HDTV vs Plasma

Discussion in 'HD-kanavat' started by zxcx, Feb 29, 2008.

1. zxcx

zxcx Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli olen miettinyt näiden kahden eroa ominaisuuksiltaan ja varsinkin kuvanlaadultaan.

Olisi kiva jos saisin vastauksia / omakohtaisia kokemuksia kumman valitsisivat.

Voittaako FullHD tuon Plasma tv:n jos verrataan esimerkiksi tv-lähetyksen laatua?

Entä hinta / laatusuhde näiden välillä?

2. TemeTee

TemeTee Regular member

Trophy Points:
    46
    Nyt sulla on mennyt käsitteet sekaisin? Tarkoitat kai LCD vs Plasma. Plasmatkin voivat olla full HD. Itsestä plasmassa on parempi kuva. Tosin se riippuu paneelin koosta. Meillä on siis plasma, ja se on todella hyvä.

3. zxcx

zxcx Regular member

Trophy Points:
    26
    Aijaa hyvä kun korjasit.. Halusinkin jotain täsmentävää kommenttia kun en asiaa ole oikeastaan yhtään tutkinut..

Eli siis nyt osaan itsekin päätellä että FullHD Plasma tv on se valinta hyvään kuvanlaatuun?

4. TemeTee

TemeTee Regular member

Trophy Points:
    46
    Ei välttämättä. Hyvä tv on sellainen, josta itse pitää. Vaikka itse plasman kannalla olenkin, on full hd televisioksi LCD parempi valinta jo hinta-laatu suhteen kannalta. Joku Sony bravia olisi kova sana.

5. Zoidfarb

Zoidfarb Member

Trophy Points:
    11
    Omasta mielestäni plasma toimii isoimmissa telkkareissa paremmin kuin LCD. Kuva on ehkä hieman pehmeämpi. Jos aiot käyttää telvisiotasi pelaamiseen niin plasmassahan on se huono puoli, että todella pitkissä pelisessioissa kaikenlaiset mittarit näytössä voivat "palaa" kiinni hetkellisesti. Huomaa kun sammuttaa virran pimeällä ja selvä kuva jää kiinni hetkeksi.

6. kirjaamo

kirjaamo Member

Trophy Points:
    16
    Jos kuva jää väliaikaisesti ruutuun niin oikea termi on haamukuva ei kuvan kiinnipalaminen, pilkunnussintaa :)

Itse olen myös plasman kannalla. Mielestäni plasma-tv toista digi-tv kuvaa sulavammin ja kaikenpuolin paremmin kuin LCD. LCD-televisioissa on myös todella ärsyttävät vaivat kuten kuolleet pikselit ja valovuoto.

Syksyllä pitäisi tulla pari ensimmäistä ledi taustavaloilla varustettua LCD-televisiota ja tämä olisi huomattava parannus LCD puolella.

7. Kolm3

Kolm3 Member

Trophy Points:
    16
    Mutta sanonpa tähän väliin että Sony Bravioissa esim. vaikka W- ja X-sarjan LCD-telkuissa on aika kovat suorittimet ja kuvanparannustekniikat, niin jos LCD:n puolelle käännyt niin nuo Sonyn ylimpien sarjojen telkut on kyl aika kovia.. Jos semmosen hankkii niin ei puihin mene :)

PS. ei mitään plasmoja vastaan ;) mutta mikä plasmojen elinikä on nykyään? En ole plasmatelevisioiden maailmaa seurannut ihan hetkeen...

8. 30146264

30146264 Member

Trophy Points:
    11
    Jos virrankulutusta miettii niin minä ainakin olen jostain kuullut että plasma kuluttaa enemmän virtaa kun lcd

9. Pekka_V

Pekka_V Guest

Suosittelen pioneerin plasmaa esim. 508xd. Pelikäyttöön voin lämpimästi suositella sitä, koska liikkuvan kuvan toisto siinä on aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi sony 40x3500:ssa. Tai 4000e maksavassa loewessa. Pioneer oli ylivoimainen värintoistossa ja liikkuvassa kuvassa.

Muuten, jos joku haluaa kehuskella kontrastisuhteella, niin kannattaa ostaa uusi pioneer, koska niissä on niin iso kontrastisuhde, ettei sitä pysty mittaamaan :D

10. LaLLi80

LaLLi80 Senior member

Trophy Points:
    116
    Oliskohan tuolle mun Panasonikille luvattu 100000 tuntia? Kyllä se riittää ennen kuin vaihtaa seuraavaan.
    Plasma kuluttaa enemmän virtaa tekniikka erosta johtuen. Miten paljon enemmän riipuu pitkälti koosta, mallista, valmistajasta.

LCD vs Plasma kädenvääntö ratkeaa vertailemalla ahkerasti liikkeissä tai luottamalla vertailutuloksiin. Itse ostin Panan TH42PX80 töllön ja olen varsin tyytyväinen. Kuva on hyvä digitv:llä, PC:llä ja DVD:llä. Vielä pitää odotella, että BL soittimet tulee sopivan hintaisiksi. 720p kuva VGA:n kautta on ainakin upea.

11. Pekka_V

Pekka_V Guest

Pioneer lupailee, että jos katsot 4 tuntia päivässä televisiota se kestää 40 vuotta. Ja silloinkin valoteho on heikentynyt puoleen, eli samalle tasolle mitä hyvissä LCD:ssä on :) Niin, tosiaan pioneerissa on 2x enemmän valotehoa, kuin huippu LCD:ssä. Plasma kuluttaa enemmän virtaa jos katsot esim. hiihtoa, koska siinä on valosaa, mutta jos katsot vaikka jotain normaalia ohjelmaa, niin hyvinkin mahdollista, että virrankulutus on samaa luokkaa LCD:n kanssa.

12. Ryanir

Ryanir Regular member

Trophy Points:
    26
    Onko noissa nyky Plasmoissa mitään kuvan "kiinni" palamisen pelkoa? Kun joskus kuulin kauhutarinoita, että kun peliä mätettiin niin jäi HP mittari siihen ikiajoiksi näkymään ja näytti oli pilalla yms.

13. LaLLi80

LaLLi80 Senior member

Trophy Points:
    116
    Enpä ole puolessa vuodessa koskaan nähnyt moista omassa TV:ssä. Jossain TV testissä Austraaliassa olivat piruuttaan jättäneet staattisen kuvan Plasmalle muistakseni 12h ajaksi. Lopputulos ei mitään palamista. Kyselivät jälkeenpäin Plasman valmistajalta joka sanoi, että 72h jälkeen alkaa palamaan kiinni. Tämä tietysti valmistaja/paneli/malli kohtaista. Eli käsittääkseni palaminen ei ole ongelma nykyplasmoilla. Voit tietysti varmistaa ennen ostoa maahantuojalta mikä on ko mallin "takuu" palamisen osalta...palaako ja kuinka herkästi.

14. J-lalli

J-lalli Active member

Trophy Points:
    68
    Juu, kattelin illalla telkkua, ja samm... nukahdin toviksi ja staattinen kuva jäi päälle mutta ei palamisen oireita.
    Oisko ollu sen 8-9h. auki telsu ja dvd-valikko jäi päälle.

Edit: philipsin plasma käytössä.

Last edited: Jun 29, 2008

Share This Page