Terve. Eli tosiaan saan pian lukiosta ylioppilas paperit käteen ja tulevaa ammattia olen tosissani pohtinut jo kauan. Aitona ja vahvimpana intohimonani on ehdottomasti tietokoneet. Pidän enimmäkseen PC hardware puolen hommista, esimerkiksi kasaamisesta ja modaamisesta yms. hommista. Myös videoiden editointi ja pelaaminen on top vitosessa. Ylikellotus ja softapuolen hommelit ovat myös kiinnostavia, mutta en ole pahemmin päässyt niihin vielä syventymään. Olisiko mitään noihin "intohimoihin" sopivaa ammattia? Olen lukenut lähes pelkkää p'skaa IT alan hommista. Täytyy varmaan harkita muita hommia ja pitää tietokoneet vain harrastuksena? Oman yrityksen/verkkokaupan perustaminen on myös pyörinyt mielessä. Sanokaa ehdotuksia ja neuvokaa! Olkaa myös realistisia. Kiitokset vastanneille.
Perus datanomin ammattihan on just sitä kasaamista mutta siinä sellanen ongelma että niitä datanomeja on koko suomi pullollaan. Lisäksi tuntuu ettei sitä ammattia oikein arvosteta enää. Pitäis olla muita lappuja kourassa. Kaveri kävi ensin sähköpuolen, sitten datanomiopinnot ja luki vielä tietoliikenneinsinööriks ittesä.. tuntuu töitä riittävän ja ihan kivaa liksaakin vetää. Mä en tiedä pääseekö lukemaan suoraan insinööriks lukion papereilla mutta jos oikeasti haluaa päästä töihin it-alalle niin kehottaisin hommaamaan ihan jotkut muut pahvit taskuun kun datanomin...
Ehdottomasti kannattaa hankkia jonkunlainen it-alan tutkinto. Alalls ainakin riittää töitä ja hyvät mahdollisuudet edetä joka suuntaan. Se on myös yksi näistä ns. tulevaisuuden ammateista!
Jos yhtään haluat tehdä pientä taustatutkimusta alasta mitä lähdet opiskelemaan ja etenkin it-alasta niin kannattaa seurata ihan alusta lähtin miten yritukset toimivat ja minkälaisia käyttöjärjestelmiä he käyttävät. Esimerkiksi täällä on hyvä esimerkki yrityksestä missä kaikki toimii tietokoneitten ja it-palveluiden avulla.