taustaa: eli televisiona toimii sonyn hd ready telkkari josta löytyy hdmi liitäntä + ynnä muut scartit ja componentit.ääni tulee television omien ämyreiden kautta.Nettinä toimii wlan ja kaapeliverkossa ollaan sekä plustv kortti löytyy. Htpc pitäisi pystyä nauhoituksiin (2viritintä, vähintään 160gb tilaa), television katsomiseen sujuvasti, tietokoneella surffaamiseen ja leffojen katosominen tietokoneen avulla olisi hyvä sujua. Koneen olisi kiva olla myös mahdollisiman helppo käyttöinen. Kysymyksiä: 1) yltääkö laitteisto digiboxin käytettävyydelle (nauhoitukset,varmatoimisuus ja helppokäyttöisyys)? 2)Mikä olisi parhain tapa kytkeä televisio htpc ja tarvitaanko mitään ohjelmistoa/ajureita , että saa toimimaan television kautta? 3)Osaako htpc heräämisen nauhoitukseen? eli jos kone on sammuksissa , osaako itse lähteä käyntiin ja nauhoittamaan? 4)entä tuo laitteiston ohjaaminen? omasta takaa löytyy langaton hiiri , mutta onko sellaista systeemiä olemassa , että esimerkiksi pelkällä kaukosäätimellä pärjää?vai onko ainoa vaihtoehto perinteinen langaton hiiri ja langaton näppäimistö?mikä mahtaa tällaisissa langattomissa tuotteissa olla käyttösäde? budjetti on siis sellainen 500e luokkaa. Tv:tä katselen eniten , joten se olisi kiva toimia + nauhoitukset. EDIT:ja konetta en kasaisi itse eli kasaus sitten tohon 500e päälle.Saksasta tilaaminen ei ole vaihtoehto.
Kyllä PC taipuu tuohon käyttöön. Kauko-ohjaimella pärjää aika pitkälle, mutta mininäppis joissain tilanteissa eduksi. Eikä tehoakaan tarvita kovin paljoa. Uusimissa emoissa alkaa olla jo HDMI-liitäntä ja integroitu näytönohjain. Itse suosin enemmän Nvidiaa kuin ATI:a. DVI-HDMI kaapeli käy myös. Softia saa ilmaiseksikin ks http://linuxtv.fi/. Kaapelikortit eivät ole ihan halpoja. Terratec on minulla toiminut hyvin - PCI-paikassa. Sääli että sitä mallia ei taida saada enää kuin käytettynä. Toimii kuin se kuuluisa vessa... Eikä TV-kortissa välttämättä tarvitse olla rautapurkua tai vastaanotinta kouko-ohjaimella. Säästyy euroja. Itselläni Linuxpohjainen systeemi. Päivitykset voi hoitaa etänäkin. Käyttis mahtuu kyllä tikullekin jos ei halua kovalevyn surrausta kuunnella. Halvimmillaan IR-vastaanottimen kolvaa n. 5 eur ja kaukoksi käy vaikka vanhan videon kapula. Mutta löytyy myös USB-portissa toimivia kapula vastaanotin yhdistelmiä. wlan-kortti ei sekään ihan halpa ole jos on välttämätön ja ei löydy emolta. Digiboxia jopa parempi käytettävyys jos osat valittu huolella. Plussana tulee mahdollisuus tehdä ajastuksia etänä. Katsoa ohjelmia etänä, Lisäksi voi katsella DVD-leffoja ym medioita joita DVD-soitin nielee. Ja leffojen katselu onnistuu myös levykuvista. Netti sitten lisää mahdollisuuksia... Itse päädyin Linuxsysteemiin, koska Windowssin Mediacenter ei ymmärtänyt kaapelikorttien päälle. Enkä saanut TV-kuvaa aikaiseksi muillakaan ohjelmilla ja kauko-ohjaimen asennuskaan ei oikein tahtonut onnistua. Linuxissa TV-kortti tunnistui heti ja kauko-ohjainkin kun asensi lirc-paketin. Enkä kaipaa VDR softaan parannuksia liki kaikki onnistuu kun jaksaa säätää..
