Mulla on HP:n Pavilion ze4400-sarjan kannettava (XP Home), ja pitäisi hankkia isompi kovalevy. Onko mitään rajoituksia, vai käykö kaikki 2,5-tuumaiset? Entäpä onko kovalevyn vaihto kannettavaan yleensä vaikeampikin toimenpide? Kannattaako viedä liikkeeseen?
Yleensä suhteellisen helppo toimenpide. Ainoa rajoitus tietääkseni on, että vanhoihin koneisiin ei käy välttämättä yli 127G kovot. En ole itse joutunut kuin kerran vaihtamaan kannettavan kovon, enkä huomioinut esimerkiksi paksuutta, mutta se saatta (en tiedä) vaikuttaa. Kannattaa katsoa valmistajan kotisivuilta tai jostain manuaalista.
Kaikki 2,5" kovalevyt pitäisi olla ulkoisesti samanlaisia. Kannattaa kuitenkin huomioida että näin pienissä kovalevyissä kuoren rakenne ei ole yhtä tukeva kuin isommissa. Joten kannattaa olla normaalia varovaisempi kovalevyä käsitellessä.
Minäkin olen aina kuvitellut, että ne ovat samanlaisia, mutta kun luin jokin aikaa sitten tehomyllyn artikkelin ukoisista kiintolevyistä, pisti silmään kohta: en sitten tiedä onko niitä erikokosia olemassa vai ei, mutta varmaan kuitenkin kannattaa tarkistaa asia.