eli mitä noihin "internet protokolla (tcp/ip)" kohtiin niin kun: ip osote aliverkon peite oletus yhdyskäytävä kohtiin pitää laitta? koitin laittaa samat mitkä mun kannettavas on mut ei auttanut. mistähän oikeat jutut sais noihin?
Jotain rajaa noihin otsikoihin! Kannattaiskohan kokeilla hae ip osoite automaattisesti ja dns autom. hakemaan myös. Tietysti voisit vähän hiukan paremmin selventää esim. minkä tarjooma netti sulla on yms. Yritystä vähän enemmän näihin..
No onks otsikko parempi nyt herra kielimaisteri? ei toimi netti kun hakee niitä automaattisesti. eli mistäkähän oikeat numerot noihin sais? ja netti on elisa 1 mb laajakaista.
No vähä piti huomauttaa.. Mut mut, saako se minkälaisen ip-osoitteen asetuksien ollessa autom.? Entä mites ping, toimiiko ollenkaan?(käynnistä, suorita->cmd, johon kirjoitat esim. ping www.google.fi) Miten/missä tilanteessa se netti lakkasi toimimasta? Siis toimiiko sun kannettavassa netti ihan normaalisti, mites siinä on noi asetukset?
No netti lakko toimimast ihan yks kask. koitin saada toimimaan sitä, ja vaihdoin asetuksista että hakis ipeet sun muut automaattisesti, ja se ei auttanu. No sitten mä hokasin käynnistää ton modeemin uudelleen ja netti alko taas toimii. meinaan kannettavassa. pöytäkoneessa se ei enää toiminu, kun ne ipeet ja muut numerot hävis sieltä. kokeilin tota ping juttua, ja se sanoo vain: ping pyyntö: tuntematon isäntä www.google.fi
Onko sulla molemmat koneet netissä yhtäaikaa? Ootko kattonu ettei mikään palomuuri blokkaa liikennettä? Voisit myös tarkistaa, ettei haittaohjelmat/virukset ole yllättänyt. Kannettavassako lähti toimiin samantien, kun käynnistit modeemin uudestaan? oliko asetukset kaikki autom.? Kuulostaa kyl, et ei oo siinä netissä mitään vikaa, vaan siinä pöytäkoneessa on jotain häikkää..
No ei ole pöytä koneessa vikaa. netti vaan lakkas toimimasta, niin pötäkonees kuin kannettavaskin ja amätöörinä mä koitin vaihtaa pöytäkoneen tcp/ip asetuksista sillee, et ne hakis automaattisesti --> ei auttanu. Sitten boottasin modeemin ja alko toimii. kannetavas toimi hyvin vanhoilla asetuksilla jota en ollu sorkkinu, mutta pöytäkoneessa ei, koska olin vaihtanu sen tcp ja ip jutut automaattiseksi ja vanhat numerto ipeistä ja muista oli hävinnyt. että mistähän ne oikeat numerot saisi niihin? koitin laittaa samat kuin kannettavassa, mut ei auttanu. JA mikään palomuuri ei kyllä blokkaa mun selaimia tai mitään. mitenkään en zoneeni enkä virustutkaan sorkkinut. en oo sentään niin käsi vaan ongelma on vaan se, että ne ip ja muut numerot hävisi sieltä "verkon ominaisuudet --> internet protokolla (ip/tcp) ominaisuudet" osiosta. Eli mistä ne saisi selville tai takasin? Asialla ois aika kiire, että apuja tarttis.
Tee toimivalle koneelle seuraava: Käynnistä -> Suorita -> cmd -> ipconfig/all Kerro mitä osoitteita tuolta tulee.
Joo, tolla löyty ip.osoite, aliverkonpeite, ensisijainen ja vaihtoehtonen dns palvelin, mutta oletusyhdyskäytävä kohtaa oli tyhjää. Laitoin noi paikoilee mitkä näky, mutta ei alkanu pelittää. mistäs ton oletusyhdyskäytävä jutskan vielä sais?
ip: 169.254.12.233 aliverkonpeite: 255.255.0.0 ensisijainen dns: 193.229.0.40 vaihtoehtonen dns: dns: 193.229.0.42
DNS-osoitteet ovat oikein, mutta muut osoitteet ovat windowsin hatusta heittämiä. Laita sen koneen osoitteet jolla pääset nettiin.
no mutta kun ne kanettavan jutut on ihan yhtä outoja: ip: 10.0.0.10 aliverkonpeite: 255.255.255.0 oletusyhdyskäytävä: 10.0.0.2 dnsät on samat. Mutta silti toimii! mitä tässä pitäis tehdä? ainiin. vaikuttaks se jotenkin noihin numeroihin, että siis se modeemi on kiinni toisessa pöytäkoneessa, jossa on ihan yhtä tymät numerot kuin kannettavassakin, ja sitten siitä modeemista menee semmoseen pienempään värkkiin johto ja sitten siitä menee taas puhelinpistokkeesen, ja puhelinpistokkeesta menee johot mun koneen verkokorttiin. aina ennen on toiminut kunnolla.
edit. Jos nyt oikein ymmärsin, niin toimimattomassa koneessa on sisäinen adsl-sovintin? Eli ne kaksi toimivaa konetta on ulkoisella modeemilla ja ne toimii?
Hei joo laitoin samat numerot kuin kannettavassa ja alko toimii! Mutta sit tuli tas uus ongelma. tuli ilmotus että "Windows on havainnut ip riidan" tai vastaavaa. eli nyt kannettaval ja pöyttiksellä on siis samat numerot ja niillä ei voi mennä yhtäaikaa nettiin. ratkaisuja? ja siis se adsl modeemi on kiinni toisessa pöytäkoneessa ja siitä modeemista menee johot pienempään laatikkoon ja siitä taas puhelinpistokkeeseen ja mun huoneen pistokkeesta menee johto mun verkkokorttiin. se modeemi on siis niikun jaettu kolmeen osaan.