joo kiitos infosta. Minkälainen olisi sitten semmoinen hyvä paketti (prossu, käyttis, keskusmuisti,wlan, tv kortti,käyttis,näppis, ym muut.)?Itse olen vähän huono osien valkkaamisessa, joten voisiko joku vähän auttaa? ja kaikkien osien hinta pitäisi saada mahtua 500e pintaan. EDIT: ja todellakin koneen pitää olla valmis , kun haen sen kotiin eli ei tarvi muutakun johdot pistää kiinni ja pistää kone päälle, joten kaikki johdot, osat ja ohjelmistot pitäisi olla valmiiksi valkattuja. sellainen kysymys tuli vielä mieleeni, että koituuko näytön takkuudesta ongelmaa/riittääkö se? jostain luin , että nuo hd ready näytöt tarvitsevat tietokoneeseen kytkemisen jäkeen säätää aika paljon- vai tarviiko?
suunnitelmiin tuli muutos , eli digiboxi on tarkoitus hommata erikseen ja siihen sitten htpc viereen.tällaisista komponenteista olen tarjouksen saanut: 1.Antec NSK2480-EC+380w virtalähde 2.Asus M3278-EM emolevy , sisältäen Intregroitu ATI Radeon HD3200GPU näytönohjain. 3.AMD ATHLON 64 X2 4850E AM2 (45W) BOX 4.Kingston 800Mhz keskusmuistia 2gb (2 x 1024mb) 5.Segate Barracuda 7200.11 500gb SATA2 16mb-kiintolevy 6.Samsung SATA22x DVD+/-RW SILVER sisältäen 1v takuu, kasaus ja testaus. hintaan: 449e tohon sitten vielä tarvitsisi neuvotella lisäksi/ostaa itse lisäksi: 1. kaukosäädin= http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14380 . vaikuttais hyvältä ja olis halpa. mitä mieltä?toimiiko ihan suoraan , et ei tarvi muuta kun pistää koneeseen kiinni ja alkaa ohjaamaan? 2.näppäimistö= http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=28717 . mistään ei löydy tietoa , meneekö paristoilla vai akulla? ihan hyvältä näyttää. mikähän mahtaa olla näppäimistön kantama? sohva on siis noin 3m etäisyydellä televisiosta. 3.käyttöjärjestelmä= vista prenium paras vaihtoehto? kysymyksiä: 1)Tuleeko kuumuuden/tuuletuksen kanssa ongelmia, kun kirjahyllyyn olisi tarkoitus sijoittaa tällainen digiboxi (linkki: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2866 ) tuon antecin kotelon kanssa tillaan jonka leveys on 80cm ja syvyys 40cm? 2)entäs wlan? täytyykö ostaa joku adatperi tuohon vai vai siältyykö johonkin noihin osiin? 3)entäs äänikortti? sisältyykö noihin johonkiin osiin vai täytyykö ostaa erikseen?tarviinko lainkaan , kun ääni tulee television ämyreiden kautta? 4)muuta huomioitavaa? budjetin voi nostaa nyt sitten siihen 700e , kun mikään ei auta. olen siis puhdas aloittelija, joten ei kannata ihmetellä jos on aukkoja tiedossa.
