Nii siis jotain hyvää videonkäsittelyohjelmaa olen ostamassa. Jos joku sattuu tietämään ehkä ammattikäyttöönkin, niin olisi hienoa jos kerrot nimen =) Ohjelman pitäisi tukea mahd. monia tiedostoja.
Adobe premiere on ehdottomasti paras kokeilemani. Se on ammattilaistason ohjelma, mutta todella helpot perustoiminnot sisältävä. Siitäkin oli muistaakseni joku low-budget versio (vastaavanlainen kuin photoshop elements), ei ollut kalliskaan. Minulla tuli tuo kannettavan mukana.
Kysynpä tässä aiheessa.. Onko mitään videonmuokkausohjelmaa, jolla voisi muokata videoita, jotka ovat .mov-muotoisia? Tarkoitus olisi vain saada äänet siitä videosta pois ja lisätä musiikki, ja mahdollisuus leikata videopätkiä sekä laittaa videoita peräkkäin.. Jotain alkutekstien tapaista olisi myös hyvä pystyä lisäämään. .mov-muotoisina siksi, että digikamerasta video tulee siinä muodossa ulos ja kuvanlaatu kärsii jos formaatti muutetaan jollain ohjelmalla. Ei haittaa vaikka olisikin maksullinen..
Tuolla adobe premierellä hoituu movitkin. Itse asiassa kuvanlaatu ei kärsi formaatinmuunnoksesta, vaan häviöllisellä kodekilla pakatun videon pakkaaminen uudelleen häviölliseen muotoon. En usko, että digikamerasi tallentaa moveja häviöttömällä kodekilla, eli jos muokkailet videota ja tallennat uudelleen moviksi, niin laatu heikkenee. Ainoastaan siinä säilyy laatu, jos jätät videon koskemattomatksi, ja muokkaat vain ääniä.
Tämä on erityisesti niille, joilla sattuu olemaan Canon -digikamera ja sen mukana maksuttomana kylkiäisenä tullut ArcSoftin ohjelma-CD: CD:llä on "ArcSoft ShowBiz 2" -niminen ohjelma, jota kannattaa kokeilla! Se hyväksyy lähtömateriaaliksi hyvin monentyyppisiä kuva-, video- ja äänitiedostoja. Niistä on helppo ja mukava tehdä "äänielokuva", jonka voi sitten tallentaa tiedostoon tai polttaa DVD- tai VCD-levylle. Ohjelmassa on myös runsaasti erilaisia editointimahdollisuuksia, siirtymäkuvioita, tekstitysvaihtoehtoja, DVD-levyn aloitusvalikon tekoväline ym. Ohjelman voi kyllä ostaa myös suoraan ArcSoftilta netin kautta, mutta kannattaa tutkia ensin, onko se jo omalla koneella asennettuna. Minäkin löysin sen koneestani tietämättä ollenkaan, että olin sellaisen asentanut. Se löytyi Windows XP:n kohdasta "Käynnistä: Ohjelmat: Video". Se ei siis asentunut kansioon "ArcSoft Camera Suite", jossa oleva "VideoImpression" on paljon alkeellisempi tuote. Kuulisin mielelläni muiden mielipiteitä ShowBiz2-ohjelmasta!