Hommaanko 4G kiinteän tilalle?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by jasport, Jun 11, 2013.

  1. jasport

    jasport Member

    Joined:
    Mar 11, 2008
    Messages:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Moro,

    Minulla on nyt Anvian adsl 10 megan netti ja pulitan siitä mukavat 44 euroa. Käytän nettiä pelailuun ja lataamiseen, mutta en kuitenkaan streamaa tai pyöritä servua. Kun lataan jotain, niin olen saanut irti parhaimmillaan 1200kB/s nopeuksia, onko tämä hyvä kun ajattelee minun nettiäni?

    Toi hinta on aivan sairas, niin olenkin miettinyt, että pitäisikö vaan hommata 4G netti. Elisan kuuluvuus kartalla asun 3 tähden LTE, UMTS DC ja UMTS 2100 alueella ja Soneran kartalla LTE alueella. Olen miettinyt 4G netin hommaamista ihan sen takia, että saisin kuluja pienemmäksi, mutta en halua että netti tai pelit katkeilee/lagaa.
    Haluaisinki tietää, että kannattaako vaihtaa 4G kokonaan kiinteän tilalle, vai onko tuo 4G epäluotettava? Minulle on myös sanottu, että ongelmat johtuvat useimmiten päätelaitteista. Pitääkö tämä paikkansa?

    Kiitos

    Edit:
    [​IMG]
     
    Last edited: Jun 11, 2013
  2. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,155
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Moi,
    Nettiyhteytesi hinta tuntuu äkkiseltään varsin kalliilta, kuten itsekin totesit. Johtunee kilpailutilanteen puutteesta eli nykyisen yhteytesi tarjoaja lienee alueella jonkinlaisessa monopoliasemassa?

    Nuo speedtest-lukemat ovat varsin kelvolliset 10 megan yhteydelle. Et kerro, mitä lataat, mutta on yleistä, että latausnopeutta rajoitetaan lähtöpäässä. Rajoitus ei silloin johdukaan omasta nettiliittymästä, vaan tiedoston jakajan asetuksista, jotka voivat olla erilaisia eri asiakkaillekin.

    Itsellä ei ole kokemuksia 4G-nettitikuista, mutta kuitenkin 3G-tikuista matkakäytössä. Parhaimmillaankin toteutunut nopeus jää aina paljon alle "teoreettisen maksimin", kuten termi kuuluu. Lisäksi nopeus vaihtelee merkittävästi verkon kuormitustilanteen eli käytännössä yleensä vuorokaudenajan mukaan.

    Pelikäytöstä minulla ei ole omia kokemuksia, mutta yleiskäsitykseni on, että mobiili laajakaista ei sovi pelikäyttöön eli tilanteisiin, jossa tarvitaan tasaisen nopea yhteys pienellä latenssilla eli pingillä.

    Kai nykyäänkin on mahdollisuus hankkia nettitikku sopimuksella, johon sisältyy parin viikon kokeilujakso. Sinä aikana saa käsityksen siitä, mihin kyseinen liittymä kyseisellä paikkakunnalla kokeiluaikana pystyy.
     
  3. jasport

    jasport Member

    Joined:
    Mar 11, 2008
    Messages:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Nyt tosiaan näkyy, että Vaasassa asustelen ja monopoli asemaa täällä Anvialla ei ole, joten pian on tehtävä jotain. Tänään soittelen ja kyselen kokeilu jaksoista.
    Jotkut ovat murobbs:ssä ilmoitelleet saavansa DC verkossa 18Mb/s eteenpäin ja LTE verkossa jopa 56Mb/s nopeuksia:
    http://murobbs.plaza.fi/internet-ti...-wireless-aircard-762s-16.html#post1710943116
    http://murobbs.plaza.fi/internet-ti...-wireless-aircard-762s-17.html#post1711108810

    Perimmäinen kysymys onkin varmaan se, että saanko samaa nopeutta tai nopeampaa sekä katkeilematonta nettiä halvemmalla?
    Esim. Soneralla on tarjous 8Mbit/s netti hintaan 19.90/kk, mutta toimiiko se? Aspa ei Soneralla ainakaan pelaa...
     
    Last edited: Jun 11, 2013
  4. SoneraPartio

    SoneraPartio Member

    Joined:
    Jun 4, 2012
    Messages:
    78
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Morotus tännekin!

