Olen ajatellut HTPC:n väsäämistä ja muutamassa asiassa olen vähän epävarma. Tarkoituksena saada kokoonpano jolla katselee HD elokuvat ja pyörii netissä, olisi suhtkot edullinen (alle 400€) ja hiljainen. Elikkäs emolevyksi tulisi Asus E35M1-M . Koteloksi jotain ilman poweria oleva, tämän tyylinen: . Optiseksi asemaksi ajattelin tätä: . Entäs sitten käyttis? Joku linux tai xp? Linuxia en ole pahemmin ennne käyttänyt, mutta tuskin se ongelma. 2 gigaa muistia varmaan riittää, jos jättää suosiolla win7:n pois laskuista? Entäs poweri, se saisi olla hiljainen, mutta sen ei tarvitse olla mikään 750w vaan joku 350w tai pienimpikin kunhan on kohtalaisen hiljainen ja ei hajoa heti ens alkuun. Sitten kiintolevy. Koko jotain 500GB-1TB. Koolla niin väliä (tytöt sanoo) mutta se ääni sais olla hiljainen. Ainakin oma 250GB samsung rutisee niin, etten välttämättä haluais kuulla sellasta ropinaa olohuoneessani kesken elokuvan. Siinä tärkeimmät nyt alkuun. Joku hiiri+näppis paketti siihen vielä kylkeen, niin homma alkaa olemaan avot. Tai no kotiteatterin suunnittelu vielä kesken, mutta se onkin vallan toinen juttu...
Riittääkö mATX kokoonpano ? Meteliä pitää, kunnes hankit hiljaisemman coolerin prossulle. Sen jälkeen puhutaankin hiljaisemmasta kokoonpanosta. Näyttiksenä integroitu HD4250 ja vapaa PCI-E paikka löytyy tulevaisuutta ajatellen. Esimerkiksi myöhemmin ostettuna Radeon 6850 tai 6870 antaisi mukavasti potkua. Miltäs vaikuttais ? Lisätietoa itse kotelosta: http://www.jimmspc.fi/tuote/FD-CA-CORE-1000-BL *edit* Jos alle 400e pitää mennä, niin prossuksi tämä: http://www.jimmspc.fi/tuote/HDZ555WFGMBOX
Tuossa minun laittamassani asusksen emolevyssä on prossu valmiina ja vielä passiivijäähdytettyvä, niin taidan pysyä siinä. Pitäisi riittää elokuvien katseluun. Juuri mATX koteloa ajattelin ja mitä pienempi, niin aina parempi. Eli jos tuo cooleri on oikeasti hiljainen, niin se sopii hyvin. Mites tuo käyttis asia? Kannattaako win 7:aa edes tunkea tuohon?
Ottaisin kyllä ennemmin tuon RatConin laittaman prossu + emo yhdistelmän, kuin sen minkä sinä laitoit. Koskaan ei tiedä mitä käyttöä koneelle voi tulla joten tossa riittää teho pitemmällekkin. Tuo Fractalin Core 1000 on kyllä hintaluokassaan aivan ylittämätön mATX kotelo, pitkät näyttiksetkin mahtuu jos joskus tarvetta tulee. RatConin pakettiin vallan mainiosti win7 64bit.
Ketjun aloittajalta löytyy jo kunnon kone raskaampaan käyttöön, joten tässä todellakin haetaan sitä vähävirtaista, hiljaista ja halpaa HTPC:tä. Jos haluat tilata saksasta, niin tässä olisi kone aikalailla halvemmalla, kuin suomesta. Ota mikätahansa mATX kotelo oman maun mukaan suomesta. Itse ottaisin tämän, kunhan vaan saapuu varastoon. Sen verran hiljainen on tämä Define R3, niin empä usko pikkuveljen olevan sen äänekkäämpi. Kauppa on mindfactory.de