Älä turhaan osta tallentavaa digiboxia. PC:hen vaan pari TV-korttia. Niin kirjahyllyyn tulee kamaa vähemmän... Emoilla on yleensä suht. kelvollinen äänikortti. Jos av-vahvistin käytössä niin ääni ulos vaan digitaalisena. Näin itse teen. Eipä tule sähköisiä häiriöitä esim virtalähteestä kun vahvistin purkaa äänen. Vistan mediacenter ei tue kaapelikortteja. Tiedä vaikka tilanne olisi muuttunut. Kapula kannattaa valita käytettävän softan mukaan. Kivoja nappeja ovat menu, asetukset, tallennus, sää, tallenteet jne.. Jos wlan tarpeen olisi hyvä jos löytyis ihan emolta. PCI-paikkoja pitää olla tarpeeksi. Itse jätin Vistalla leikkimisen kun en saanut siinä ääntä kuulumaan. Ajuri tilanne on siinä parentunut ja Windows 7 on tulossa. TV-kortit usein ongelmallisia Windowssissa. Yksi USB tikku ei tominut millään. Ja en saanut Terratekin korttia toimimaan kun sopivaa ajuria ei löytynyt. Ubuntu Linuxissa toimivat ilman mitään asentamisia. Kunhan kanavat viitsi virittää. Jos salattuja kanavia haluat katsella ainakin Linuxille löytyy softaemulointeja noille korteille. Jos TV-kortti on PCI-väylässä koneen sisällä niin noiden korttien kanssa on hankala pelata.Joku USB-väylään pistettävä kortinlukija on helpompi. Joku voi kertoa Vistassa toimivista TV:n katseluohjelmista. Itse en saanut toimimaan kun runsas vuosi sitten yritin. Itse pyöritän VDR ohjelmaa taustalla eikä se ole kertaakaan kaatunut. Katseluohjelma joskus ja sekin lähinnä siksi, että äänikortti on ollut toisen softan käytössä.. PC:n käyttäminen multimedia keskuksena ei ole uusi ajatus. Noita voi löytää käytettyinäkin tai valmiiksi koottuinakin. Digikorteista tuolla juttua http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm Satelco EasyWatch PCI vastaa Terratekin korttia (sama piiri) ja sitä saa myös kauko-ohjaimmella. Saksasta jotain 70 Eur. Halpa ja pitäs olla toimiva. Tosin valmistajat voivat muuttaa noissa piiriä muuttamatta mallimerkintää. Vielä linkki http://www.dvbshop.net/index.php/cat/c7_Satelco.html/XTCsid/dbd1d90d37ce128e55aa2fe0a35b5dab tosta kortti ja kapula
Jättäisin kyllä myös tallentavan boxin kauppaan, melko kankeita härveleitä verrattuna tietokoneeseen... Satelcon kortin pitäisi olla toimiva ja vastaa myynnistä poistunutta Terratec 1200C -korttia. Itselläni on tuo Terratec kahdessa eri koneessa ja hyvin on toiminut. Toisessa koneessa on lisäksi Azurewave AD-CP400 joka on toiminut vähintään yhtä hyvin kuin Terratecin kortit, sen hinta on noin 70 euroa. AzureWaven korttia myydään myös Terratec Cinergy C HD nimellä ja ne molemmat perustuvat Twinhan AD-CP400 korttiin. Satelcossa ei välttämättä toimi Conax kortinlukijat Windowsin kanssa. Azurevaveen löytyy myös ci-paikka johon saan Conaxin, jonka pitäisi toimia myös Windowsissa. Conaxia tarvitset siis siihen plus-tv:n katseluun. Itsellä on kokemusta vain Dvbviewerin kanssa käytettävästä soft-camista jonka kanssa sai kyllä näkyviin salatut kanavat, mutta vaati aikalailla säätämistä. Eli ennemmin oikealla Conax moduulilla kuin softalla ainakin windows-puolella. Dvbviewerissä on HTPC-moodi jolloin se näyttää normaalin digiboksin käyttöliittymältä ja on helppo käyttää vähän kauempaakin suoraan kaukosäätimellä. Dvbviewer toimii hyvin niin Xp:ssä kuin Vistassa. Blu-Ray ym. teräväpiirtovideoihin pitäisi omaakin olohuonekonetta päivittää vastaavaan kuin tuo esittämäsi kokoonpano joka on aika hyvä tuollaiseen käyttöön. Emolevyksi voi valita myös Gigabyten GA-MA78GM-S2H:n tai jos tarvitset 3 PCI paikkaa niin esim. ATX-kokoinen Asus M3A-H/HDMI. Tosin silloin menee kotelo vaihtoon. Säätämistä tuollaiset systeemit vaatii ensiksi vähän aikaa, mutta kun kaikki on säädetty kuntoon, niin käyttö on varsin mutkatonta. Ja vaikka hankkisitkin boxin, niin osta silti joku digi-kortti koneeseen ja virittele toimintaan, niin huomaat sen kätevyyden. Kortin omalla ohjelmalla tai Mediacenterillä en lähtisi silti kokeilemaan.
