Hei! Olen luottanut F-Securen tietoturvaohjelmiin lähinnä niiden helppokäyttöisyyden ansiosta. Nyt on kuitenkin tarve asentaa yhteen koneeseen ilmaiset softat eli virusskanneri + palomuuri. Itsellä ei hirveää kokemusta näistä ilmaisista ohjelmista ole. Markkinoilta ilmeisesti löytyy nykyään paljon varsin hyviä & luotettavia softia, mutta kysymys onkin, että ovatko ne kovin helppokäyttöisiä? Pärjääkö keskivertokäyttäjä (joka ei siis tajua tietoturvaohjelmista mitään elleivät ne kysy häneltä jotain) näiden kanssa? Mikä olisi sopivin valinta tässä tilanteessa? Mitä nyt olen keskusteluja lueskellut olen ajatellut joitakin seuraavista Palomuuri: Comodo Firewall ZoneAlarm Virusskanneri: Avast! Antivir AVG Vaativatko jotkut näistä ohjelmista myös rekisteröinnin jossain vaiheessa (Avast)? Kiitoksia vastaajille jo etukäteen!
Avast ja zonealarm on mulla toiminut hyvin. Avast vaatii rekisreröinnin 14kk välein, muuten on ilmainen, rekisteröinnin jälkeen laittavat sähköpostilla lisenssiavaimen.
Onko ZoneAlarm miten helppokäyttöinen? Eli saako siinä säädettyä jonkun tietoturvatason ja sitten vaan antaa perusohjelmille luvan päästä nettiin ja that's it? Mites se toimii erikoisempien ohjelmien kohdalla, että kysyykö se jokaisen nettiin yrittävän kohdalla, ettei tarvitse syvemmältä ohjelman sisältä alkaa etsimään?
Avast on suorastaan todella helppokäyttöinen. ZoneAlarm ihan kohtuu simppeli myös käyttää. Molemmissa ohjelmissa voit päättä ns. tietoturvatason halutessasi itse. Väittäisin molempien olevan käyttäjäystävällisempiä kuin F-secure.
Paras palomuuri mitä voi käyttäjä saada koneelleen on Comodo. Itsellä käytössä ilmainen comodo internet security. Ja avastista tän verran että se on pahinta kakkaa mihin voi erehtyä. Käytin vuoden avastin 4.7 versiota ja päästi sellaset 30 malwarea vuodesa koneelle ja sit se ei kyenny mitään poistamaakaan. Nortonia käytin vuoden ja kolmesta troijasta sai vain kärsii. Suosittelen sulle ehdottomasti Comodon palomuuria ja siihen kevyeksi virussuojaksi aviraa. Avira on yhtä helppokäyttöinen kuin avast vaikka ei ole suomenkielinen sillä siinä on selkeät perusvalikot jotka oppii hetkessä.
Ajattelin asentaa ton Comodon ilmasen palomuurin niin ajattelin että jos haluan sen sitten joskus poistaa niin poistuuko se koneesta ihan siististi vai jättääkö jotain tiedostoja koneelle? Ja onko kuinka helppokäyttönen? Virusohjelmana on tällä hetkellä Norman (tuli koneen mukana 3v lisenssillä) joka on omasta mielestä yksinkertanen mutta tehokkuudesta en osaa sanoo. Ei oo ainakaan toistaseks tullu vielä mitään koneelle (oon skannannu F-Securen ilmasella skannerilla netissä). Ajattelin kuitenki vaihtaa sen pois niin mitä te suosittelette sen tilalle? Aviraa tai AVG:tä oon ajatellu. Miten muuten noi ohjelmat toimii Vistalla (32-bit)?
Ei todellakaan poistu helposti. Itselläni kone alkoi sekoilla tuon ohjelman poiston jälkeen ja oli pirun vaikea päästä eroon ja vri useamman viikon löytää keino päästä lopullisesti eroon. Aiheutti sen ettei nettiä voinut käyttää kunnolla ja eri asennukset eivät suostuneet vörkkimään sitten tippaakaan. Mm messengerin käyttö ei onnistunut.
Mulla ollu Avast käytössä n.kolme vuotta. Hyvin on pelannu. Ei pöpöjä koneella. Palomuurina Windowsin oma + defenderi. Tämäkin yhdistelmä toimii hyvin. En ole varma saako vai onko tämä mainostamista, mutta ehdottomasti paras palomuuri ilmaisohjelmista on ZoneAlarm. Siihen löytyy täydellinen suomalainen käyttöohje Kotimikro lehden viimisestä numerosta.
Täällä myös Avast 4.8 sekä ZoneAlarm. Molempia on tullut käytettyä jo todella monta vuotta. Enkä ole ainakaan vielä keksinyt kuin yhden syyn vaihtaa Avast johonkin muuhun. Siinä ärsyttää ainoastaan sen päivitys ruutu joka pomppaa aina sopivasti elokuvia katsellessa. Mut juu, avastin saa suomenkieliseksi mutta ZoneAlarmia ei. Comodoa ovat monet kehuneet, mutta oma kohtasii kokemuksia ei ole.
Itsellä pyörii PC-Toolsin tuoteperheen ilmaisversiot. Ihan hyviä omasta mielestäni. Ei tule niitä AVG:stä tuttuja 640x480 pikselin pop-uppejakaan.
Vielä Avastista. Sen vähän häiritsevän ilmoituksen saa pois asetuksista. Päivitykset kohta ja lisätiedot, poistat ruksin kohdasta näytä ilmotus.... Niin ja ZoneAlarm ei ole suomalainen vaan kyseisessä lehdessä on suomeksi käännetty käyttöohje.
Kiitoos.. Olen kylllä koittanut selailla noita asetuksia ennenkin, muttei tollasta valikkoa ole ennen tullut silmille. Toivottavasti nyt ilmoittelee vaan jos jotain konkreettista tapahtuu Ja Zonesta vielä. Juu ei ole Suomalainen, ei ole Avastikaan. Mut Avast ollaan käännetty Suomeksi toisin kuin ZoneAlarm. Tai voi olla että Zonen maksullinen versio on jo käännetty Suomenkielelle.