Internetin nopeus muuttunut epävakaaksi toisen tietokoneen päälläollessa

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by 12562, Jun 5, 2011.

  1. 12562

    12562 Member

    Joined:
    Nov 4, 2009
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Pari päivää sitten (noin 3.6) minulla alkoi netti hidastella siten että kaikki pingit alkoivat hyppiä 100 ja 400 välillä ja latausnopeus tippui paljon. Voin yhä selata nettiä ja katsoa videoita mutta melko tuskaisesti.

    Tein ping testin, ja sen mukaan pakettihävikkiä on nyt 11%, ping Espooseen taas on nyt 249ms ja "jitter" 195ms. Normaali oloissa Espoon ping on noin 30ms.
    Speedtest.net:in mukaan lataus nopeus on suunnilleen 0,3 mb (yleensä 10mb) lähetys nopeus 0.09mb (yleensä 0.5 tai enemmän)


    Kummallisinta tässä on se että silloin tällöin ongelma poistuu joksikin aikaa. En ole pysynyt löytämään syytä tälle. Mahdollinen selitys voi olla että toinen samassa modeemi reitittimessä oleva kone suljetaan, mutta välillä ongelma katoaa vaikka se onkin päällä.


    Yhteys hidastelee/muuttuu epävakaaksi aina kun toinen samassa lähiverkossa oleva tietokone on päällä. Toisella koneella ei ole käsittääkseni päällä mitään toisen internettiä hidastavia ohjelmia (bittorrent esimerkiksi). Merkittävin asennus siihen koneeseen viimeaikoina on joku "Eden Eternal" niminen suljetussa betassa oleva peli.

    Muutaman kerran, kun olen vasta käynnistänyt modeemin uudelleen, yhteys on toiminut jonkin aikaa moitteettomasti. Lopulta se hidastuu kuitenkin uudestaan.

    Olen tarkistanut koneen viruksien varalta,
    korjannut rekisteri virheet,
    testannut yhteyttä muilla koneilla jotka on kytketty samaan modeemiin.
    Olen vaihdellut portti paikkoja ja käynnistänyt modeemia uudestaan koneiden ollessa päällä ja kiinni.
    Millään koneella ei ole käytetty paljon internettiä käyttäviä ohjelmia kuten bittorrenttia hidastelun aikana.
    Palomuuriin ei ole tehty muutoksia. Sen sulkemisella ei ole mitään välittömiä vaikutuksia.


    Hidastelu alkoi kun yritin pelata pitkästä aikaa Minecraftin moninpeliä. Jostain syystä minulla on ollut aina minecraftin kanssa se ongelma että se jollain tapaa särkee netin, tällä kertaa ongelma ei vain korjaannu itsestään.

    Merkittävimmät asennukset lähipäivinä ovat olleet näytönohjaimen päivitys ja Javan uudelleen asennus (poistin ensin kaikki edelliset versiot)



    System Information
    ------------------
    Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 3 (2600.xpsp_sp3_gdr.101209-1647)
    System Model: P5K SE
    BIOS: BIOS Date: 07/19/07 11:46:27 Ver: 08.00.12
    Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz (2 CPUs)
    Memory: 2048MB RAM
    Page File: 590MB used, 4348MB available
    DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
    Card name: NVIDIA GeForce 8800 GT (versio 6.14.12.7533)



    Verkkosovitin: Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T controller
    (versio 2.3.7.14) (uudempia päivityksiä en ole kyennyt löytämään)
    pvm. 20.8.2009

    Yhteys: Sonera, nopeus muistaakseni 10mbps (lähiverkko yhteys väittää sen olevan 100mbps)

    Palomuuri+virustorjunta: Norton Internet Security

    Tietokone on noin 3 vuotta vanha.

    Toisella samassa lähiverkossa olevalla koneella pitäisi olla suunnilleen yhtä hyvät (tai huonot) ajurit sun muut.
     
    Last edited: Jun 6, 2011
  2. Datanen

    Datanen Guest

    Joined:
    Sep 21, 2010
    Messages:
    5,322
    Likes Received:
    68
    Trophy Points:
    108
  3. 12562

    12562 Member

    Joined:
    Nov 4, 2009
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos vastauksesta Vingeri

    Päivitin
    Flashin, adobe reader:in ja shockwaven.


    Pieni päivitys ongelman satunnaisen poistumisen suhteen:
    Ilmeisesti juuri toisen koneen yhtäaikainen päällä olo vaikuttaa minun internettini nopeuteen. Toisesta koneesta voisi myös sanoa sen että se oli jonkin aikaa (useamman viikon (kuukauden?) joko ilman palomuuria tai pelkän windows palomuurin varassa.

    Todennäköisesti netti hidastuu/epävakautuu heti kun tuo toinen kone laitetaan päälle ja sen kiinni pitäminen tai samasta modeemista irrottaminen eivät, ikävä kyllä, ole vaihtoehtojen listalla.


    lisäys:
    Yhteys hidastuu sitä enemmän, mitä enemmän lähiverkon koneita on päällä.

    Alkaa epäilyttää että verkkosovitin on menossa hajalle, mutta haluaisin ensin paremmin asiasta tietävän mielipiteen.
     
    Last edited: Jun 6, 2011
  4. vps358

    vps358 Active member

    Joined:
    Nov 14, 2009
    Messages:
    4,570
    Likes Received:
    238
    Trophy Points:
    93
    Sitä enemmän "huhuillaan" nettiin päin, joten ei ole ihme, että hidastelee....

    T: Vesku
     

Share This Page