Jouduin tekemään hp:n koneeseen ns. hätäpalautuksen painamalla . Kone teki varmuuskopion c: asemalle ja kone käynnistyi nätisti uudelleen. Nyt koneessa on tallessa omat tiedostot, mutta ei esim. Officea (kansio on siellä varmuuskopio-kansiossa). Kaikki ladatut ohjelmat yms. katosivat. Mikä neuvoksi? En saa palautettua tuolta tiedostosta mitään ja tympii todella että kaikki olisi ladattava uudelleen. Toinen ongelma on että kun yritän tehdä ntbackup.exe niin kone herjaa ettei kohdetta ole olemassa. Miten saan kaikki takaisin ennalleen? KOne puoli vuotta vanha.
Annapa tarkempia tietoja: Mikä kone - onko se läppäri - ja mikä käyttis? Onko koneessa HP Backup and Recovery Manageria? Mikä oli se tilanne/syy miksi piti hätäpalautus käynnistää?
Eli kone on HP Compaq nx7300 kannettava ja yritin asentaa koneelle Ciscon VNP ohjelmaa jotta pääsisin Itävallasta käsin koulun koneelle. Tätä varten piti poistaa F-secure. Poistin securen ja kun yritin käynnistää uudelleen kone ei avannut xp:tä vaan herjasi (en muista tarkkaan) windows/system32/config tiedostoa ei löydy tai jotain sellaista eikä voi avata xp:tä. Hätäpäissäni painoin sitten tuota F11 jonka jälkeen c:lle on tullut kansio My Backup -- 09-11-07 1526. Kaikki omat tiedostot on tallessa, mutta esim. Officea ei ole, ei sähköpostia asutksineen jne. Jostain syystä mulla ei ole järjestelmänhallinnassa mahdollsita valita varmuuskopiointia. Koneessa on HP Backup and Recovery Manager, mutta kun yritin sen kanssa tehdä tuota tiedostojen palauttamista niin ei anna avata tuota koneen tekemään packup-filea. Kiitos avusta jo etukäteen! Asun tällä hetkellä Itävallassa, joten huolloin kanssa voi olal niin ja näin. NIin ja tässä on takuuta vielä puoli vuotta voimassa. Kerran jo vaihdettu kirjoittava asema...
Jos olisit tehnyt palautuksen niillä varmuuskopioi CD/DVD:llä, jotka HP Backup and Recovery Manager tekee, niin tuota pulmaa ei ehkä olisi. Kaikkein paras vaihtoehto olisi ollut kuitenkin palauttaa järjestelmä aikaisempaan ajankohtaan. Mutta jälkiviisaus sikseen. Mulle on vielä epäselvää, minkä vaitoehdon valitsit kun olit painanut sitä f11:sta: Recover PC to a specific point in time (se olisi pitänyt valita), Recover PC's original factory installation and backup data (tämä varmuuskopioi tiedot ja palauttaa koko järjestelmän) vai Recovery PC's factory installation (tämä vaihtoehto ei tee varmuuskopioita, kaikki tiedot poistetaan) ja siinä on vielä; Back up files. Takuuhuolto ei ole ihastunut tapauksista, jotka ovat aiheutuneet käyttäjän tekemistä - hm - virheistä ja hätäilystä ;-) Varmmuskopioinnin voi valita juuri siitä Manager ohjelmasta. Se varmuuskopioi kaiken mitä kovalevyllä on. Tarvitaan pari-kolme DVD levyä, määrä riippuu koneessa olevista ohjelmista. Sitä koneen käyttöohje suosittelee aina tehtäväksi. Pienemmät varmuuskopiointimäärät tehdään esim. DVD levyille, muistitikulle tai ulkoiselle kovalevylle (sille jo vaikka kaikkikin). Tämän jälkeen ohje sanoo, että suorita palauttaminen loppuun näytön ohjeiden mukaisesti. Ymmärtäisin niin, että Manager ohjelman kautta pitäisi päästä siihen varmuuskopiokansioon. Nyt voisi tutkia Resurssienhallinassa, mihin koneessa tuo kansio on sijoitettu ja millaisia tiedostoja tunnukseltaan siellä on. On nimittäin mahdollista, että ne ovat D: tai H: -merkityssä osiossa, joka ei ole ei olekaan NTFS kansio vaan FAT32 muotoinen. Klikkaa sitä - Ominaisuudet) Jos olisit täällä Suomessa, niin vastaus olisi arkipäivänä, nyt on lauantai-ilta, helposti puhelimitse saatavaissa HP:n hyvästä asikaspalvelusta. Mutta yritetään nyt muilla keinoilla. Mulla on sattumoisin aivan sama läppäri yhtenä koneista...
Mulla on ne levykkeet kotona Suomessa eli saan ne kyllä tarvittaessa, mutta niissä on tilanne maaliskuuss kun ostin koneen. Sen jälkeen olen ladannut tähän ohjelmia. Mä en muista minkä vaihtoehdon valitsin mutta siinä luki että kopioi tiedostot joista voin myöhemmin hakea ne. Tuo koneen luoma tiedosto sisältää program files, documents and settings ,SWSetup kaikkia noita pääsen katsomaan ja klikkaamaan esim. skypen sain toimimaan sitä kautta lataamatta sitä uudelleen. Eli mun ymmärtääkseni kone on luonut varmuuskopion sinä hetkenä kun kone tilttasi ja mun pitäisi saada ne sieltä palautettua, mutta en tiedä miten
Joo, ymmärrän kyllä, että ne ovat siellä koneessa. Katso nyt kuitenkin missä ja ovatko siellä FAT32 osiossa. Ohjeen mukaan ne saa sieltä Manager ohjelmalla. Kun mun koneessa on käynnissä tärkeitä asioita, niin en tohdi nyt sillä testata tuota hätäpalautusta. Sitä en ole koskaan aikaisemin tarvinnutkaan. Lähiaikoina asennan koneeseen "oikean" Windowsin, jolloin sen korjaaminen on mahdollista ja normaalia. Nyt en voi sanoa muuta kuin tutki sitä Manageria ja palautuksia sen avulla. Asia selviää kyllä viimeistään maanantaina kun Suomen HP avataan ja sinne voi soittaa. Niillä tekemilläsi Recoverylevyillä on koneen tilanne ja ohjelmat silloin kun ne levyt teit. Eli siinä ei tietenkään ole myöhemmin asennettuja ohjelmia ja omia tärkeitä tiedostoja. Tuon operaation voi sitten tehdä tarvittaessa uudelleenkin ja tuloksena on silloin ajan tasalla oleva kokonaisuus. Mutta suunnilleen sama homma on myös yksi hätäpalautuksen mahdollisuuksista.