iPodilla(kin) nettiin

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by fandokan, Apr 6, 2011.

  1. fandokan

    fandokan Member

    Joined:
    Aug 13, 2007
    Messages:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Heippa. Olen näemmä pudonnut pahasti atk-kelkasta näiden langattomien verkkojen osalta, kun huomasin sormen hakeutuvan suuhun miettiessäni ratkaisua ongelmaani. Apua.

    Ongelmani on siis se, että hankin iPod Touchin, jolla olisi mukava päästä myös nettiin kotona, mutta koska meillä on ihan langallinen ADSL niin eihän se tietenkään onnistu. Mitenkään muuten (paitsi korkea hinta) kun ei ole ongelmia verkon kanssa ollut niin ei ole tarvetta vaihtaa nykyistä liittymää, siispä pitäisi muuttaa nykyistä yhteyttä siten että siihen saa yhteyden langattomastikin. Tämän pitäisi käsitykseni mukaan onnistua, mutta se millaisella vempeleellä tämä tapahtuu on minulle pikkuisen mysteeri. Olen katsastellut esim prisman (buffalo airstation) ja gigantin sivuilta nuita reitittimiä, langattomia tukiasemia ja muita, mutta jopa valmistajien sivuilla koko homma esitetään sellaisella kapulakielellä ettei maallikko enää ymmärrä. Nythän siis puhelinpistokkeesta menee piuha ADSL poksiin, josta lähtee tavalliset ethernet piuhat koneisiin ja ps3:een. Ymmärtääkseni tuohon laniboksiin voisi liittää jonkun langattoman laitteen, vai olisiko helpointa hankkia uusi poksi tilalle, jossa olisi sekä vanhanaikainen liitos, että antenni (onko heitä?)? Entä eri merkkien yhteensopivuudet? ADSL laitteeni on Telewell merkkinen vuodelta kilpi&kypärä (~2005).

    Toinen vaihtoehto olisi, että kun ipod ja läppäri osaavat itsestään tuon langattomankin jutun, että hankkisi pari sellaista usb kapulaa ps3:lle ja pöytäkoneelle ja muuttaisi koko systeemin langattomaksi. Mutta eikös nuokin mokkulat maksa jokusen kymppiä edelleen kipale..
     
  2. Jaiy

    Jaiy Regular member

    Joined:
    May 22, 2010
    Messages:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo, elikkä toivon että ymmärsin toikin tarkoituksen nyt oikein.

    Itsekkin aluksi kummastelin noita juttuja ja vaikutti monimutkaiselta, mutta sepä olikin todella simppeliä. Halusin langattoman netin PS3:sta, läppäriä ja iTouchia varten... Itse tein sitten näin:

    Ostin vanhan modeemin tilalle uuden, tälläisen: http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/verkkolaitteet/DSL2740B/d-link-dsl-2740b-reititin
    No, sitten kotona käynnistin pöytäkoneen, laitoin mukana tulleen CD levyn tietokoneeseen.
    CD levyn asennusohjelma neuvoo läpi asennuksessa, se kertoo mikä piuha kytketään seuraavaksi jne... Lopuksi se kysyy sinulta miten haluat suojata langattoman nettisi, voit laittaa salasanan tai jättää suojaamattomaksi (kuka tahansa voi liittyä).
    Tämän jälkeen laitettiin modeemista WLAN vipu päälle ja PS3 löysikin jo langattoman netin.

    Itse en ollut asioihin suuremmin perehtynyt ja homma hoitui noin puolessa tunnissa.
    Todella helppoa, varsinkin kun mukana tuli tuo levy.


    PS. Ei tarvitse olla välttämättä juuri tuo modeemi, jokin muukin käy.
    Ja modeemin paketissahan pitäisi tulla myös tarvittavat johdot, eli ethernet ja puhelinjohto.
     
    Last edited: Apr 9, 2011

Share This Page