Siis minulla on tuo SE Z530i kännykkä, ja siinä on VGA kamera. Mutta nyt löyty tuolta tollainen juttu, jossa lukee interpolated to 1.3MP. Siis mitähän tuolla tarkoitetaan?? http://www.ostos.fi/index.php?grouppath=254,260&kieli=fi&limit=-1&tuoteid=31883&page=tuote
Kamera käyttää matemaattista algoritmia, jonka avulla se analysoi kuvan ja laskee siihen lisää kuvapisteitä tehden sen näin ollen suuremmaksi eli siis suurentaa kuvaa bittikartanruudukkoa kasvattamalla.. Näin olen tämän asian käsittänyt..joku korjatkoon jos olen väärässä
Jep. Eli ohjelmallisesti kasvatetaan kuvan tarkkuutta. Yleensä erillisillä kuvankäsittelyohjelmilla päästään parempaan tulokseen tuon suhteen.
Ahaa..aivan.. eli käytännössä tämän merkitys on mikä? täytyy kuvankäsittelyohjelmalla käsitellä kuvaa jotta saa tuon hyödyn?
Käytännössä kamera vain suurentaa kuvan ohjelmallisesti isommaksi, mikä johtaa laadun heikkenemiseen. Hyötyähän tästä ei ole juurikaan kameran käyttäjälle, ellei hän pidä isoista ja rakeisista kuvista Syy miksi näitä ominaisuuksia puhelimiin laitetaan löytyy markkinointiosastolta, sillä he voivat mainostaa puhelimen kameran kuvien kooksi paljon isompaa tarkkuutta, kuin mihin sen kenno oikeasti pystyy. Toki mainoksissa mainitaan kameran tarkkuudeksi vga ja sanotaan että kuva interpoloidaan 1,3MP-kokoiseksi, mutta tosiasiassa suurimmalle osalle kuluttajista jää mieleen vain tuo maaginen megapixeliarvo, koska he eivät välttämättä ymmärrä interpoloinnin tarkoitusta. Olettaisin, että tuolta kameran valikosta löytyy kohta josta voidaan määrätä suurentaako kamera sillä otetun kuvan isommaksi vai ei. Ei liene kuitenkaan mitään järkeä laittaa sitä päälle koska kuvakäsittelyohjelmat osaavat tehdä suurennoksen melko varmasti laadukkaammin, jos tarvetta suurentamiselle tulee. Näin kyynisesti itse olen tuon interpoloinnin mainostamisen ymmärtänyt, korjatkaa jos joku keksii sille järkevämmän käyttötarkoituksen
Heheh, noin se varmasti jotakuinkin menee, kuluttajan harhautustahan se on. Tosin ihme kyllä, löysin tuon maininnan vain tuolta yhdeltä jälleenmyyjän sivulta. Kiitoksia selvennyksistä