Mulla on Maxtorin 160 giganen sata kiintis. Ongelma on sen nopeus. Mulla nopeudet on read 44 MB/S ja write 4742KB/S (testattu Raptor testillä). Mitähän tartteis tehdä että ne saisi normaalitasolle? Noihan ei kuitenkaan ole normaaleja? Kiintolevyn jumpperit? Onko niillä merkitystä nopeuteen? Mulla niitä ei ole ollenkaan. Kone toimii muuten täydellisesti mutta videon editointi-ohjelma herjasi alussa että nopeus ei riitä. Olen päivittänyt uusimmat piirisarjan ajurit. Emolevy on Asus A8V Deluxe ja käyttis xp sp2. Bios on myös päivitetty.
Tuossa emossahan tietääkseni sata ohjain on via vt8237. Otin sen ajurit ja asensin ne laitehallinnasta. Ne kävivät sellaselle ohjaimelle kuin "via serial ata raid controller". Siinä SCSI- ja RAID-ohjaimien alla on myös toinen ohjain, "D347PRT SCSI controller". Silleppä ei ole ajureita löytynytkään, vaikka otin asuksen sivuilta kaikki mahdolliset ajurit, eli 378ata, 378raid ja viaraid220d. Mikään em. ajureista ei asennu sille laitteelle vaan herjaa että ohjain ei ole yhteensopiva laitteiston kanssa. Kun siirtelin n.700 megasen paketin toiselle kiintolevyn osiolle niin aikaa meni 7,5 minuuttia...