Ensin tulee Hp-logo ja valkoiset pyörivät pallot näkyviin ja sitten alareunaan "Valmistellaan automaattista korjausta"-ilmoitus. Vähän sen jälkeen ruutu muuttuu tummaksi eikä pidemmänkään ajan päästä tapahdu mitään eli taustakuva pysyy pimeänä. Onko mahdollista saada kone vielä toimimaan vai pitääkö hankkia uusi?
Käyttöjärjestelmä oletettavasti jotenkin vioittunut. Miten kauan olet antanut (odottanut) pallukoiden pyörimistä. Kyllä tuosta varmaan vielä kone kuntoon saadaan. Voisit vielä tarkentaa, mikä HP:n konemalli on kyseessä? On helpompi saada kone hahmottumaan mielessä jos tietää mitä osia kone sisältää. Panitko merkille mitään aikaisemmalta käyttökerralta? Teitkö silloin mitään erikoista tai havannoitko mitään normaalista poikkeavaa koneen toiminnassa? Tuliko mahdollisesti päivityksiä?
Windows ei boottaa. Joko Windows on vioittunut tai kiintolevy on rikki. Kokeile HP:n diagnostiikkasovellusta eli sammuta läppäri ja käynnistä sitten uudelleen. Naputtele Esc-painiketta heti koneen alkaessa käynnistyessä ja ennen kuin se yrittää ladata Windowsia. Näkyviin pitäisi tulla HP:n Startup-menu. Paina F2 käynnistääksesi System Diagnostics. Valitse sieltä System Test. Jos tarjolla on Quick test, valitse se. Mikäli Quick testiä ei löydy, aja HDD-testi kiintolevyn testaamiseksi. Tuolla on HP:n ohjevideo: testin suorittamisesta: View: https://www.youtube.com/watch?v=6JXUp43ahHA Edit. Tarantella oli vastannut samaan aikaan.
Kone on noin 6-vuotta vanha Hp Pavillon läppäri ja etukanneessa on seuraavat tekstit: DTS sound + ja Rapeon Dual Graphics. Ennen kun kone tilttasi se ikäänkuin hyytyi, sininen lataamispallo pyöri ja näytön kuva oli haaleampi. En saanut sammutettua konetta tavalliseen tapaan eli hiirellä joten jouduin sammuttamaan sen painamalla virtanäppäintä. Sammuttamisen jälkeen painoin koneen virtanäppäintä tavalliseen tapaan ja sen jälkeen tuli nuo mainitsemani jutut eli Hp-logo, pyörivät pallot ja ruudun alalaitaan "Valmistellaan automaattista korjausta"-ilmoitus. Päivityksiä ei koneessa eilen ollut. Pallojen olen antanut pyöriä pidemmän aikaa ja sen jälkeen kun ne/se on häipynyt ruutu on ollut tyhjä ja ruudun näytön värisävy on enemmänkin sininen kuin musta.
Quick test on nyt käynnissä. Otin ennen koneen käynnistämistä ja testin aloittamista johdon mikä menee tietokoneesta puhelinrasiaan (mikä muuten on tuon johdon nimi?) irti ja myös tuulettimen kaapeli on irti. Pitäisikö em. johtojen olla paikalla kun tekee tätä quick testiä?
Otit siis verkkokaapelin irti, vai joku vanha Fax johto? Anna johtojen olla kiinni, ohjelma saattaa kaivata nettiyhteyttä testin aikana jos nettijohto, ellei testissä pyydetä niitä irroittamaan. Minkä tuulettimen johdon irroitit, joku tuuletinalusta?
Eli sen johdon mikä on yhteydessä tietokoneesta puhelinrasiaan ja jonka kautta nettiyhteys muodostuu. Mikä tuon johdon virallinen nimi oikein on? Tietokoneen alla on laattamainen erillinen vehje joka puhaltaa viileää ilmaa tietokoneen alaosaan ja se toimii siten, että se ottaa virtaa kaapelin kautta tietokoneesta. Eli kytken molemmat johdot takaisin tietokoneeseen ja suoritan uudelleen quick-testin?
