iPod linuxille

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by neggis, Sep 27, 2005.

  1. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen hankkimassa iPod nanoa tai miniä. Miten ongelmallista musiikin siirto itse laitteelle on, firewirellä ilmeisesti pitää homma tehdä. Kokemuksia? Mitä minun pitää tietää ennenkuin pistän tilauksen vetämään? Niin nykyinen distroni on SuSe, ja senverran olen tutkiskellut että ainakin gtkpod löytyy jo valmiina.
     
  2. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hmm.. Oon kuvitellu että noi ibodit toimii ihan kuin mikä tahansa muukin usb massa muisti.. Harmi jos näin ei ole kun ei ole tuota firewireä tässä, ja tuollaista oon hieman kaavaillu..
     
  3. anatemus

    anatemus Regular member

    Joined:
    Mar 11, 2002
    Messages:
    472
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eipä taida toimia, tarvitsi jonkinlaisen "sisäisen tietokantansa" käpistelyn soittaakseen muzakkia.

    Kokemuksia ei ole kun en laitetta omista, mutta kyllä ipodeja linuxin kanssa käytellään.

    Vilkaise vaikka: http://www.gtkpod.org/

    Ja esim. amaroK (http://amarok.kde.org) tukee ipodeja suoraan (Media Device -välilehti).

    EDIT: Jahas. gtkpod olikin jo tuttu, voit vilkaista silti ;)
     
    Last edited: Sep 28, 2005
  4. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Otin varman päälle ja tilasin 1Gt shufflen, joka on fat32 alustettu, ja usb2 & flash (ei siis kiintolevy). Pärjään sillä varmasti hyvin, käyttö tulee olemaan lähinnä 4x viikossa juoksulenkki, sekä satunnainen junamatkailu. Autoonkin haavelin tuosta soittopeliä, mutta taitaa jäädä haaveeksi, saas nähdä. Kerron tänne käyttökokemukset kuhan laite saapuu, toimittaja puhui noin viikosta.
     
  5. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  6. SeppoLok

    SeppoLok Member

    Joined:
    May 19, 2002
    Messages:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tänään sitten tuli postissa tuo iPod nano. Laite oli valmiiksi formatoitu ja gnome mounttasikin automaattisesti laitteen. Käynnistin gtkpodin ja muokkasin asetuksista että mountpisteen pois defaultista. Defaulttina on /mnt/ipod. Kokeilin siirtää musiikkia gtkpodilla ja kappaleet siirtyivät moitteetta, ja myös kuuluivat soittimessa.

    Nano kyllä toimii usb massamuistina mutta musiikkia ei sinne oikein itse voi mennä lisäilemään, tai en ainakaan usko että osaa toistaa niitä.

    ps. ei voi muuta kuin kehua apple storen palvelua. soittivat tänään ja kysyivät että missä olen, olin töissä joten toivat laitteen sinne :)
     
  7. hape

    hape Regular member

    Joined:
    Mar 28, 2005
    Messages:
    366
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jep, kotiovelle tuovat.

    Mun kohdalla en ollut kotona kun soittivat, käskin jättää postilaatikkoon ja niin jättikin. Siltikin oli tullut Applelta sähköpostia että mua ei ole tavoitettu ja oli ohjeet miten toimia.

    Sähköpostia tulee kun tilaus tehty, kun maksu vastaanotettu, kun paketti lähtee ja jos ei tavoiteta niin yhteydenotto ohjeet. Lisäksi netissä voi seurata helposti missä paketti menee. Ei kovin paljon paremmin voisi homma toimia.
     
  8. hape

    hape Regular member

    Joined:
    Mar 28, 2005
    Messages:
    366
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Neggis, haluaisin kommentoida tuota sun iPod ohjetta linuxille. Moitit tuota lämpötila-aluetta. Todennäköisesti iPod toimii reippaasti pakkasen puolellakin. Apple vaan vapauttaa itsensä siitä vastuusta ettei soitin välttämättä toimi täysin pakkasessa. Todennäköisesti ainut havaittava ero on näytön hitaus (talvea ja käytännön testejä odotellessa...)
     
  9. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Näin minäkin uskon, ja lisäksi ehkä akku tyhjenee normaalia nopeammin kovilla pakkasilla. Täytyypi kirjoittaa kokemuksia, kuhan ilmat viilenesivät.

    Edit: Tajusin muutamaa tuntia myöhemmin (vodka teki tehtävänsä), että eihän Shufflessa ole näyttöä...
     
    Last edited: Oct 7, 2005
  10. topa

    topa Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2003
    Messages:
    296
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kuuluuko noihin applestroren hintoihin toimituskulut?

    Ipod Shuffle 512Mt maksaa 99e kotiinkuljetettuna?
     
  11. hape

    hape Regular member

    Joined:
    Mar 28, 2005
    Messages:
    366
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Muistaakseni kaikki toimitukset joiden veroton hinta on yli 100e lähtee ilman toimituskuluja. En muista tarkkaa summaa mutta jossain se sielä luki kyllä selvästi. Viimeistään siinä kun valitaan maksutapa.
     
  12. topa

    topa Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2003
    Messages:
    296
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  13. hape

    hape Regular member

    Joined:
    Mar 28, 2005
    Messages:
    366
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Sen verran halusin vielä sanoa että tuo Applen kauppa ei todellakaan mikään halpakauppa ole. Esimerkiksi iPod Nanon ostossa säästää 26€ jos ostaa jostain muusta saksalaisesta verkkokaupasta (sitä en osaa sanoa mistä, joskus eksyin tällaiseen kauppaan sattumalta). Mutta toisaalta, Applesta ainakin on varma tilata ja palvelu toimii.
     
  14. topa

    topa Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2003
    Messages:
    296
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Applen kauppa on ainakin halvempi kuin suomen kaupat.
    Soittimen kanssa voisi olla hyvä ostaa kuulokkeetkin, applellakin on jotain parempia nappeja.

    Menee vähän OT
     

Share This Page