Kyllä, ihmeellisestä ongelmasta on kyse. Olen tämän kanssa pähkäillyt jo niin hyvän aikaa, että on aika kääntyä jonkun puoleen. Pelaat F.E.A.R:ia. Kappas, pääsit tehtävän läpi ja niin alkaa latauspalkin täyttymisen odotus. Monille tämä ei ole piinaavaa odotusta alkuunkaan - toista se on minulle. Jännityksellä saa nimittäin odottaa kaatuuko kone vai ei. Hyvin usein kaatuu juuri latauspalkin lopussa. Ko. ongelma ei ole esiintynyt pelkästään F.E.A.R:in kanssa, vaan monen muunkin pelin. Muutaman mainitakseni Battlefield 2 (joka hädin tuskin lähtee edes päälle), Splinter Cell: Chaos Theory ja nyt F.E.A.R. Voitte kuvitella, miten turhauttava tämä ongelma on. Kuvailtuani ongelmaa, varmasti ensimmäisenä mieleen tulee epäily siitä lieneekö kaverin koneessa edes tehoja pyörittää ko. pelejä. Kyllähän luulisi löytyvän. Helpostikin. Mutta ei niin ei. Vielä tarkemmin kuvaillakseni siis: latauspalkki menee loppuun asti, minkä jälkeen koneesta kuuluu pieni napsahdus ja se käynnistyy uudelleen. Ihmeellistä tässä on se, ettei esim. F.E.A.R:ia pelatessani tätä tapahtunut kahden ensimmäisen tehtävän välissä, vaan juuri kolmannen ja neljännen. Kuten sanottua, minun on hyvin vaikea etsiä enää mitään selitystä ongelmalle. Ei sillä, minun tietämykseni koneiden päälle tässä mielessä on jokseenkin rajallinen. Niinpä te nerot ja idän viisaat, ei muutakun neuvoa alle niin saadaan tämäkin koneeseen jo riittämiin aggressioitaan purkanut lapsi taas imemään peukaloaan. Ja kiitokset etukäteen.
Kyllähän näiden masiinoiden kanssa voi sormi mennä suuhun keltä tahansa, vaikka kuinka luulee tietävänsä jotakin :-D Musta tuo vaikuttaa siltä, että koneen rasittuessa jokin pettää. Ehkäpä tätä olettamusta kannataisi lähteä tarkemmin tutkailemaan. Eli kaikki mahdolliset virhesanomat, mitä niissä on? Onko sinisiä ruutuja ja jos ei ole, niin ota pois Automaattinen uudelleenkäynnistyminen niin voit saada niitä. Ja seuraavaksi tutkimaan Tapahtumenvalvonnan lokeja tarkasti. Millaisia virheitä ja varotuksia tilttauksien aikaan ja muutenkin? Onko konetta puhdistettu säännöllisesti puhdistussoftilla ja kovalevy toimiva sekä eheytetty tarpeekisi usein? Muistit teräviä ja toimivia?
Hyvä että ihan senior-jäsenet jaksaa vaivautua meikäläisen vaatimattomuuksiin vastailemaan. Kuitenkin muutama pikainen kysymys ja vastaus kysymyksiin. Eli ihan ensinnäkin, mitään virheilmoituksia eikä sen koommin varoituksiakaan tule. Aivan varoittamatta kone käynnistää itsensä uudelleen, ja aivan, samaapa olen itsekkin miettinyt, notta kuvaelmat kyllä vastaavat ylirasitusta. Kiitoksia neuvoista. Niistä lähdetään liikkeelle mutta. - Tapahtumienvalvonnan lokeja (missä?) Kuten sanottua Neptun, ja muutkin tulevat raapustelijat, jos on vähänkään oudompi ilmaus tms. ei muutakun selitystä perään . EDIT: Tuon automaattisen uudelleenkäynnistyksen luulen saanneeni pois, vaikka aluksi ei sanonutkaan mitään.
Kysyä pitää aina, jos ei tiedä. Vaikea arvioida, mitä kukin tietää, yksi yhtä ja toinen toista ;-) Tapahtumienvalvonnan lokeihin pääsee: Ohjauspaneeli - Valvontatyökalut - listasta Tapahtumienvalvonta - siellä ainakin 3 kpl lokeja, joista tässä tärkeimmät Järjestelmä ja Sovellus. Virheet merkitty punaisella ja varotukset keltaisella. Kaksoisklikkaa niitä niin saat taulukon, jossa on jopa selväkieliseksi tarkoittua Microsoft tekstiä. Automaattisen uudelleenkäynnistymisen saa pois: Ohjauspaneeli - Järjestelmä - Lisäasetukset - kohta Käynnistys ja palautuminen Asetukset - kruksi pois kohdasta Käynnistä tietokone automaattisesti uudelleen - OK. Samasta paikasta saa sen sitten myöhemmin taas päälle kun sinisiä ruutuja ei enää tarvita. Jos saat sinisen ruudun niin siinä ovat tärkeimpiä tietoja SEN_OTSIKKO sekä STOP sanan jälkeen tuleva ensimmäinen parametri 0x00000XZY ja alhaalla kaikki mahdolliset ohjelmien tms nimet, jos sattuisi olemaan, yleensä ei ole. Kiintolevyn tutkimiseen soveltuu hätätilassa Windowsin oma ohjelma, jonka saa päälle lähes samasta kohdasta, mistä levyn eheytyksenkin. Muistit tutkii parhaiten ilmainen memtest86+. Testiä ajettava useita tunteja, mieluiten esim. yön yli. Testaus lopetettaessa - se jatkuu vaikka kuinka kauan ilman lopetusta - ei saisi olla yhtään erroreita.
2 sanaa: näyttiksen ajurit. Mikä ajuriversio sulla on? Mikä käyttis? Mikä kortti? Eli siis peli kaatuu sillon kun sen pitäs alottaa näyttämään 3d kuvaa. Itellä oli vistan kanssa 100.xx ajureilla tota ongelmaa, mutta näillä 101.41 ei oo ollu enää koskaan hätää.