Olen ostanut Hp:n kannettavan tietokoneen 21.11.2015, ja takuukuittiin merkitty 12kk:n takuu. Koneen kannen toinen kiinnityssarana hajosi nyt sitten 3kk takuun jälkeen. Koneen ostohinta oli 499e. Muistelen joskus lukeneeni, että kuluttajansuojan mukaan laitteen hankintahinnan tulee vastata laitteen käyttöikää. Onko tässä siis varaa neuvotella, vai onko todella niin, että takuu on ummessa, ja thats it? Mikäli tässä kannattaa jollain konstilla konetta koittaa takuun piiriin saada, niin miten ja mitä kautta asiassa tulisi edetä? Kone on käyttökelvoton tässä kunnossa. Kiitos neuvoista ja avusta.
Hp:n takuu on kotikäytössä 2v. Kannattaa soittaa supportiin. Kuriiri hakee koneen kotoa korjattavaksi ja homma hoituu n.viikossa. Kokemusta on. Tosin muutaman vuoden takaa...
Toivotaan, että korjaus onnistuu noin virhevastuun puitteissa. En ole mitenkään asiantuntija, mutta käsittääkseni tuollainen mekaaninen vika on sikäli ongelmallinen, että se voi olla seurausta myös tapaturmasta, läppärin vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä. Toisaalta tiedetään tapauksia, joissa jonkun läppärimallin sarana on rikkoontunut poikkeuksellisen usein ja monesti jo vuoden takuuaikana. Silloin on ilmeistä, että kyseessä on suunnittelu- tai materiaalivika. Joissakin halvoissa läppärimalleissa on kuulemma tavallista, että saranan kiinnitysruuvit löystyvät käytössä ja ellei niitä ajoissa kiristetä, sarana vääntää muovikannen rikki.
Jep. Tässä on kysymys juuri tuosta mitä kerroit. Eli sarana väänsi muovin ympäriltä rikki. Sinänsä ironista että tämä tapahtuma alkoi jo takuuajan puitteissa, mutta en ymmärtänyt mistä on kyse, ja ajattelin, ettei se haittaa sen enempää, jos tuollaisena pysyy. Silloin vika siis tuntui vielä hyvin mitättömältä. Olen koittanut googletella onko tuo virhevastuun kesto enemmän kuin ilmoitettu takuuaika, mutta surkeasti löytänyt vastauksia edes siihen. On nää kannettavat kyllä melkoisia vitsejä paikoitellen. Lienee ainakin neljäs kone, jossa tulee jotain ongelmia hyvin pian takuuajan umpeutumisen jälkeen.
EU:n direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä kaksi vuotta sen luovutuksen jälkeen, mutta Suomen kuluttajaviranomaisten kannan mukaan virhevastuuaika joidenkin tuotteiden osalta on tätäkin pitempi. http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001705115.html
Jep kokemusta on miniläppäri hajosi viikon käytön jälkeen aikoinaan. Kuriiri haki ja toi. Tämä kuriiripalvelu on vain yrityspuolen takuussa, ei kotikäyttöön myytävissä. Jostain kumman syystä ostamani miniläppäri kuului yrityspuolen takuuseen.