HP 17-e057SO tarina, joka koskee Keskoa, HP:n supporttia ja Infocarea

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by ResetX, Jun 8, 2014.

1. ResetX

ResetX Member

Trophy Points:
    11
    Erään tietokoneen tarina, joka koskee Keskoa, HP:n supporttia ja Infocarea.

Tämä teksti kannattaa lukea loppuun, vaikka se pitkä onkin.

Joulukuussa 2013 Anttila mainosti HP 17-e057SO tietokonetta erillisellä näytönohjaimella AMD Radeon 8550M/8670M 1GB omalla muistilla. Aluksi hieman ihmettelin, että missä 8550M/8670M pitäisi näkyä kun GPU-Z ja CPU-Z eivät osaa siitä kertoa. Asia jäi unholaan, kun tietokone itse oli kohtuunopea. Maaliskuussa Musta-Pörssi mainosti samaa laitetta ja jälleen samalla maininnalla 8550M/8670M. Aktivoiduin uudelleen etsimään. Kun en löytänyt, kävin Citymarketissa kysymässä tietokonemyyjältä. Sain puhelinnumeron HP:n supporttiin. Mutta koska itse en pienellä etsimisellä mainittua näytönohjainta löytänyt, soitin epäilyksistäni Keskoon. Vaikutti siltä että kyseessä on virhe markkinoinnissa. Keskosta neuvoivat hoitamaan asian HP:n kanssa. Soitin HP:n supporttiin. Keskossa ei oltu yhtään huolestuneita mahdollisuudesta, että Keskolaiset liikkeet ovat mahdollisesti myynneet tietokonetta virheellisin tiedoin. Asian hoito lähti HP:n supportin kanssa liikkeelle siten, että asennettiin yhtä sun toista softaa. HP:n supportti jopa väitti, että prosessorille A8-5550M integroitu Radeon HD 8550G olisi se erillinen näytönohjain.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-A8-Series A8-5550M - AM5550DEC44HL.html

Pienen väittelyn jälkeen uskoivat, että tuo nyt ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Kaiken ajan HP:n supportti rehellisesti myönsi, että laitteessa kuuluu olla erillinen näytönohjain. HP:n supportti oli laitteen sarjanumerolla tarkastanut omista järjestelmistään.

Tietokone lähti ensimmäisen kerran Infocaren huoltoon syyllä että erillinen näytönohjain kuuluu laitteeseen ja HP:n supportti ehdotti, että vaihdetaan emolevy, jolle näytönohjain on integroitu. Laite tuli takaisin selityksellä erillinen näytönohjain ei kuulu laitteeseen. Minua ihmetytti, miten Infocare voi tietää asian paremmin kuin HP:n supportti. Lisäksi laite tuli takaisin näyttö naarmuilla. Myöhemmin Infocare väitti, että näyttö ei ole naarmuuntunut huollossa. Lisäksi pussi, jossa laite oli pakattuna alkuperäislaatikkoon ja kaikkine suoja yms. pehmusteineen, oli vaihtunut sivulta aukeavasta päädystä aukeavaksi. Eli voi pitää paikkansa, että Infocare ei ollut naarmuttanut näyttöä, mutta olivat vaihtaneet näytön toisesta koneesta ja samalla oli vaihtunut pussi. Hypoteesini on, että niillä on ollut samaan aikaan kaksi pakettia auki ja kaksi tietokonetta auki ja tuossa vahingossa on myös vaihdettu toisen tietokoneen näyttö.