joo , eiköhän siitä silti aikamoista säätämistä tulee ja riski kumminkin on että jotain ongelmia saattaa ilmetä.myös vaimo kaipaa helppokäyttöisyyttä , joten eiköhän se ainoa oikea ratkaisu on hankkia tallentava boxi erikseen. tällaiseen kokoonpanoon olen päätymässä: - Kotelo: Antec 2480 silver 380W (120€ - Emo: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (90€ - Prossu: Athlon X2 4850E (60€ - Muisti DDR800 4x1Gt (50€ - Kiintolevy: Samsung F1 640Gt (60€ - Silver SATA kärytin (25€ - Käyttis: Vista Home Premium 64bit (115€ - HDMI-kaapeli (7€ - Scorpius P20 (40e) - toimiikohan vista 64bit , kun tuolla valmistajan sivuilla ei ole mainintaa vista tuesta? - Linksys WMP54G (29e) + kasaus, testaus ja koneenkäyttökuntoon laittaminen (ajureiden asennus+ ohjelmistojen asennus , ettei vaan mikään mene vikaan , kun ei oikeen itse hantsaa/luota omiin piileviin kykyihinsä ) noin.600e vielä kysymyksiä: 1) riittääkö hd redy telkkarin tarkkuus / saanko kuvan näkymään täysikokoisena, kun telkkariin etäisyys on noin. 3m? 2)toimiiko kokoonpanojen osat vai onko kovinkin herkkiä hajoomaan?
no jos säätämistä pelkää niin ei kannata kyllä HTPC:tä rakentaa ollenkaan. HTPC on nimittäin synonyymi sanalle ikuinen säätäminen kokoajan saa olla jotain renkkaamassa eikä mikään toimi koskaan kunnolla. Ehkä olen perfektionisti mutta näin ainakin mun (ja monen muun) mielestä
noniin no , mut luulen silti että esim. yölliset nauhoitukset on parempi hoitaa digiboxilla ja en nyt sitä et tarkoittanut että säätämistä pelkään, mutta mahdollisimman vähällä haluan päästä . mut riittääkö ton hd ready television tarkkuus ja saako 1366x768 saada aikaan täysikokoisen ja hyvän kuvan?
no riittää ja riittää...sun mielestä voi riittää, mun mielestä ei Ja et saa täyttä resoluutiota, koska näytönohjaimet eivät ymmärrä tuollaista resoa, mutta saat 1360x768 eli pieni musta palkki reunassa. Se, että saatko pixel-perfect kuvaa siitä huolimatta riippuu telkkaristasi. Oma vanha HD-ready ei toiminut tietokoneella ollenkaan (linuxilla sain jotain kuvaa) HDMI:n kautta, piti käyttää VGA:ta
kyseessähän on tuollainen tv: http://www.sony.fi/product/t32-v-series/kdl-32v2000 . saas nähdä, saanko toimimaan moitteettomasti. jollakin oli ilmaantunut ongelma , kun jostain foorumeilta luin , että hänellä tuli ääni noin.20sek jäljessä kuvaa. hän oli liittänyt hdmi -> htpc , jossa siis samassa kulki ääni. mistähän tuo mahtaa johtua?
