Ostin viime marraskuussa konepaketin, jonka itse kasasin. Kone on toiminut ihan moitteettomasti, mutta... Kesällä kone kaatuili ihan kummallisesti ja yritin kysellä kavereilta apuja. He neuvoivat minua mittaamaan emon jännitteet. Jännitteet olivat ihan ok, paitsi +3.3 oli ~2,7 ja +5.5 oli ~4,8. Minua neuvottiin ostamaan uusi virtalähde, koska kaverit epäilivät, että ostamani on hieman alitehoinen (350W). Niin sitten tein, ostin viime viikolla Antecin 550W virtalähteen. Nyt jännitteet ovat muuten ok paitsi; +3.3 on ~2,78 sekä -12.00 näyttää välillä 0,48 ja sitten taas -12,4. Lämmöt pysyvät normaaleina. Virtalähteen mukana tuli paneeli, jonka avulla jännitteitä pystyy vielä itse säätämään. Kaikki muut reakoivat muutoksiin, paitsi +3.3. Missähän vika voisi olla? Onko kyseiset jännitteet normaalit mun emolle (Epox 8RDA+)? Käyttöjärjestelmä on Win XP, Sp1.
Millä mittasit nuo jännitteet? Noilla - (negatiivisilla) jännitteillä ei ole väliä. 3.3V jännite kyllä pitäisi aiheuttaa ongelmia jos puskee alle 3.0V
Käy BIOS:ista kurkkaamassa noi jännitteet vielä, voi olla että emolevy kertoo ne väärin tai sitten kaipaa BIOS päivitystä.
BIOS näytti seuraavaa: Vdd: 1,63V Vcore: 1,68V Vdimm: 2,78V +5: 4,99V +12: 12,03V -12: -12,44V -5: -5,14V VBAT: 3,02V 5VSB: 5,06V Joten MBM:n ilmoittama jännite +3.3:lle onkin siis muistin (DRAM) jännite. Onkos tämä taso sille normaali?