Tämän jälkeen HP:n supportti jatkoi erillisen näytönohjaimen metsästystä. Päätin, että naarmuuntunut näyttö joka tapauksessa pitää hoitaa kuntoon ja niin tietokone lähti toisen kerran Infocareen. Kone tuli takaisin paketti pahoin rusikoituneena. Yleensähän kaikissa paketeissa on ohje, että jos paketti on vaurioitunut, älä ota laitetta käyttöön. Kevyellä ravistelulla ja pyörityksellä siitä ei kuulunut ainakaan mitään irrallisia osia pyörimässä kotelossa. HP:n supportin käskyttämänä laitoin virrat päälle ja mitään merkillistä ei tapahtunut. Ajoin diagnostiikan ja se ei kertonut mistään viasta. Ilmeisesti paketin kova kohtelu ei kuitenkaan ollut rikkonut laitteesta mitään. Syy paketin tuhoon oli se, että Infocare oli alkanut säästellä kustannuksista ja olivat lähettäneet normaalipostina. Tämä tarkastettiin postin virkailijan toimesta. Paketin papereissa ei ollut mainintaa erilliskasittely, millaisena sen Infocareen lähetin. Infocare väitti, että näytön naarmut eivät olleet naarmuja vaan pinttynyttä likaa. No tuo selitys ei oikein mätsää todellisuuden kanssa, koska laite lähti minulta täysin puhtaana ja pussi oli täysin puhdas ja lisäksi Infocare oli puhdistanut tietokoneen sisältä ja päältä. Lisäksi ensimmäisen huollon jälkeen laiteen päälikannessa oli hankaumia samalla linjalla, kuin naarmut näytöllä ja nyt toisesta huollosta tullessaan noita hankaumia ei enää ollut. Eli kaikesta tuosta voi päätellä, että siihen oli vaihdettu näyttö toistamiseen ja minulla vähän aikaa ollut naarmuuntunut näyttö päätyi muualle. Siis jos ne kerran olivat pinttynyttä likaa, niin miksi näyttö vaihdettiin kakkoshuollossa. Lisäksi työkaverini voi todistaa, että ne olivat naarmuja. Tässä vaiheessa olin ensimmäistä kertaa yhteydessä HP:n reklamaatioon. Sieltä tapaus singahti takaisin HP:n supporttiin, koska mitään aihetta reklamaatioon ei ole, vaan supportin pitää saada se näkymätön erillinen näytönohjain näkyviin.

Jälleen kerran ihmeteltiin HP:n supportin kanssa ehkä viikon päivät ja HP:n supportti päätti lähettää laitteen kolmannen kerran Infocareen samalla syyllä kuin millä se meni ensimmäisen kerran, eli siihen pitää saada näkyviin luvattu erillinen näytönohjain. Vastaus Infocaresta oli, että laitteessa ei kuulu olla erillistä näytönohjainta. Neuvoivat ottamaan yhteyttä laitteen valmistajaan. Eikö Infocaressa vieläkään oltu ymmärretty, että se en ollut minä joka laitteen lähetti huoltoon, vaan se oli HP:n supportti. Toisin sanoen Infocare neuvoi HP:ta ottamaan yhteyttä HP:hen. Mikähän järki tuossakin on olevinaan.

Tässä vaiheessa sain HP:n reklamaatiosta asiansa osaavan henkilön käsittelemään tapausta. Hän ei sarjanumerolla nähnyt HP:n järjestelmistä erillistä näytön ohjainta. Eli nyt oltiin siinä pisteessä, jossa minä oli epäilyksineni ollut jo ennen ensimmäistäkään soittoa HP:n supporttiin. Aiemmin olin muutaman kerran yrittänyt uudelleen saada Keskolta kiinni jonkun henkilön. Pari kertaa jätin soittopyynnön yhteydessä tiedon 17-e057SO:n puutteesta. Keskolla kukaan ei ollut huolissaan ja kukaan ei soittanut takaisin, mutta olivat sen verran tehneet, että poistivat WEB-sivuiltaan virheellisen tiedon. Tuo on jo mielestäni aika halveksuttavaa ja kieroa. HP:n reklamaatio nyt tarkasti Anttilan sivun ja totesi, että ei siellä ole mitään mainintaa. Kerroin HP:n reklamaatiolle, että eipä tietenkään ole enää, kun olen nostanut asiasta äläkän. Minulla oli paperitulosteet Anttilan ja Citimarketin sivuilta ja valokuva Anttilan myymälän pahvikyltistä. Tämän jälkeen HP:n reklamaatio ei enää väittänyt vastaan. Tunnustivat, että heillä on ollut markkinointitiedoissa virhe ja tulevat hyvittämään.

Olen saanut hyvityksen HP:ltä. Uuden koneen sain 21.5.2014 ja msinfo32 osaa näyttää erillisen näytönohjaimen. Puute ei ollut mikään yksilövika, vaan se puute on kaikissa 17-e057SO koneissa. Minulla siis ei ole mitään vaateita HP:ta kohtaan eikä Keskolaisia liikkeitä kohtaan. Haluan vaan tuoda julki tyytymättömyyteni HP:n supporttia, Infocarea ja Keskoa kohtaan. Erityiskiitoksen voin antaa Sellon Citimarketin johtajalle, joka kuultuaan tarinani oli heti suostuvainen hyvitykseen/laitteen vaihtoon. Sovittiin, että koska asia oli tuossa vaiheessa auki HP:n kanssa, niin katsotaan ensin se polku läpi ja jos sieltä ei mitään kuulu, niin voin ottaa häneen yhteyttä.

