Ketjua Instagramin uusille ominaisuuksille ja muutoksille. Instagram julkaisi Tutki-sivulle arkaluotoisen sisällön hallinnan. Tällä ominaisuudella voi vähentää seksuaalista tai väkivaltaista sisältöä sekä huumausaineisiin ja ampuma-aseisiin mahdollisesti liittyvää sisältöä. Ominaisuus löytyy näin: Instagram > Asetukset > Käyttäjätili > Arkaluontoisen sisällön hallinta. Lähde: https://about.fb.com/news/2021/07/introducing-sensitive-content-control/ Tarinoissa Instagram osaa kääntää automaattisesti tekstiä, tuettuna on 90 kieltä. Lähde: https://www.theverge.com/2021/7/21/22586568/instagram-stories-text-translation & https://twitter.com/instagram/status/1417921438418276352
Pyyhkäise ylös -linkit muuttuvat klikattaviksi tarroiksi 30. elokuuta alkaen. Nämä tarrat tulevat saataville vain sellaisille käyttäjillä, joilla oli ennestään mahdollisuus käyttää ominaisuutta. https://twitter.com/MattNavarra/status/1429877899893649410
Ja lisää ominaisuutta Instagramiin. Tällä kertaa kyse uudesta mainospaikasta, joka julkaistaan maailmanlaajuisesti Instagramin Kauppa-välilehdelle. Nämä mainokset näkyvät ns. laattoina välilehden etusivulla. Mainosta klikkaamalla pääsee tuotesivulle, josta löytää lisätietoa sekä kuvia tuotteesta ja jossa voi selata muita brändin tuotteita. Tuotteen voi myös tallentaa toivelistalle tai sen voi jakaa ystävien kanssa. Käyttäjä voi myös piilottaa tai ilmiantaa mainoksen.
Instagram yhdistää IGTV:n ja feedin videot yhdeksi formaatiksi. https://twitter.com/alexvoica/status/1445420171502526464?t=DYKEjt7JtwaBg9j4wEg4ag&s=19
Instagramin uusin hyvinvointiominaisuus Take A Break lanseerattiin eilen Suomessa ja on nyt kaikkien saatavilla sovelluksessa. Take A Break on suunniteltu auttamaan ihmisiä tekemään tietoisempia päätöksiä ajankäytöstään Instagramissa. Tietyn ajan ylittyessä Instagram pyytää käyttäjää pitämään tauon Instagramista ja ehdottaa asettamaan muistutuksia taukojen pitämisestä. Sovellus näyttää käyttäjille myös asiantuntijoiden tukemia vinkkejä.
Instagramista tutut lyhyet pystysuuntaiset Kelat-videot näkyvät nyt globaalisti Facebookin puolella. Keloja pääsee katsomaan ja luomaan Facebookin etusivulla näkyvästä Kelat-välilehdestä. https://about.fb.com/news/2022/02/launching-facebook-reels-globally/
Instagram sai nyt kaksi uutta kronologista näkymää sisällön selaamiseen. https://about.fb.com/news/2022/03/two-new-ways-to-control-your-instagram-feed/
Instagramin profiiliin voi nyt kiinnittää enintään kolme julkaisua. Näin ne näkyvät aina ensimmäisenä. Kiinnitys onnistuu menemällä profiiliin, klikkaamalla kolmea pistettä ja valitsemmalla 'kiinnitä profiiliisi'.
Instagram-pomo Adam Mosseri kertoo, että Instagram panostaa entistä enemmän Kela-videoihin (Reels) eli pystyvideoihin. Käytännössä kaikki videota ovat Kela-videoita. Lisäksi muuta uudistusta Kela-formaattiin. Esimerkiksi kaikista julkisista kuvista voi tehdä Kelan. https://twitter.com/mosseri/status/1550171218476781568
En käytä Instagramia ja hyvin harvoin tulee muutenkaan vilkaistua mitään sieltä. Mutta sanonpahan vain, että noi pystyvideot on ärsyttäviä. Mutta kai Instagramiakin moni katselee puhelimella.
Onhan ne suosittuja, kiitos TikTokin, mutta ei näin paljoa tarvitsisi omasta mielestä panostaa. Itsekin tulee Instagramia nykyään vähemmän selattua, kun siitä on tullut hyvinkin sekavan oloinen.
Instagramin alareunan navigointipalkki muuttuu pian. Kauppa-painike saa lähteä. Kelat-painike siirtyy keskeltä Kauppa-painikkeen tilalle. Keskelle puolestaan tulee painike uuden julkaisun luomiseen, joka on nyt ollut sovelluksen yläreunassa. Kauppa-painikkeen poistaminen tarkoittaa, että tuotteiden myyminen sovelluksessa vähenee, mutta ainakin toistaiseksi jää kuitenkin Instagramiin. https://www.theverge.com/2023/1/9/2...-shopping-tab-home-feed-main-navigation-reels
Instagramiin esiteltiin jälleen uusia toimintoja. Hiljainen tila laittaa ilmoitukset tietyksi ajaksi pois käytöstä ja esimerkiksi yksityisviestin lähettäjälle vastataan automaattisesti, että käyttäjä on hiljaisessa tilassa. Ominaisuus käytettävissä ensimmäisenä muutamissa maissa (ei vielä Suomessa). Tutki-osiossa voi nyt piilottaa useita julkaisuja kerralla eli suosituksia voi nopeammin mukauttaa. https://about.instagram.com/blog/announcements/giving-people-control-over-what-they-see-on-instagram
Koska Instagramissa mainoksia ei vielä tarpeeksi ollut niin nyt tulee kaksi mainosta lisää. Jatkossa hakutuloksissa voi näkyä mainoksia, kun käyttäjä hakee tiettyä yritystä, tuotetta tai sisältöä. Toinen mainos on niin sanottu muitutusmainos. Muistutusmainoksissa Instagram lähettää käyttäjälle ilmoituksia tilaisuuksista. https://business.instagram.com/blog/reminder-ads-and-ads-in-search-results
Instagram alkaa huomauttamaan nuoria käyttäjiä koko näytön kokoisella ilmoituksella, mikäli sovellusta käyttää myöhään illalla 10 minuuttia putkeen. Ilmoituksen tarkoituksena on ilmoittaa, että nyt on myöhä ja sovellus kannattaisi sulkea. https://about.fb.com/news/2023/06/parental-supervision-and-teen-time-management-on-metas-apps/