Internet-yhteyden jakaminen lähiverkossa

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Ankka, Jan 16, 2007.

  1. Ankka

    Ankka Member

    Joined:
    Aug 26, 2002
    Messages:
    16
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Noniin, tästä on täälläkin aiheita, kuten myös runsaasti ohjeita. Olen lukenut kaiken, mutta en silti saa internet-yhteyden jakamista toimimaan. Toivoisin siis vastauksia tähän ketjuun, enkä linkkejä muualle.

    Tilanne on seuraavanlainen:
    Pöytäkoneeni on yhdistetty vdsl-boksin kautta nettiin ja ristikytketyllä verkkokaapelilla läppäriin. Kun internet-yhteyden jakaminen ei ole päällä ja läppäriin yhteydessä olevan verkkosovittimen, sekä läppärin verkkosovittimen asetukset on määritetty automaattisiksi, molempien koneiden ip-osoitteet määrittyvät oikein ja lähiverkko pelaa.

    Jos kuitenkin jaan internet-yhteyden, pöytäkoneen lähiverkkosovitin saa ip:n 192.168.0.1 kuten kuuluukin, mutta jostain syystä läppärini ip ei vaihdu 192.168 alkavaksi. Tämän takia verkkoyhteys koneiden välillä näkyy rajoitettuna, eikä mikään tietenkään toimi.

    Noh, tämänhän voi korjata toki käsinkin, joten laitoin läpsyn ip:ksi 192.168.0.2, aliverkon peitteeksi 255.255.255.0 ja gatewayksi 192.168.0.1. Koneiden välinen yhteys palautui normaaliksi, pingaus toimii molempiin suuntiin, kuten myös tiedostojen jako, mutta nettiyhteys ei pelaa vieläkään.

    Mistähän tässä nyt voisi olla kyse ja mistä johtuu, ettei läppäri automaattisesti saa 192.168.0 -alkavaa ip:tä internet-yhteyden jaon ollessa päällä?

    Internet-yhteyden jakamisen olen tehnyt seuraavasti:
    Pöytäkoneen pppoe-yhteys on jaettu, olen sallinut muiden verkossa olevien koneiden muokata yhteyttä ja valinnut kotiyhteydeksi verkkosovittimen, joka on yhteydessä läpsyyn.
    Olen koittanut myös tuota wizardia, mutta sama lopputulos.

    Lisätty:
    Molemmissa koneissa siis Windows XP kaikilla päivityksillä ja F-securen palomuuri (säädetty päästämään kaikki yhteydet läpi) toisiltaan).
     
    Last edited: Jan 16, 2007
  2. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Joined:
    May 5, 2003
    Messages:
    29,936
    Likes Received:
    124
    Trophy Points:
    143
    Sano tähän alkuun sen helpoimman tavan, jos operaattori antaa useamman kuin yhden IP-osoitteen. Eli ostaa halvan reitittimen ja koneet suoraan kiinni siihen.

    Muistaakseni tuo internetyhteyden jakaminen määrittää staattiset IP-osoitteet, eli dynaamisella (automaattisella hakemisella) se ei toimi (voin muistaa toki väärin).

    Yleensä ongelmat ovat noissa palomuureissa.
    http://support.f-secure.fi/fin/corp...tshield/internetshield-issue-2003120111.shtml
    tuo on se mitä F-secure itse kertoo tuosta.
     

Share This Page