HP:n tietokoneisiin olen täysin tyytyväinen. Myös se puoli vuotta minulla ollut tietokone oli upea laite. Se vaan ei ollut sitä mitä luvattiin. Vanha tietokoneeni on yli 5 vuotias ja toimii moitteetta. Aikaa prosessiin oli kulunut kaksi kuukautta ja soittoja HP:lle oli tullut 26 kappaletta. HP:n supportissa oli omien laskelmieni mukaan ollut minuun suoraan yhteydessä ainakin kuusi henkilöä ja kaksi reklamaatiosta. Lisäksi olivat kysyneet neuvoa ”Intian insinööreiltä”. Oma arvioni käyttämästäni ajasta on ~50 tuntia. Eli kalliiksi tuli HP:llekin. Tekivät paljon työtä ihan turhaan. Keskon toiminta ei todellakaan ansaitse kiitosta.

2. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Melkosta settiä sait aikaan Anttilan sivuille eksyneen virheen takia. Tossa voidaan tietenki keskustella siitä mitä meinaa erillinen näyttis. Toi kohta oli kaikkein paras:

Ei voi olla totta :rolleyes:

3. kankkaa

kankkaa Newbie

Trophy Points:
    1
    Itsellä kanssa hieman mielenkiintoisia kokemuksia HP:n ja Infocaren kanssa. Vanhassa läppärissäni oli alusta lähtien vikaa; pelatessa ja esim. Youtuben HD-videoita katsellessa meni ehkä vartin verran ja bluescreen pomppasi esiin. Puoli vuotta ja kolme korjauskeikkaa siinä meni ennen kuin HP myöntyi antamaan minulle uuden, jopa hieman paremman, koneen tilalle. Näinä kolmena kertana oli Infocaressa vaihdettu emolevy koneeseeni joka(3) kertaa ja näyttö kerran + muut pienemmät operaatiot. Infocare myös asensi jokaisella kerralla jonkin uuden rasitustestin, mutta eivät ikinä mukamas huomanneet mitään vikaa koneessa. Itse kun sain koneen takaisin niin sain jokaisella HEIDÄN ASENTAMALLAAN ohjelmalla bluescreenin esiin/koneen muuten tilttaamaan vajaassa puolessa tunnissa. Ikinä vikaa ei "löydetty" eikä koneen myönnetty olevan viallinen, mutta sainpahan lopulta uuden, joka on toiminut nyt kaksi vuotta moitteitta. Ikinä en kyllä enää HP:ta vapaaehtoisesti osta.

4. ResetX

ResetX Member

Trophy Points:
    11
    BPVest: Tossa voidaan tietenki keskustella siitä mitä meinaa erillinen näyttis.

Kaikki Keskolaiset liikkeet mainostivat näin:
    CPU AMD A-sarja A8-5550M jolle integroitu 8550G näytönohjain
    Näytönohjain:AMD Radeon HD 8670M / AMD Radeon HD 8550G - 1 Gt DDR3 SDRAM

Pienillä variaatioilla tuo sama juttu oli Anttilan, Citimarketin ja on vielä tällä hetkellä MustanPörssin sivuilla. Anttila ja Citimarket puhuivat erillisestä näytönohjaimesta. Tuo yllä oleva rivi on kopioitu hetki sitten MustanPörssin sivulta. MustanPörssin sivulla on lisäksi se virhe, että HP:n sivuilla se erillinen mainitaan 8550M/8760M ja 8550G on prosessorille integroitu. Mielestäni tuota ei voi mitenkään muuten käsittää, kuin että 8550M/8760M on ihan oikeasti erillinen näytön ohjain. Tällä tavalla sama näkyy HP:n sivulla
    http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=uk&lc=en&docname=c03809123
    mistä virhe on periytynyt Keskolaisetn liikkeiden nettisivuille.

Attached Files:

5. Tumpelo666

Tumpelo666 Regular member

Trophy Points:
    48
    Aika huumoria koko keissi :D
    Hyvä että homma rupes aukeamaan. Syitä, miksi pyrkiä hankkimaan itse kasattu kone tai itse valituilla komponenteilla oleva läppäri.

Share This Page