Hi8 -> vcd/svcd/dvd

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by ihiminen, Jul 7, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ihiminen

ihiminen Guest

Näillä värkeillä: Pinnacle 10 & Canon Hi8 videokamera - tahdon saada aikaan parasta mahdollista kuvaa ja ääntä levylle.

- Mikä on Hi8 resoluutio?
    - Millä (Pinnaclessa asetettavalla) resolla kannattaa kaapata?

Pinnaclen editointisoftassa ei oo rajauksia yms muokkaimia, kun taas TmpGencissä on, joten viimeistely kai kantsii tehdä sillä (kunhan hankin mpeg2-toimivan version)?

Mutta Pinnaclen vcd on sitä vastoin palikattomampaa kuin TmpGencillä tekemäni! Voiko olla totta, kun koko ajan on kirjoitettu muuta?

Oon lukenut, että analogisen videokuvan "laatu jotenkin paranee" kun sen siirtää digivideokameraan. Kantsiiko mun hommata ko. kamera jo nyt, ja aloittaa homma uudestaan siten digitoidulla matskulla ja paremmalla raudalla?

Last edited by a moderator: Jul 7, 2003
  2. ihiminen

ihiminen Guest

Aikaa on kulunut, ja vastausten puutteista huolimtta oon päässyt eteenpäin. Jos jollakin on suuria vaikeuksia "kasetilta > vcd/svcd/" -homman kanssa, ottaakoot yhteyttä :)

3. dRD

dRD I hate titles Staff Member

Trophy Points:
    143
    Olen itse asiassa aikalailla saman tilanteen edessä kuin itsekin olet. Hi8 -kamera, vuori kaseteita jotka pitäisi siirtää digitaaliseen muotoon (edelleen jäljellä) ja digivideokamera tilattuna korvaamaan wanha sotaratsu.

Korttina on omassa PC:ssä wanha Matrox Marvel G200, käytän kaappausresoluutiona 704x480:ää (NTSC-kamera, PALille luonnollisesti 704x576) ja vedän datan sisään häviöttömällä pakkauksella käyttäen Huffyuv -kodeekkia, en luota rautapakkaukseen. Tämän jälkeen vedän TMPGEncillä (CCE Basic tarjoaisi parempaa laatua, mutta vaatii enemmän virittelyä) MPEG-2:ksi, DVD-resoluutioon (yhteensopivuuden nimissä muutan resoluution 720x480:ksi lisäämällä sivuille 16pix mustaa -- 704x480/576 on myös DVD-resoluutio, mutta jotkut DVD-authorointisoftat eivät siitä pidä) ja pakkaan isolla bitratella (>5000kbps) 2-passilla MPEG-2:ksi. IVTC:tä en voi tehdä väliin (eli muuttaa NTSC:n 29.97fps:ää 23.97fps:ksi), koska materiaali on natiivisti 29.97fps:ää.

Laatu on hyvää.

Ja mikään ei sitä kuvanlaatua "paranna", vaikka miten monen digikameran läpi sen vetäisit. Ainoa mitä digikameralla voit tehdä, on materiaalin siirto PC:lle miniDV-pakkausformaatissa, mutta IMHO suoraan kaappauskortilla Huffyuv:ksi ajaa saman asian tai vähän paremmankin.

4. pjh

pjh Regular member

Trophy Points:
    26
    Itse olen miniDV pätkissä käyttänyt lievää Noise Reduction pehmennysfiltteriä Tmpgenc;ssä, kuvakohinan pienentämiseen. Nykyisillä DVD kiekkojen hinnoilla olen pitäytynyt 60 min DV kasetti per levy, jolloin bitratet voi lätkäistä täysille (8000kbps) ja vetäistä 1pass CBR nopeammin. Hi8 nauhat taitaa pääasiassa SP;llä kuvattuna olla 90 min.

5. tsbmw

tsbmw Member

Trophy Points:
    11
    ONKO TÄMÄ EDELLEEN PARAS OHJE?

Onnistuuko Dell Precisio läppärille liitäntöjen puolesta vai pitääkö viritellä vanha 2000-alun Pentium 4 tietsikka taas vanhoilla codeceille toimintaan? Sillä tein joskus ruutu-ruudulta Sonyn Hi8 -> PC:lle.
    Nauhoja joku 60 kpl ja telkusta katsoenhyvälastuista kuvaa ja ääntä.

Eli mikä olisi päivitetty ohje Sony Hi8 Handycam stereo HiFi:
    - Dell kannettava
    - Millä liitännöillä ja piuhoilla että PC pystyy ohjaamaan kuva kuvalta digitointiin kameran (siinä on edit liitäntä sitä varten).
    - Mistä ilmaisohjelmapaketti codekeineen Windows 10 käyttikseen.

6. vps358

vps358 Active member

Trophy Points:
    93
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/729845/Elgato-Video-Capture-videokaappari
    Siitä satasella kaappari kuvan saamiseen PC:lle, helpointa lienee imaista video koneelle ennenkuin alkaa editoimaan.
    Sisältyvistä ohjelmista en sano juuta enkä jaata.
    Varsinaiseen editointiin on sitten olemasas ohjelmia ilmaisesta kalliiseen joista ei mulla kokemuksia.
    Edit: Ota huomioon tuo lainaamasi viesti on vuodelta 2003, eli aika vanha.

T: Vesku

Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page