Hidas netti

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Vateee, Jul 3, 2008.

  1. Vateee

    Vateee Regular member

    Joined:
    Oct 22, 2006
    Messages:
    180
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Taaaaas ongelmia netin kanssa, nyt laajakaistan. Eli mulla on dna:n 8/1 netti. Se on tiedossa, että meiän alueella netti toimii maksimissaan sen 7/1.

    Kuitenkin, en ole varma kuinka kauan ongelmaa on esiintynyt, mutta usein käy silleen, että koitan mennä jollekkin sivulle, esim. just sää afterdawn, tai vaikka google.fi. Niin se yhdistää ja yhdistää, mutta lopulta tulee se ilmoitus että se ei saanu yhteyttä sivuun. No muutaman minuutin kun odotat ja painat yritä uudelleen, niin kyllä se sitten menee. Outoa on, kun samaan aikaan kun se ei suostu menemään googleen, niin esim. plazan sivut toimii ja useat muut.

    Nyt huomasin sen ekan kerran pelatessa, eli pingi on todella huono. Kaveri, joka asuu naapurissa ja jolla on netti 512/512, niin pelaa servussa pingillä 40. Mulla on netti siis toi 8/1, niin mun pingi on 90. JOku siis kusee, mutta mikä?
     
  2. Vateee

    Vateee Regular member

    Joined:
    Oct 22, 2006
    Messages:
    180
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ei kenelläkää olis mitään vinkkiä? Todella ärsyttävää, kun koittaa avata jotain sivua niin se ei mee sinne. Ja samalla siis kun tää ei mee esim. afterdawniin, niin google toimii. Todella outoa ja niinkuin sanoin, pingi on huono.

    Modeemina A-link rp24ap

    Ja kun tosta yhteydestä maksaa niin se saa kyllä sitten toimia...
     
    Last edited: Jul 5, 2008
  3. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Entäpä jos lähinaapureissa on useampikin dna:n asiakas jotka ovat aktiivisia imuttamaan netistä tavaraa koko ajan? Operaattorit eivät mitoita kaistaa maksimi käytön mukaan vaan jonkin keskiarvon tai käytännön pakon mukaan. En minä tuohon osaa enempää arvata. Silloin jos sattuu vaikka käymään niin että samalla alueella muutama nostaa yhteyden nopeutta ja alkaa innokkaasti imuttamaan tavaraa niin tuskin se operaattori on siihen varautunut ennakolta. Se reagoi asiaan vasta saatuaan riittävästi palautetta etteivät yhteydet toimi kunnolla.

    Tai sitten alueesi dslamissa on vika. Ottaa aikansa että asiakkailta tulee riittävä määrä palautetta jotta asiaa aletaan tutkia tarkemmin. Sitten asiaa selvittää ensin joku joka ei ota työtään niin kovin vakavasti. Tulos on silloin, ei sieltä mitään löytynyt. Jos ei valituksia kovin paljon tule uusia, niin tuo 'ei sieltä mitään löytynyt' voi jäädä elämään pitkäksikin ajaksi. Sitten vielä pahempi asiakkaan kannalta jos vikaa on selvittämässa kaveri joka suhtautuu kielteisesti ylipäätään nettipelaamiseen tai imuttamiseen. Vaikka hän havaitsisikin jonkin ongelman, niin jos on oikein huono päivä hän saattaa todeta että ei siellä mitään vikaa ollut.

    Tuollaisten ongelmien selvittäminen on minun kokemusteni mukaan aikamoista arpapeliä. Kun asiaa selvittämään ei satu tunnollista ja riittävän kokenutta henkilöä, niin niinpä se ongelma vaan saattaa jäädä selviämättä.

    Joskus taas tarvitaan erinomaisen sitkeä asiakas. Eräs sellainen esimerkki on kun eräs tuntemani ihminen hankki laajkaistan eikä se sitten alkanut oikein toimimaan kunnolla. Ensin hän vaihtoi kaapeleita, sitten modeemeita, ilman tulosta. Seuraavaksi hän sitten oli uudelleen yhteydessä operaattoriin, että mikäs on, kun ei vaan toimi. Nyt olisi sitten aika tehdä oikeasti asialle jotakin. Sattuipa mainitsemaan ongelmasta jollekkin naapurille joka totesikin, joo ei täällä oikein toimi tuollaiset ja että noita vikoja on ollut jo vuosia. Kun sitten lievää voimakkaamman painostuksen jälkeen suostuivat lähettämään asentajan paikalle tutkimaan linjoja, jopa löytyi vikaan syykin. Olipa vain todennut, että on suoranainen ihme että täällä ylipäätään mikään on toiminut millään tavalla. Ukkonen ilmeisesti oli joskus tehnyt tuhojaan melkoisesti.

