ihan mut meikein tai halvalla 99€ tämä tyylikäs 500G My Book USB 2.0 kovalevy Diat ym paperi kuvakin voi muuttaa helposti PC:een kova levylle josta ulkoisen tallennus mediaan