Juu tässä olen kattellut erilaisia järkkäreitä, mutta hauskinta on se että tuoteseloste ei sano minulle mitään ( esim kiteissä tulevat objektiivit ). Jotenka kysyn teiltä kameratietäjiltä että: Millainen järkkäri olisi hyvä tälläiselle aloittelijalle? Kaverilla on Tuo Cannon EOS 350D ollut hetken ja nyt vaihtoi 20D muistaakseni ja itteltä tuntuu että selliasen tahtoo, mutta olisi kiva tietää millaisia muita vaihtoehtoja on olemassa ( esim Pentax, Sony yms. ), mitä huonoja ja hyviä puolia näissä on ja millanen on tuo objektiivin kannalta hyvä. Eli siis: 800-900e on hintahaarukka. Pitäisi sisältää objektiivin. Voitte myös sanoa pikkasen kalliimpiakin sillä hinnat tulee nopeasti alas, eikä minulla juurikaan kiire ole.
Itse oon vähä aatellu tuota Canon EOS400d:tä, kun se on ollut niin suosittu kaikissa testeissä ja hintakin on kohtuullinen. Lisäksi Canonilla on vielä vähän aikaa tuo Cashback etu.
Eipä tuohon hintaluokkaan tohdi suositella muuta kuin EOS 400D:tä. Canonilla on se etu, että se on Nikonin lisäksi ainoa valmistaja, jolta löytyy digijärkkäreitä ammattikäyttöön. Tämä takaa sen, että linssivalikoima on laaja. Löytyy ammattikäyttöön laadukkaita L-sarjan linssejä, löytyy paljon keskihintaisia objektiiveja ja myös niitä halpoja. Canonille tekee linssejä myös mm. Sigma, Tamron ja Tokina, ja saatavuus on hyvä (ja ennen kaikkea laatu). Toinen mahdollisuus olisi Nikonin D40. Siinä miinuksena se, että siihen sopii ainoastaan Nikonin AF-S objektiivit (johtuu siitä ettei rungossa ole tarkennusmoottoria, eli se pitää olla objektiivissa). Myös Sigmalta löytyy jotain yhteensopivia objektiiveja. Jos olet vasta aloittamassa järkkärikuvausta, niin tämä on todella hyvä ja edullinen malli. Valikoista näkyy esimerkkikuvat esim. iso-herkkyyksiä valikoitaessa, eli antaa pientä osviittaa siitä, millaisessa tilanteessa mitäkin herkkyyttä kannattaa käyttää jos ei osaa itse päättää, tai ei tiedä. Siinä on myös sellainen kiva kysymysmerkkinappia, eli jos valikoissa tulee jotain tuntematonta tielle, niin eikun nappi pohjaan ja selvitys tulee ruudulle. Tuosta on nyt monessa paikkaa hyviä tarjouksia, mm. täällä 595€ kittilinssillä ja SB-400 salamalaitteella: http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=2382 Ei ihan tuossa hintahaarukassa, mutta tuohon hintaan ostaa sitten mukaan laukun, kortin, filtterin sun muuta kivaa mitä voi tarvita. Siinä nuo minun suositukset, vaihtoehtoja on toki monia muitakin, mutta perustelin tuossa nuo minun mielestäni tärkeät asiat ja hyvät puolet molemmissa kameroissa (btw, molemmissa muovirunko, miinus). Täällä vielä speksit noista molemmista rinnakkain: http://www.dpreview.com/reviews/com...side&cameras=canon_eos400d,nikon_d40&show=all Kannattaa tutustua sivustoon muutenkin, sieltä löytyy hyvin kamera-arvosteluita. EDIT: Tässä vielä hyvä kuva jossa verrataan eos 400D:n (vas.) ja sony A100:n (oik.) kuvia 1600 ISO-herkkyydellä:
osta Nikon D80 kuulemma himpun verran aidompi kuin Canon 400D itellä on Olympus E-330 yö kuva -> päivä kuva -> kuva 3