IBM Thinkpad T21:n mystinen jumiutuminen

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by timodahlg, Feb 20, 2005.

  1. timodahlg

    timodahlg Member

    Joined:
    Aug 26, 2003
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Koneeni (kaksi vuotta vanha) jumiutuu aivan yht´äkkiä eli kone ei vastaa hiireen tai mihinkään näppäimeen. Kuitenkin vaikuttaa, että taustalla käyttöjärjestelmä ja muu ohjelmisto on toiminnassa. Tämän jälkeen kone ei myöskään usein buuttaa vaan jumiutuu ns Windows 2000:n käynnistyksen virtauskuvaan tai myöhemmin. Useidenkaan buuttausyritysten jälkeen kone ei buuttaa, mutta buuttaa taas pitkähkön välin jälkeen. Kone saattaa toimia usitakin päiviä ja sitten taas yht´äkkiä jumiutua jatkuvasti. Kone buuttaa aina , kun valitsee Safe Moden, mutta sen käyttö on hyvin rajoitettua ja hankalaa.

    Minulla on siis Windows 2000 käyttöjärjestelmänä ja kaikki päivitykset ajettuna. Lisäksi minulla on Norton antivirusohjelmisto päällä ja kone on Zyxelin palomuurin takana. Ajan myös usein Ad-Awaren spy-poistoohjelman. En käytä MS IE:tä kuin pakosta, vaan Operaa.

    Mistään kirjallisuudesta en ole löytänyt apuja tähän ongelmaan. Jotain pientä vinkkiä olen löytänyt, mutta nekään eivät ole auttaneet pysyvästi. En haluaisi käyttää Thinkpadin elvytys-CD:tä, koska se formatoi koko umpilevyn. Minulla on nimittäin umpilevy partitioitu kolmeen osioon, jotta voin asentaa käyttöjärjestelmän C:n ja samalla säilyttää omat tiedostoni muissa osioissa.

    Onko kellään vastaavaa kokemusta ja/tai korjauskeinoa ongelmaani? Olen äärettömän kiitollinen kaikista kommenteista ja ohjeista. Kiitos etukäteen!

    Terveisin,
    Timo
     
  2. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mulla oli samanlainen ongelma mun läppärissä, joka toimii nyt kun unelma. Tää on vissii läppäreiden joku kansantauti koska mun kamun läppärillä oli sama ongelma. Ainoona erona on se, että mun frendil ja mulla on XP.

    Eli hiiri "liimautuu näyttöön"? Ja se on niiku näytöstä olis otettu kuva ja sun näyttö olis vaa kuva, eli kone ei reagoi yhtään mihinkään?

    Meillä ongelma korjautu asentamalla Winkku uusiks, eikä kummallakaa oo ongelmaa ollu. Siinä mielessä sä oot tehny fiksusti, että oot jo osioinu levyn, ku mulla se oli yks C, eli paljo enemmän duunii.

    Kannattaa kokeilla toista asennuslevykettä (esim. kaverin romppua). Itse en läppärin mukana tullutta kustomoitua levykettä enää käytä. Käytän nykyää ite tehtyä romppua, johon integroin SP2:n. Sitä nyt sä et pysty tekemää, mut jos sun läppärin mukana tuli Wintoosan kustomoitu romppu, älä käytä sitä. Mulle sellaset on tuottanu ongelmia.
     
  3. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Sitten tietysti noista örminkäisistä sen verran:

    Jos vielä haluut tarkistaa, et onko tää kaikki örminkäisten syytä, paina CTRL + ALT + DEL ja valitse välilehti "prosessit". Tapa kaikki muut paitsi explorer.exe ja systray.exe. Saatan muistaa väärinki, koska siitä on jonku aikaa kun oon tällee Winkku kakstonnista käyttäny, mut kaiken muun voi muistaakseni tappaa. Sitte siinä on ainoastaa Wintoosan välttämättömimmät osat päällä. Svchostin sulkemisesta se ei välttämättä tykkää..?

    Toi saattaa olla aika aikaavievä tapa, mut toi on aivan pomminvarma tapa. Jos kone jumiutuu vielä noitten juttujen jälkee, Wintoosa on menny sekasin (tai ollu alusta asti).
     
  4. timodahlg

    timodahlg Member

    Joined:
    Aug 26, 2003
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos neuvoista. Teinkin W2000: n uuden asennuksen ja nyt on toistaiseksi pelannut hyvin. Lisäksi löytyi pari virusta. Norton ei löytänyt niitä! Tosi outoa. Otin F-securen 30 pv:n kokeilulisessin ja F-secure löysi virukset. Ja örminkäistutkaa käytän myös.
     

Share This Page