HP:n 620 koneessani hiiri lakkaa yhtä äkkiä toimimasta, biossia välillä päivitetty, uusi prosessori hpn:n toimesta vaihdettu, ja ongelma jatkuu edelleen. Hiiri on toiminut aina noin viikon ajan ja yhtä äkkiä lakkaa toimimasta. Käyttöjärjestelmä Windows7. Kone näyttää että windows ei tunnista USB:ta, mutta tässä USB:ssa toimii normisti muut laitteet, mutta ei langaton hiiri mikrosoftin wireless notebook optical mouse 4000 ei toimi, eikä myöskään monta vuotta vanha langallinen hiiri, nämä hiiret toimivat normisti taas toisessa koneessa, jossa käyttöjärjestelmä XP. Hiiri häviää myös kun katsoo laitteet ja tulostimet, näkyy unknown device. Mikähän enää avuksi?
Hiiren ohjeeessa ei Microsoft puhu mitään Win7 käyttiksestä. Siinä lienee lisäksi valtavan suuri ajuritiedosto, vaatii tilaa kovalevyltä 60 Mb: http://www.microsoft.com/canada/hardware/systembuilders/productdetails.aspx?pid=013 Yleensä hiiriviat saadaan korjattua asentamalla ajurit uudelleen. Onko sitä koitettu? Onko tarkistettu ja vaihdettu hiiren patterit? Merkillistä kuitenkin on, jos langallinenkaan hiiri ei toimi eikä sitä näy (?) laitehallinassa. Nuo merkillisyydet viittavat minusta siihen, että BIOSissa nyt jokin mättää. Miksi BIOSia on päivitetty ja missä se on tehty?
Ensimmäisenä kone palautettiin tehdas asetuksiin hp:n antamien ohjeiden mukaan, jonka jälkeen hiiri toimi viikon. Välillä päivitettiin hiiren ajuritkin, ei auttanut. Sitten windowsin päivityksiä ei enää sallittu, nekin hp:n oheistuksen mukaan, noh hiiri toimi taas viikon. ja sen jälkeen Biosin päivitys tehtiin hp;n tuen toimesta, tai sain sähköpostiin ohjeet siitä, kun hiiri taas toimi viikon. Ja lopulta kävi huollossa jossa tämä prosessori vaihettu ja bios taas päivietty, jonka jälkeen hiiri toimi viikon. Eli molemmat langallinen ja langaton toimivat, ja nyt ei kumpikaan enää. Langallinen hiiri on logitech ja todella vanha hiiri, ajureita en ole tähän edes hakenut, se on toiminut moitteettomasti myös sen viikon verran aina.
Vaikea siihen on muuta sanoa huollon asioista, kun ovat sitä jo korjailleet. Jos tosiaan HP on sanonut, että Windowsin päivityksiä ei koneella oteta, niin se on outoa ja viittaa siihen, että Windows voisi päivittää joitakin ajureita, joira ei HPn mielestä pitäisi. Vahvasti tämä on BIOSin ja konekokonaisuuden asioita. Vaihtoehto huollolle olisi, että tutkii koneesta, mikä BIOS. Ja sitten etsii netistä sen ohjeet ja tutkii ne sekä vertaa koneessa oleviin asetuksiin. Huollon tekemä BIOS-päivitys viittaa, että koneessa ei kaikki ole OK. Jos olisi takuu vielä, niin kannataisi vaatia koneen vaihtoa perusteluna jo pitkälliset ja tuloksettomat korjausyritykset.
Hiiri toimi hetken yhtenä päivänä tällä viikolla, myös langaton ja langallinen, yhtä äkkiä ne lakkasivat toimimasta jälleen ja sen jälkeen en saa toimimaan. Nyt sain hp;lta jälleen ohjeen palauttaa koneen alkuperäisiin asetuksiin, ja päivittää jälleen kerran bios, ei siis mitään järkeä, että aina kun hiiri lakkaa toimimasta, palautetaan alkuperäisiin asetuksiin... koneella on takuu aikaa, onneksi vielä jäljellä, vasta 2/2011 ostettu ja alusta alkaen tätä hiiri ongelmaa ollut. Emolevyn vaihtoo oli tulossa viime to, mutta hiiri yhtä äkkiä alkoi toimimaan, ja kunnes vein koneen kotia, hiiri ei toiminut taas!
Tällaiset viat, jotka eivät esiinny aina, ovat hankalia, myös huollon kannalta. Silloin voidaan päätyä juuri tuotapaiseen, että tehdään uudelleen, kun huolto ei usko, että on tehty kunnolla. Onko tämä HPn oma vai sen valtuuttama huolto? Jos se ei ole HPn oma hulto, niin ei olisi pahitteeksi ottaa vaikka puhelimitse yhteys heidän asikaspalveluunsa. HPllä on ollut yksi parhaista tietokoneiden aisiakaspalveluista ja luulisi heidän pitävän edelleenkin kiinni maineestaan. Kun vika menee pois ja tulee viittaa taas puostaan rautapuoleen. Jos se olisi BIOSissa (softassa), niin se olisi kyllä pysyvää laatua. Harmillinen juttu, aikaa menee ja puuhaa on, mutta ei tule kuntoon. Yhteys HPn omaan asikaspalveluun voisi auttaa.
Jep, Hp;n tekniseen tukee olen ollut heti alusta asti yhdeydessä. Ja viimeisin neuvo on tämä että kone pitäisi palauttaa alkuperäisiin asetuksiin ja ajaa bios, taas. Ja sulkea kaikki windowsin päivitykset. Heidän mielestään sen aiheuttaa jokin mikrosoftin tietoturvapäivitys. Olen päivityksetkin poistanut juuri noilta päiviltä pois jolloin hiiri lakkasi toimimasta, mutta ei auta, ja nyt on viimeinen temppu ilmeisesti tämä koneen palauttaminen, joka on turhaa..koska sehän hiiri toimii hetken taas ja lakkaa toimimasta kuitenkin.
Kirjoittelin hiljattain blogiini kolumnin asiakaspalvelun nykyaikaistamisesta. Ehkä HPkin on sillä tiellä Mutta ihan asiaa, niin kyllä luulisi heidän vähitellen uskovan, kun homma ei toimi niin kuin ajattelevat. Siinä se juuri voi olla, että tuotteissamme ei ole mitään vikaa...