Eikös siinä lukenut yhtään tarkemmin, mikä vika havaittiin, tai sitten joku koodi? P.S. Kaapeli on ilmeisesti langallisen verkkoyhteyden ethernet-kaapeli ja tuuletin USB-porttiin kytkettävä jäähdytysalusta. Onko läppäri kärsinyt ylikuumentumisesta, kun tuollaisen alustan olet hankkinut?
Teen testin uudelleen ja katson tuleeko siihen jotain koodia. Ensimmäisellä kerralla pistin merkille vain tuon failed-sanan. Tämä nykyinen noin 6-vuotta vanha läppärini ei ole tietääkseni kärsinyt ylikuumentumisesta, mutta edellinen läppäri kärsi kuumenemisongelmista ja nykyään sama jäähdytysalusta jatkaa työtään "uuden" läppärin alla.
Joku asia ei ole kohdallaan, sinulla on läppäri ja siitä menee suoraan verkkojohto puhelinpistokkeeseen. Minusta tuo ei ehkä pidä paikaansa, mutta ei sillä niin suurta väliä nyt ole, mutta voisitko nyt kuitenkin antaa pyydetyn koneen tyyppi tunnuksen, joka löytyy varmaan koneen pohjassa olevasta lapusta, niin päästään samaan koneeseen. edit: jos johto menee puhelinpistokkeeseen, niin johto on RJ11, jos johto menee seinän ethernet (data) pistokeeseen, se on RJ45. Onko sinulla modemia tai reititintä?
Harmi etten pääse näyttämään valokuvan avulla mitä johtoa tarkoitan kun en saa tämän tabletin avulla linkitetyksi kuvaa johdosta mitä tarkoitan. Mutta kyseessä on harmaa johto mikä on kiinni tietokoneen oikeassa reunassa ja menee seinässä olevaan pistorasiaan ja siinä on "1"-merkki ja sen vieressä on samantyyppinen pistoke jossa lukee "puhelin", Modeemi on aikaisemmin ollut, mutta nykyään em. johto menee suoraan seinäpistokkeeseen. Koneen pohjassa on seuraavat merkinnät: " Hp", "product key and regulatory marks under battery bay", ja "HP ProtechSmart".
Kyseessä lienee tällainen kannettava: https://hinta.fi/507036/hp-pavilion-17-e060eo/tuotetiedot Voisit poistaa tuon edellisen viestin, eli laitteen yksilöivän sarjanumeron.
Poistin em. viestin ja kyllä eli läppärini on aivan samannäköinen, mutta siis jo noin 6-vuoden ikäinen. Ei tuottanut tuo edellinen korjausyritys tulosta ja kysyisin, että olisiko vielä mitään keinoa millä tietokoneen saisi toimimaan?
Se ei ollut varsinaisesti korjausyritys, vaan diagnostiikkatyökalu, joka tutkii laitteen hardwaren (kovalevyn, muistit yms.) tarkoituksena selvittää, missä on vikaa. "Test failed" kertoo, että vikaa löytyi, mutta tuo ei yksin kerro, mistä. Yleensä tuollainen testiohjelma kertoo tarkemmin, mikä komponentti ei läpäissyt testiä. Toisaalta, kuten itsekin pohdiskelet, on tuo läppäri aika vanha ja tekniikaltaankin vanhentunut, joten uuden hankkiminen voisi tosiaan olla paikallaan.
Mitä jos lataisit käyttöjärjestelmän USB tikulle ja yrittäisit tehdä kokonaan uuden asennuksen. Se varmaan lähtisi käyntiin, jos sen käynnistyksen yhteydessä boottaa tikulta käyntiin. Et maininnut mikä käyttöjärjestelmä koneessa nyt on, mutta jos siinä ei ole windows 10:ä, voit suorittaa kympin asennuksen ja aktivoida sen seiskan tuotelisenssillä, se toimii vielä ja niin sen saa ilmaiseksi. Onko sinulla mahdollisuuta toisella koneella suorittaa sen latausta https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10 Kerro mikä tilanne, niin katsotaan sitten jatkoa. Edit: Mainitsit tuotelisenssitarran, se tarkoittaa, että koneessa on Win7 (ellei aikaisemin päivitetty win10:ksi), mutta todella sen tuotelisenssillä voi aktivoida windows 10:n vielä.