    Sattuisko olemaan kaveria lähettyvillä, jonka tikkua voisi koekäyttää? Mitä nyt itse olen törmäillyt keskusteluihin netissä niin kiinteää kaista on saanut enemmän puolesta puhujia pelikäytössä. Murossa on ollut hyvää settiä näistä.

    8M netti ja kysymys, toimiiko se? Kyllä ne pistetään toimimaan. Omat vehkeet (modeemi, tietokone) ovat säätövarana ja täältä päästä tuodaan yhteys pistorasialle ja katsotaan asennuksen yhteydessä, että varmasti pelittää ja nousee linjoille kuten kuuluukin.

    Jos haluat yhteyksistä ja osoitteesi saatavuuksista lisäinfoa niin rimpauttamisen lisäksi somelaiset ovat käytettävissä :)

    Lauren@SoneraPartio
     
  5. D-Code

    D-Code Regular member

    Joined:
    Oct 17, 2008
    Messages:
    202
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    28
    Itse en koskaan vaihtaisi kiinteää ADSL noihin 3G/4G yhteyksiin. 4G on hyvä mobiilikäytössä, koska se on langaton, mutta vakaus jää auttamatta jälkeen huonointakin ADSL-liitymää.

    Ostin aikoinani 3G-tikun, kun olivat uus juttu ja katkaisin sopimuksen heti kuin oli mahdollista. Netin käyttö oli yhtä helvettiä ja pahimmillaan latenssit voi olla kaupungissakin 250ms luokkaa. Viimeaikoina oon testaillu kavereiden tikkuja ja ei läheskään aina päästä edes alle 100ms latenssin. Jos se pelkkä nettiyhteyden latency on 100ms ja sit viel serverin latency on jotain 50ms, niin ollaan jo aika paljo reaktioajassa jäljessä valokuidun kanssa pelailevaa kaveria.

    Sen sijaan voisit koittaa kilpailuttaa lankoja pitkin tulevaa nettiyhteyttä.

    Sellaisen vinkin vielä voin antaa, että ei oo järkeä vaihtaa toimivaa 10/1 nopeuksista esim. 24/1 nopeuksiin vaikka sais samalla hinnalla. Meillä päin ainakin verkko ylikuormittuu tuosta 24/1:stä ja stabiliteetti kärsi valtavasti, kun nousi nopeus 8/1:stä 24/1:een. Asiakaspalvelusta ei saa ihmistä puheluun vaikka kuinka yrittäis. Eikä sitäpaitsi ADSL-verkko edes anna läheskään kaikkialla kuin maksimissaan noin 13/1 nopeudeksi. Kaapeleita pitkin tai valokuidulla saa paremman. :)

    Jos et jaksa lukea pitkää avautumista niin tässä on tiivistelmä:
    3G/4G verkon latency on liian iso pelaamiseen.
     
  6. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Ainakin elisa shopitista itse sain 4g liittymän ja 4g-modeemin viikoks kotia kokeiltavaks ilman maksua, eli voisit käydä testaamassa.

    Itsekkin asun alueella jonne anvia yritti väkisin myydä sikakallista nettiyhteyttä, otin kuitenkin soneraviihteen jihon kylkeen tulee 24/1meganen kaista hintaan 29,90€/eka vuosi ja toka vuosi 39,90€. Ei oo hinnalla pilattu. Jos saat anvian vaihettua johonkin muuhun niin vaiha ehottomasti.

    4g:ssä saattaa pingi nousta tosiaan yllättävän suureks joten en suosittelis ainoaks netiks kotia. .
     
  7. tijava

    tijava Member

    Joined:
    Jun 12, 2013
    Messages:
    90
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    En vaihtais
     
  8. pkaksp

    pkaksp Moderator Staff Member

    Joined:
    Jan 10, 2005
    Messages:
    12,231
    Likes Received:
    53
    Trophy Points:
    128
    Anvialta saa 10M liittymän 24kk määräaikaisella sopparilla 34,90€/kk.
     
  9. zunzzi

    zunzzi Member

    Joined:
    Dec 30, 2008
    Messages:
    16
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Jos termi "ping" on tuttu pelikentillä ja pelaillessa kyseinen ping on siinä 100 maissa JA tästä huolimatta et huomaa eroa pelissä niin käytännössä ota 4G. Muutoin kiinteä. Saat aika varmasti nopeamman 4g yhteyden samaan hintaan.