Kyllä sen PC:n saa toimimaan lähes samalla tavalla kuin tallentavan digiboxin. Ei samoja palikoita kannata hankkia kahteen kertaan. Sitte hyllyyn vielä DVD, CD ja Blue-Ray... Helpommalla pääsee kun kaikki toimii samalla.. samaan soittimeen kaikki mediat TV-out toiminut jo pitkään ilman suurempia murheita ihan analogisissakin töllöissä. Digiaikana aina vaan paremmin Emossa vain 2 PCI paikkaa. Aika vähän laajennustilaa. 2 TV-korttia ja wlan ei onnistu enää. Ja entä jos tekisi mieli kunnon äänikorttia? Ja miksi ei Blue-Ray soitinta? Itsellä on levyjen poltto jäänyt aika vähiin. Jotkut haluaa kerätä jotain sarjoja ja tehdä niille ihan kotelotkin. Itse en viitsi kerätä muovia nurkkiin. Ja missä kauko-ohjain? Kyllä ne tärkeimmät kaukolla hoituu helpoiten. Eihän digiboxissakaan ole näppäimmistöä... Ja tosiaan Windowssin Mediacenter ja TV-korttien mukana tulevat ohjelmat ovat surkeita. On kyllä aikaa kun viimeksi kokeilin. Ehkä kehitys on mennyt eteenpäin. Ei oikein ymmärrä miksi Vistan Mediacenter ei ymmärrä kaapelikortteja.. Tutuilla osilla media PC:n kasaa äkkiä, jos ei tarvitse etsiä ohjeita ja ajureita. Esim. tuo Saltecon/Terratec kortti toimii Linux jakeluilla ilman mitään säätöä. Riittää kun pistää paikalleen. Ja ongelmia on ollut todella vähän.. Itseasiassa en edes muista mitään ongelmaa. Enempi iloa voisi tuoda av-vahvistin ja edes 2 kpl kunnon kaijuttimia. Mutta niitä ei saa vielä 500 eur... Ei leffoja voi katsoa TV:n surkealla äänentoistolla. Niin blondia naista minulla ei ole ollut kylässä, joka ei olisi huomannut, että ääni ei tule TV:n ämyreistä...
Jos ei säätää halua, niin kaikki kannattaa ostaa valmiina. Itse en omista tallentavaa digiboksia, mutta sen ainoan kerran kun piti kokeilla työpaikan Maximum C-8000 boksilla tallentamista, oli laite mennyt jumiin, eikä tallennus onnistunut. Eli ei en boksitkaan kovin varmatoimisia ole. Maximumissa on Linux sisällä, joten kaipa sekin on melkein tietokoneeseen verrattavissa. Tietokoneella on tullut tallennettua kohta kolme vuotta kaikki ohjelmat mitä kotona katsotaan, eikä laitteista johtuvia tallennusongelmia ole isommin ollut.
tässä nyt aluksi vielä pari kyssäriä: 1)löysin netistä tällaisen tekstin "1. PC käyttö. Toimii 1360*768/60Hz pixel perfect ja VGA-kaapeli on 5 metrinen. Itselläni on PowerStrip-ohjelma, jolla sai tämän resoluution, vaikka grafiikkakorttin omat driverit eivät tukeneet kyseistä resoa. Lisäksi itse huomasin, että kannatti laittaa TV toiseksi näytöksi eli laajentaa desktop, koska 1. näyttönä se ei tunnu suostu antamaan kyseistä resoa kuin satunnaisesti, vaan usein näytti esim vain 1024*768 tms reson kuvaa." , voinko siis mitenkään välttyä tuolta ongelmalta, kun käytän tuota pc:tä pää näyttönä? onko hdmi kaapeli eri juttu? 2)Kannattaako ostaa häirisuodatettu hdmi kaapeli? blueray soitinta en tarvi, kun on ps3. kaukosäätimenä voi ostaa vaikka tällaisen: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14380 ja aion pitää pääni , että kyllä tuo digiboxi ihan hyvä ratkaisu. pia pitäs lähtee sit tilaukseen...