    Tämä tietysti vie asiakkaan kannalta usein jo kohtuuttomankin pitkän ajan.

    Niin ja sitten monen muunkinlaisia syitä tuohon ongelmaasi voi olla. Kuten jo mainitsin aikamoista arpapeliä on vian selviäminen.

    Erästä yhteysongelmaa olin selvittämässä kerran ja asentaja oli kovasti sitä mieltä että ei tässä mitään vikaa. Sitten sitä siinä vielä vain ihmettelin ja tulin sanoneeksi jotakin mistä tuo kokenut asentaja sai jonkun ajatuksen ja soitti yhden puhelun ja sen verran kuulin sivusta että yhteys oli kytketty vahingossa vialliseksi epäiltyyn tai tiedettyyn dslam paikkaan.

    Sitten nykyään näissä ulkoistusketjuissa hinnottelu on vedetty niin kireäksi että jokainen yrittää kaikin keinoin välttää kaikkea mahdollista ylimääräistä työtä.

    Erään kerran yhteyttä korjaamaan tullut kaveri sanoi että ei tämä ole elisan kaapeli, ei tätä ole hänen papereissa, hän ei tätä ala korjaamaan. Minä siihen että sen verran monta vuotta on kyllä elisalle tästä maksettu että takuuvarmasti korjaat. Tapellaan sitten jäkeenpäin kenen kaapeli se oikein on. Vaati minua laittamaan esimiehelleen sähköpostia että minä olen vaatinut korjausta.

    Eikä tämäkään olisi tullut kuntoon ellen olisi punttisalilta palatessa perjantai-iltana kello 17:00 aikoihin vielä poikennut katsomaan ovatko korjaamassa. Niin että näin se on sattumasta ja ehkä myös huolellisuudesta, vastuun kantamisesta ja ammattitaidosta kiinni että nämä asiat selviävät.

    Lopuksi on vielä kerrottava yksi tarina. Uusi adsl-yhteys ei alkanut toimimaan ja siitä heti vikailmoitusta tekemään kun sattui kiirekin olemaan. Elisan liittymä ja modeemikin niin että piti olla aivan peruskamaa. Sitä vikaa sitten asiakaspalvelun kanssa selviteltiin, resetoitiin modeemia ja muuta, mutta ei suostunut toimimaan. Asian jatko jäi sitten seuraavaan päivään johon valmistauduin paremmalla arsenaalilla. Kaksi kannettavaa ja toinen varmasti toimivaksi tiedetty modeemi mukaan ja kun ei niilläkään vika selvinnyt eli siis yhteys ei alkanut toimimaan. Vika oli siis se että modeemi tai kone ei saanut ip-osoitetta. Tiukasti oli asiakaspalvelussa sitä mieltä että kyllä heillä on kaikki kunnossa. Antoi ymmärtää että vika on lähinnä siinä etten osaa. Siinä sitten aloin käyttää alan termejä jotka menivät häneltä jo yli hilseen jolloin se osaamattomuus ongelma poistui hyvin nopeaan tahtiin. Mielestäni tämäkin tapaus vaati minulta kohtuuttoman paljon sitkeyttä että alkoivat tutkia asiaa vielä tarkemmin. Surkeaa asiassa on se että ei noihin tule ilmoitusta että mikä oli oikeasti vikana. Joskus sanovat jotain epämääräistä joka lähinnä kuulostaa kiertelyltä ja haluttomuudelta myöntää operaattorin oma huolimattomuus.

    Tulipas tästä pitkä tarina. Mutta kesän kunniaksi.

    edit Pilkkuja lisäilty ja jotain muutakin pientä virhettä kojattu
     
    Last edited: Jul 5, 2008

Share This Page