    Operaattoreilla kahden viikon tyytyväisyystakuut yleensä, eli ota huoletta testiin tällainen liittymä.

    Saunalahden tuplalaajakaistan saatavuus? 24kk 29.90€/KK 3G-tikku + 10/1M adsl?? + ilmaiset varalaitteet, modeemi ja tikku.

    Suosittelen myös puhelinsoittoa. Taloyhtiössäni ilmoitustaululta löytyi aikoinaan Soneran lappu, nykyään ei ole. Kuitenkin kun soneraan ottaa yhteyttä niin hinnat tippuu n. 10e/kk normaalihinnoista (netissä näkyvistä)
     
    Last edited: Jun 13, 2013
  10. Guppe123

    Guppe123 Member

    Joined:
    Sep 18, 2011
    Messages:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    minulla ainakin oli hyvä vaihto adsl 8 megasesta minulla on nyt 4g tikku ja ping 20-30 ja download speed 40-50 megaa ja upload 20 megaa
     
  11. jasport

    jasport Member

    Joined:
    Mar 11, 2008
    Messages:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ja minkälaisia asioita teet koneella sitten? Pelaat ja lataat? Minkälaisia latausnopeuksia saat maksimissaan? Ja kun pelaat jotain peliä nii paljoonko nousee pingi?
     
    Last edited: Jun 26, 2013
  12. Tinke8

    Tinke8 Active member

    Joined:
    Jan 23, 2010
    Messages:
    1,191
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    78
    Riippuu niin asuinalueesta. Täällä P-Savossa ei kannattavaa, mutta etelämmässä täysin eri asemat.
     
  13. kittap

    kittap Member

    Joined:
    Mar 20, 2009
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hei!

    Asun Helsingissä ja minulla on sekä 4G tikku että ADSL.
    Ensinnäkin, en suosittele tukeutumaan vielä pelkästään 4G tikkuun sillä windowsin isot päivitypaketit eivät tule läpi.
    Toisekseen 4G verkko on hyvin pienellä alueella.
    Kolmanneksi, tosielämä on osoittanut että jos alueella on paljon 4G:n käyttäjiä, nopeus laskee.

    ADSL hinta oli kohtuullinen. Itse maksan Elisa viihteestä 42€ mutta sopimukseen sisältyy muutakin kuin netti.
    Vaihdoin liittymän Welhosta puoli vuotta sitten, koska netti katkeili. Vahdon jälkeen tilanne on sama, mutta syy löytynee vanhasta talosta, jolla 40 vuotta sitten asennetut kaapelit ovat todennäköisesti hapettuneet.

    Eli, päätös on viimekädessä sinun: jos liikut paljon koneen kanssa 4G on riittävä, mutta jos pelaat niin älä vaihda. Aina voit hankkia älypuhelimen ja siihen liittymän jolloin saat 4G:n sitä kautta.

    ..niin sitä 4G:tä on käytetty Turussa ja Porissa. Turun keskustassa pelkkä asunnon rakenne ratkaisee toimiiko 4G ja Porissa Elisan omat nettitikun käyttäjät jyräävät Saunalahden edelle.
     
    Last edited: Jun 27, 2013
  14. Wolvie76

    Wolvie76 Member

    Joined:
    Apr 27, 2012
    Messages:
    20
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    13
    Moih!

    Itselläni on 4G netti joka toimii alueellani 3G nopeudella. Nopeuteni on toiminut 12-15M alueella ja lähtevä 3-4M sekä tuo pingi on pyörinyt 50-70ms välillä.
    Pelailen World of Warcraftiä ja heidän servereillä on ollut latency hieman päälle 70ms paikkeilla.
    Itseni ollut tyytyväinen yhteyteen Soneralta. Hintakin on tyydyttävä 29€/kk jossa on mukana 4G laitteen maksu kun tahdoin laitteen jolla saa myös langallisesti koneen kiinni. Aikaisemmin maksoin 38€ 8/1M yhteydestä.

    Aina voit ottaa testiin nettiyhteyden kahdeksi viikoksi ja kokeilla miten toimii.
     

Share This Page