Minulla on ollut nyt noin 1½ vuotta käytössä käytettynä huuto.netistä ostamani HP:n kannettava, mallia NC6120. Kone aloitti käynnistäessä virheestä valittamisen tämän vuoden alkupuolella ja HDD Self Test ilmoitti kovalevyssä mahdollisesti olevan jotain vikaa. No, ostin ulkoisen kovalevyn ja laitoin tärkeämmän tavaran sinne varmuuden vuoksi mutta kone kuitenkin toimi moitteettomasti, mitään ongelmaa ei ilmennyt. No, olin jo unohtanut tuon virheilmoituksen kun viime sunnuntaina Avastini ilmoitti koneella olevasta haittaohjelmasta, kone heitti Blue Screenin ja buuttasi itsekseen ja käynnistäessä konetta, tulee Windows XP:n logon kohdalla taas Blue Screen ja kone buuttaa itsensä. En siis pääse Windowsiin. Se mikä minua nyt risoo, on etten tiedä johtuuko vika siitä Avastin löytmästä haittaohjelmasta vai siitä mahdollisesta kovalevyvirheestä ja blue screenaus haittaohjelman löydön aikana oli vain sattumaa. Ja oli vika kumpi tahansa, niin haluaisin mahdollisia neuvoja miten saisin tiedostoni pelastettua vioittuneelta koneelta. Ulkoisella kovalevyllä varmuuskopioita tärkeistä tiedostoista, mutta ei tietenkään kaikkea tärkeää eli pelastettavaakin olisi.
Bioksessa on HDD selftest laita se nyt ekaks pyörimään ja kuullostele muutenkin pitääkö kovalevy ylimäärästä ääntä. Oletko muuten kokeillut että käynnistyykö kone vikasietotilassa? Jos käynnistyy kiltisti niin silloin on joku softavika kyseessä. Muistitesti myös bioksen puolelta. Eli kun HP:n logo näkyy paina F10 että pääset setuppiin.
Testit kokeiltu ja läpäisty, vikasietotila ei toiminut. Ei todellakaan hajua että onko kyseessä nyt softavika vai onko vika ihan fyysinen. Luulisi että virustapauksessa vikasietotila toimisi..