Eli siis nyt olen muuttanut omaan vuokra asuntoon (kerrostalo) jossa asuu minun lisäkseni eräs toinen henkilö ja internet yhteyttä pitäisi avata. Eli olen kahtonut tätä Soneran yhteyttä, 10 Mbit/s ja valokuitukaapelilla. Olisiko tuo kuin nopea eli rittäisikö se internet pelaamiseen hyvällä pingillä ja ei tökkisi se pelaaminen vaikka tämä asuinkummpani olisi samaan aikaan internetissä joissain sivuilla esim. YouTubessa. Ja mikä olisi mahdollinen Download-nopeus? Entisellä internetillä, semmoisessa pikkukylässä max. latausnopeus oli vain 120 kb/s ja sillä netillä kun toinen oli internetissä ja toinen pelaamassa näitä FPS pelejä netissä niin armoton lag tuli ainakun hän katsoi jotain videota tai latasi uutta sivua. http://www.sonera.fi/nettiyhteydet/laajakaistat/laajakaista+kotiin Tässä vielä tuo linkki. Eli rittäisikö tuo vai onko jollain muulla tyylin Saunalahdella tai DNAlla nopeampi laajakaista. EDIT: Edellisellä internetillä, tuolla 120 kb/s ping Counter-Strikessä venäjäservereihin oli 70-90 ja olen nähnyt suomalaisia joilla on vain jokin 10-40 ping sinne venäjäservereihin. Eli jos jotain tuommosta nopeutta saisi niihin servereihin niin hyvä olisi ja asun kaupungissa, melkein Kuopion keskustassa niin pitäisi todennäköisesti olla ihan suora yhteys eikä hidasteita
Varmaan tässäkin asiassa on euroista kysymys, jos on kuitu saatavilla ja tarvitsee nopeaa linjaa niin isosti aattelisin kuitua jos vähänkään on mahdollista.
Ok. Oliskos sitten tämä 10 mb/s valokuidulla kuinka nopea, eli kuin nopeasti tulisi lataukset ja kuinka nopeasti internet sivut latautuisi.
Ei yhtään sen nopeammin, kuin kymppimegaisella adsl:lläkään. 10 mb/s on oikeasti luettuna 10 millibittiä sekunnissa, ehkä tarkoitit 10 Mb/s? No, lataukset tulenevat tuolla kymppimegaisella luokkaa vähän yli megatavun sekunnissa, eli 1 Mt/s. M = mega m = milli b = bitti t tai B = tavu, eli 8xbitti T: Vesku
Olethan tietoinen, että valokuitua ei noin vain "valita", vaan se edellyttää, että kyseinen taloon on ensin tuotu internetyhteys valokuitukaapelilla.
Ja pitää muistaa se että jos ostat 10 mb/s liittymän, niin nopeus jää todennäköisesti 9 mb/s tai alemmaksi.
Nyt puhutaan kuituyhteydestä, joka on hieman eri asia kuin kuparilla toteutettu ADSL. Eli jos tilaat kuidulla 10 Mb/s yhteyden niin kyllä varmasti myös saat sen.