Aikaisempaa digikokemusta löytyy normi pokkareista ja yhdestä prosumer kamerasta (konica minolta dimage Z5), mutta nyt kun siitä luovuin päätin hankkia ihka ekan digijärkkärini... Ongelmana on siinä, etten osaa ollenkaan päättää, että minkä järkkärin ottaisin. Hintakattokin minulta löytyy, enkä siis viitsisi kamerasta maksaa yli 500e. Hintaan en ole laskenut mukaan mahd laukkua/muistikorttia, ne ovat sitten välttämättömät lisäkulut. Olen miettinyt kameroita, kuten Nikon 40D, -40DX, Olympus E510... Mitä muita olisi? Canon EOS400? Onko se Canon hirveän iso kokoinen? Nikon 40D:tä pitelin käsissä ja se oli mukavan pieni ja kevyt, ei siis vaadi mitään reppua kuljetettavakseen, mutta onko siitä mihinkään? Siinä on "vain" 6Megapixeliä, mutta kuinka paljon se itseasiassa vaikuttaa? Huomaako sen vasta, kun yritän suurentaa kuvan olohuoneeni seinän kokoiseksi? onko 40D:stä päivitetty versio 40DX vielä yhtä pieni ja söpö? (im so lame...) Ominaisuudet, mitä siis haen kameralta ovat: Jokseenkin pieni koko (lue:näppärä), suht helppo käyttöinen, <500€, hyvä?(onko tällä hintaa mahdollista saada hyvä digijärkkäri ensimmäiseksi järkkäriksi?). Suositelkaa jotain, vai suositteletteko hautaamaan koko hankkeen ja ostamaan superz00m kameran? Kiitos
harkitsen tällähetkellä vakavasti noita Nikoneita... Mutta niissä ei taida olla kuvanvakainta? onko se suuri miinus? onko niihin mahd saada kuvanvakain ?
Nikonin rungoissa ei ole kuvanvakainta, mutta saat siihen objektiivejä (VR), joissa se on. Miten on, saatko mukaan mitään opiskaa? Ilman sitä et tee järkkärillä mitään. Ja kuvanvakaajasta vielä sen verran, että ilman sitäkin pärjää ihan hyvin.
joo, tulee siinä mukana linssi. Se on se nikon D40kitti, mitä olen ostamassa. Mukaan tulee vielä salama. Tämä on toptenin tarjous 399. mun mielestä aika sopiva? Sitten jos siihen vielä joku parin gigan muistikortti, niin ei paljoa yli neljänsadan mene tuo kamera... Kovasti sitä on käyttäjät kehuneet, että eiköhän sillä ihan mageita kuveja opi ottamaan? vaikka onkin vain 6MpiX
Tuohon vielä UV-suodin ja laukku niin sillä pärjää jo aluksi. 6mpix riittää hyvin Ja niistä kuvista, kyllä sillä mageita kuvia saa kunhan opettelee. Turhan usein nykyään ajatellaan, että jos on hyvä kamera (järkkäri) niin saa upeita kuvia..
kiitos vastauksista Nyt on D40 varattuna toptenistä, kun sattui olemaan viimonen kappale hyllyssä! jipii Joo kyllä mä uskon, että se enemmän kuvaajasta, kuin kamerasta on kiinni. Kyllä sillä minoltallakin sai upeita räpsäsyjä aikaiseksi, nyt vaan ensimmäistä OIKEAA järkkäriä hankkimassa olen Ipanapa kiittää ja *kumartaa*
Jos satut vielä harkitsemaan asiaa uudestaan, niin suosittelen enemmän kun ruumiinlämmölläni Pentaxin K100D kit:tä tai jos on varaa pistää 100e lisää yli hintakaton niin K200D, jos siis uutta kameraa ollaan liikkeestä hakemassa. K100D on omaan käteen ollut ainakin huomattavasti sopivampi, kun Nikon ja Canonin vastaavat. Hyvin kompaktin kokoinen ja hyvin käteen sopiva ainakin itsellä, vaikka en kyseistä kameraa omistakkaan. Vaikkakin samalta merkiltä löytyy omakin järkkärini. Jotain plussia verrattuna Canoniin ja Nikoon, rungosta löytyy "oikea" kuvanvakain ja näin ollen kaikki linssit mitä ostat ikinä ovat automaattisesti vakaajalla varustettuja Pentaxeihin käy myöskin kaikki optiikat mitä on Pentaxeihin tehty noin 30-40vuoden aikana. Näin ollen saa halvallakin todella todella laadukkaita vanhoja linssejä kameraan. Itse annan täydet suositukset Pentaxille, jos vielä mahdollisuus käydä jossain Pentaxia edes koittamassa, ennenkun ostat tuon Nikonin, niin se mahdollisuus kannattaa ehdottomasti käyttää. - Suomalainen PDF -esite kamerasta - Suomalaisen Pikseli -lehden artikkeli kamerasta - TopShot -liikkeessä Helsingissä 497e